RUDDER PEDALS

Het  richtingsroer (rudder) van een vliegtuig wordt niet bediend door de stuurknuppel (yoke), maar door pedalen (rudderpedals). Ook de remmen worden hiermee bediend.

De rudder pedals die ik in deze flightdeck-setup (voorlopig) ga gebruiken zijn deze van Saitek (Pro Flight Rudder Pedals). Ze zullen in deze setup geintegreerd worden in de linkse rudder stand.

.

SPECIFICATIES

  • Self-centering pedals with adjustable damping
  • Adjustable foot rests to fit all sizes, with non-slip materials
  • Fully adjustable rudder control to suit the gamer’s preferences
  • Tension adjustment to vary resistance to suit flying style
  • Advanced SST Programming
  • Toe brakes.

.

RUDDER STANDS

Het ruddercompartiment is gemaakt in 3 delen :

  • Ruddervloer
  • Opstaande rudderstand
  • ‘Rudder Pedal Adjustement’
    .

Ruddervloer

De ruddervloer is gemaakt op een kader van MDF van 18 mm dikte. Deze kader is aan de bovenzijde afgedicht met een MDF-paneel van 12 mm dikte. Alles is bevestigd met spaanplaatschroeven.

De afmetingen zijn overeenkomstig met de openingen van de MIP-stand. De hoogte is iets hoger (90 mm) dan bij de echte (70 mm). Dit omdat ik rekening moet houden met de hoogte van het onderste yokegedeelte. Deze blok van de yoke zou gelijk moeten lopen met de ruddervloer. De USB-aansluiting van de yoke wordt dan ook op die manier netjes weggewerkt.
Het geheel is nog in- en uitschuifbaar.

Om het geheel realistisch te laten uitkomen zal deze ruddervloer bekleed worden met een aluminiumplaat van 1mm of minder. Dit zal gebeuren na het schilderen van de MIP-stand.

.

Opstaande rudderstand

Het in elkaar knutselen van deze opstaande rudderstand was niet heel eenvoudig. Alle afmetingen had ik niet, enkel de breedte (164 mm). Verder was het een beetje gokken met de hoogte want ik moest rekening houden met de hoogte tot aan de lower panels en ook de afmetingen van de ‘Rudder Adjustement’-blok die nog boven op de opstaande rudderstand moest komen. Van deze laatste had ik helemaal geen afmetingen.

Ook niet te vergeten was het zeer belangrijk de juiste hoek te kiezen van de schuine voorzijde.  Is deze hoek te klein, dan komt het horizontale gedeelte te ver naar achteren, dus ook de ‘Rudder Pedal Adjustement’-blok.  Is deze te groot, komt alles weer te ver naar voren te staan. De schuine voorzijde mocht dan ook weer niet te lang of te kort zijn.

De kader van de opstaande rudderstand is ook gemaakt met MDF van 18 mm dikte. De boven- schuine- en voorzijde is afgedicht met MDF van 6 mmdikte. Hier kwam wel wat pas- en meetwerk bij kijken om de overgangen van horizontaal naar schuin en vertikaal mooi haaks te laten aansluiten. Met een decoupeerzaag die je op 45° kan zetten is dit gemakkelijk op te lossen. Maar het vergt toch een beetje oefening…
Verder is MDF erg gebruiksvriendelijk en gemakkelijk bewerkbaar. Met wat schuurwerk kan je alles mooi afwerken.

Aan de onderzijde, aan de Capt-zijde, is een gedeelte uitgezaagd voor het plaatsen van de rudder (Saitek Pro Flight Rudder). Hier is rekening gehouden dat de rudder nog naar vóór en achter kan verplaatst worden.

.

‘Rudder Pedal Adjustement’

Dit gedeelte dient om de ‘Rudder Pedals’ zo goed mogelijk af te stellen, afhankelijk welke piloot er achter de stuurknuppel zit . De ene heeft langere- of kortere benen dan de andere…
Vermits dit mijn persoonlijke jet wordt en ik verder geen andere piloten verwacht in de ‘captain seat’ zijn de ‘rudder pedals’ ook afgesteld op mijn persoonlijke voorkeur. Deze beide ‘Rudder Pedal Adjustement’- blokken zijn dus fake en dienen als dummies. Weer om het geheel wat completer en realistischer te laten uitkomen…

Zoals ik reeds in de vorige paragraaf heb vermeld had ik van deze RPA-blok geen afmetingen. Dan maar foto’s gezocht op Airliners.net en het vergrootglas erop gezet. Vervolgens alle details maar bestuderen en verhoudingen inschatten en deze uittekenen op papier en nadien op hout. Uiteindelijk mag het resultaat gezien worden. Bij de schilderbeurt komt alles nog in de juiste kleur met de juiste tekstplaatjes.

De kader is ook weer in elkaar geknutseld met MDF van 18 mm dikte. De voorzijde is opgebouwd met MDF van 6 mm dikte. Het vierkant plaatje (blokje) van 12 mm dikte en het kleine plaatje met draaihandvatje van 6 mm dikte.
Het draaihandvatje is een verkorte versie van een in beslag genomen garenklosje uit de naaikoffer van moeder de vrouw. Het hefboompje dat het draaihandvatje bevestigd aan de RPA-blok is een gemotificeerd stokje van een Magnum-ijslolly.
Het moet toch wat goedkoop blijven…

De opstaande zijkanten zijn gemaakt van MDF van 12 mm dikte.

Een tool bij het bouwen van dit ruddercompartiment is het grondig bestuderen van verschillende flightdeckfoto’s op Airliners.net. Tientallen foto’s hebben de revue gepasseerd en dit was voor mij een belangrijk hulpmiddel voor het in elkaar knutselen van dit onderdeel van de cockpit.

.

.

De beide ‘Rudder Pedal Adjustment’-blokken zijn geschilderd, afgewerkt met knopjes en placards en ook voorzien van de juiste tekst en belettering.

De juiste tekst en cijfertjes die op de  ‘Rudder Pedal Adjustment’ – gedeeltes moeten komen ontbraken nog. Yves Belmans heeft mij dan de nodige foto’s genomen in zijn echte cockpit en deze doorgestuurd.

De belettering heb ik laten maken bij ‘In-Zicht’, een firma thuis om de hoek die zich bezig houdt met reclame, spandoeken, belettering allerhande en het maken van piepkleine- tot grote stickers om op bedrijfswagens te plakken.

Het graveerwerk (placards) heb ik laten maken bij ‘Trophy-Shop Lambert Noten’ in Neerpelt.

Het aanbrengen van de kleine cijfers en letters was prutswerk en een vaste hand was hierbij wel noodzakelijk …

.

.

.

.

.

.

.

De versie van de handvatjes gemaakt uit lege garenklosjes is nu vervangen door handvatjes die gedraaid zijn uit kunststof (Ertalon). De afmetingen van deze cilinders zijn 35 mm lengte en de buitenzijden 25 mm breedte met in het midden een versmalling van 20 mm.

Dit is weer wat meer realistischer.

Mijn dank aan Jan Eekels voor het vervaardigen van deze handvatjes.

.

.

.

.

.

.

.

De echte versies

.

.

.

.

.

.


Aluminiumbekleding van de ruddervloer

Het bekleden van de ruddervloer (2 stuks) is meer knip en plakwerk. Eerst heb ik mij 2 aluminium platen gehaald bij Staalhandel Vaesen in Overpelt. Deze firma ligt trouwens in mijn achtertuin en dus gemakkelijk kortbij.

Deze aluminium platen hebben elk een afmeting van 470 mm x 800 mm en zijn 1mm dik en op maat gesneden. 470 mm is de breedte van de ruddervloer en 800 mm is de totale lengte inclusief de geplooide gedeeltes plus een kleinoverschotje. Deze alu-platen zijn aan één zijde bekleed met witte plastiekfolie om te voorkomen dat het oppervlak tijdens de werkzaamheden worden beschadigd.

De plaat heb ik op de ruddervloer gelegd en de breedte gelijk laten komen met de randen van de houten basis en dan vastgezet met serganten of houtklemmen. Vervolgens heb ik het vlakke gedeelte aan de randen vastgeschroefd met Inox spaanplaatschroeven met platte kop (3,0 x 16). Om de platte koppen zo goed mogelijk te laten verzinken in de aluminium plaat heb de plaat waar de schroeven moeten komen lichtjes uitgeboord. Niet te veel want 1 mm is absoluut niet dik. En oppassen voor de schroeven die al in de houten basis zitten !

Nadien is het de beurt aan het plooiwerk. Op de plooilijnen heb ik de rand van een MDF-paneeltje (18mm) vastgemaakt en vervolgens met een ander MDF-paneeltje gelijkmatig het te plooien gedeelte naar onder gedrukt, gelijk met de houten basis. En dan alles weer op de randen vastgeschroefd met inox spaanplaatschroeven.

.

.
.

Braamrestjes en overbodige randjes zijn weggewerkt met de metaalvijl.

De zijkanten van de ruddervloeren die verzonken zijn in de MIP-steun en dus niet zichtbaar zijn, worden niet bekleed met aluminium. Enkel wat zichbaar is aan de voorzijde. Het overschot van de 800 mm lengte is gebruikt voor het bekleden van de zijkanten.  Ook weer hier is het afmeten en uitpassen. Liever 01 mm te veel dan te weinig. Overschot kan gemakkelijk verwijderd worden met de metaalvijl.
Hoeken en randen kunnen met de metaalvijl mooi afgerond worden.

Het zaagwerk is gebeurd met een elektrische decopeerzaag met een fijn zaagblad dat geschikt is voor zowel hout als aluminium.

.