Tijdens een standaard onlinevlucht,  met een operationele cockpit in volle actie,  is het in de cockpit erg ‘noisy’.

De communicatie (met headset) tussen Capt en F/O (of bezoeker) is dan erg moeilijk en dikwijls onverstaanbaar.

Om dit probleem op te lossen had ik het idee om een intercom te bouwen zoals we ook kunnen vinden in de echte vliegtuigen.

De CPFlight-radiomodules of andere FS-modules zijn niet voorzien van een intercomsysteem daarom is het uitkijken naar andere mogelijkheden :

  • Een echt vliegtuig-intercomsysteem gebruiken;
  • Een intercom bouwen met specifieke kant-en -klare intercom-PCB’s;
  • Zelf een intercomsysteem in elkaar knutselen met alle noodzakelijke elektronica.

In onze Simclub hadden we vroeger een democockpit  met ingebouwde intercom die niet meer gebruikt wordt. Dus de ‘know how’ is er en daarom heb ik gekozen om zelf een intercom ter ‘laten’ bouwen.

Onze electronica ‘guru’ Marnic (de man met de ‘know-how’) heeft toegezegd mij een prototype in elkaar te knutselen naar eigen wensen. De onderdelen uit niet meer gebruikte demo-exemplaren kunnen hiervoor gebruikt worden zodat het kostenplaatje heel miniem blijft.

Wat moeten dit intercom-systeem kunnen :

  • Spreken tussen Capt en F/O (of bezoeker) via headset en dit elk met een eigen volumeregeling;
  • Spreken tussen Capt of F/O en Air Traffic Control (IVAO via TS) en dit met een push-to-talk schakelaar (volumeregeling via headset-volumecontrole);
  • Uitluisteren Air Traffic Control of andere geluiden via eenProsim audiomodule (bv. Push back comms).

De eerste testen zijn achter de rug en zijn heel belovend.