De ‘sidewalls’ (zijkanten) van de cockpit zijn uitgerust met verschillende onderdelen die gemonteerd zijn in de ‘sidewalls’.

In onze sim-cockpit zijn de meeste sidewallonderdelen dummies. Ze dienen dus enkel voor de show en voor het opvullen van de ‘sidewalls’ en dit liefst overeenkomstig met de ‘echte’ versies :-). Welke onderdelen kunnen we onderscheiden :

  • Steering Tiller;
  • Afdekplaatjes ‘Steering Tiller’ met sticker (Left, Center, Right);
  • Chart/Map light panels;
  • Oxygen panels;
  • Console document pockets;
  • Cup Holders;
  • Chart Holder Clips;
  • Grimes Lights;
  • Ashtrays;
  • Hand Mics;
  • Audio Ports;
  • Krulkabels side windows;
  • Ventilatieroosters;
  • Circuit Breaker Light + stickers.

 

OXYGEN PANELS (O2)

In het echte vliegtuig vindt men 2 versies, een oude en een nieuwe versie. Tot nu toe vind ik bij de verschillende leveranciers enkel de oude uitvoering. Het ‘oxygen panel of O2 panel’  kan men bij verschillende hardwareproducenten aanschaffen. De ene mooier afgewerkt dan de andere en ook de ene duurder dan de andere.

Ik heb de ‘Oxygen panels (O2)’ gekocht bij Flybycockpits. Zoals alle hardware van Flybycockpits zijn deze ‘Oxygen panels’ zeer mooi en degelijk afgewerkt met veel oog op detail.

De levering is zeer snel gebeurd. Opgehaald door de pakjesdienst TNT in Portugal en de volgende dag ’s middags thuis afgeleverd …
De ‘O2 panels’ waren ook zeer goed verpakt voor verzending.

Deze ‘O2 panels’ worden ingebouwd in de tafels van de sidewalls. Ze dienen enkel als ‘static’ en hebben verder geen functie. Misschien is het mogelijk in de toekomst een schakelaar in te bouwen met ledje. Het testgeluid kan dan geconfigureerd worden met Prosim737.

(Download OxygenTestgeluid)

 

 

DV WINDOW HANDLES

De ‘DV window handles’ zijn de handvatten voor het sluiten en openen van de ramen voorlinks (Capt) en voorrechts (F/O) (Direct view windows). In de sim-cockpits kunnen de ramen niet worden opgedaan. De handvatten (‘Window Armrest/Chart holder’) dienen dus enkel voor decoratieve doeleinden.

De 2 handvatten zijn verschillend in uitvoering naar gelang het voor de linkse of rechtse zijde is. Deze handvatten zijn op een montageplaat (DV handle mounting plate) gemonteerd zoals die te vinden zijn bij de echte vliegtuigen. Dit zorgt ervoor dat het gemonteerd handvat een meer realistisch uitzicht heeft.

Deze ‘DV window handles’ zijn gekocht bij FlybyCockpits (Portugal). De handvatten zijn voorzien van de nodige details en ook van de metalen bevestigingsplaat. Zeer mooi afgewerkt trouwens!

Het handvat en bevestigingsplaat worden later op de blok van de ‘Window Armrest/Chart holder’ gemonteerd.

 

 

VENTILATION GRILLES

De ‘ventilation grilles’ of  ‘airco vents’ zijn de ventilatieroosters die zich in het midden van de ‘sidewalls’ bevinden.

Ik heb deze schoepenroosters gehaald in een lokale doe-het-zelf-winkel en zijn gemaakt uit plastiek.

De afmetingen zijn 150 mm x 220 mm. Deze (dummie) roosters moeten nog de juiste witte kleur krijgen en worden bevestigd met 4 boutjes.

Misschien in een later stadium kunnen ze aangesloten worden aan een zelfontworpen ventilatiesysteem.

 

 

ASHTRAYS

De sidewalls in een B737 zijn ook voorzien van ingebouwde asbakken (ashtrays). Dingen dus die niet meer worden gebruikt, maar ze zijn er nog.

De asbakjes die ik gebruik in mijn ‘sidewalls’ zien er aan de voorzijde bijna uit als de typische ‘B737 ashtrays’ maar het zijn helemaal geen asbakken. Het zijn kleine doosjes waarin normaal visitekaartjes worden opgeborgen.

Ze worden in de binnenzijde met een paar schroefjes vastgemaakt aan de ‘sidewalls’. Deze ‘asbakjes’ heb ik gehaald bij Vistaprint. Tijdens het bestellen van naamkaartjes kreeg ik één doosje er gratis bij. Het idee van de ‘ashtrays’ kwam nadien …

 

 

DECAL MET PLAATJE  VOOR ‘STEERING TILLER’

Achter de ‘Steering Tiller’ aan Capt-zijde bevindt zich een rond plaatje met in het midden een ronde opening waardoor de ‘Steering Tiller’ komt.

Op de rechtse zijde van dit plaatje is er een decal (sticker) bevestigd met de opschriften LEFT – CENTER – RIGHT.

Aan de F/O-zijde is er ook een voorziening voor een ‘Steering Tiller’ maar deze is meestal afgedicht met een volledig rond plaatje. Het ronde plaatje met- en zonder opening heb ik laten uitsnijden uit een plastieke plaat van 1.5 mm dikte. De plaatjes heb ik in dezelfde kleur geschilderd als de’ sidewalls’.

De decal of sticker met de tekening en opschriften heb ik gehaald bij Fabio Ippoliti (IT).

De bevestiging van de plaatjes tegen de ‘sidewalls’ gebeurt met een paar boutjes.

 

 

DRINK CUP HOLDER

Om de dorstigen te laven vindt men in de ‘sidewall tables’ ook een ‘drink cup holder’ waarin men een bekertje, blikje of flesje kan plaatsen.Erg nuttig trouwens tijdens een vlucht.

Deze ‘drink cup holder’ is samengesteld uit een houder (potje) waarin met iets kan plaatsen en een metalen bevestigingsplaatje met ronde opening waarin de houder zit.

Deze ‘drink cup holders’ heb ik gemaakt van een plastieke beker die je kan vinden bij de keten ‘Blokker‘. Het deksel kan men eraf draaien, waarbij ik het bovenste opstaande gedeelte van het deksel heb weggezaagd. Van de beker zelf heb ik de helft weggezaagd waarna ik het bovenste gedeelte aan de onderzijde heb dichtgemaakt met een mdf-plaatje en Tec7.

De binnenzijde van het potje en boord heb ik  geplamuurd met polyesterplamuur en glad geschuurd. Dan volgen de schilderbeurten met Primer en lak (Boeing-grijs).

De ‘drink cup holder’ wordt in een opening van een metalen plaatje geplaatst waarbij de kraag van de houder (beker) rust op het metalen bevestigingsplaatje. De ronde opening in het plaatje heb ik laten maken met een draaibank. Je kan de opening ook rond uitboren met een klein boortje en nadien afwerken met een ronde of gebogen metaalvijl. Het zal wel niet zo nauwkeurig zijn als met een draaibank, maar de boord van de houder verbergt veel…

Het geheel wordt vervolgens met het metalen bevestigingsplaatje  en 4 bouten (Dzus) vastgeschroefd  op de ‘sidewall table’.

 

 

HAND MICS

Een B737-cockpit is uitgerust met 3 handmicrofoons :

  • Eentje bevindt zich aan de achterzijde van de pedestal (Aft electronic panel) en deze dient voor het ‘Public Address System’.
  • Twee ‘hand mics’ zijn te vinden in de ‘sidewalls’, eentje voor de Capt en eentje voor de F/O. Deze ‘hand mics’ worden gebruikt i.p.v. de headset.

De twee ‘hand mics’ voor de sidewalls heb ik gehaald in een electronicawinkel waar men CB-radio’s verkoopt. Het zijn afgeschreven spullen die er in de rommelbak lagen, klaar voor het recyclagepark. Dus gratis.

In onze cockpit hebben deze handmicrofoons geen functie en ze dienen enkel als decoratie. Het geeft weer een realistisch noot aan het cockpitinterieur …

 

 

AUDIO PORTS

De ‘Audio Ports’ zijn de nisjes in de beide sidewalls waarin men een stekker (connector) kan vinden voor het aansluiten van de handmicrofoon. Een eigen fabrikaat van deze dummie  ’Audio Port’ is samengesteld uit :

  • Houten kader met houten plaatje;
  • Metalen plaatje met 2 bouten;
  • Stekker handmic;
  • Kunststof kader.

De afmetingen van de ‘Audio Port’ zijn bepaald met een ‘natte vinger’ en is dus gebeurd ‘op zicht’ en naar schatting. Deze afmetingen kunnen dus verschillen met de echte versie. De afmetingen zijn te vinden op de afbeeldingen.

Ik heb eerst een kadertje gemaakt van hout waarin ik een houten plaatje in schuine stand heb gelijmd. De binnenste hoeken heb ik afgerond met plamuur. In het midden heb ik een opening gemaakt waardoor de stekker moet komen. Na de nodige schilderbeurten met primer en lak komt in het midden een aluminium plaatje. Dit plaatje met opening wordt bevestigd met 2 schroefjes of boutjes (eerst voorboren !).

Nadien kan de 6-pins stekker worden gemonteerd. Deze stekker kan evengoed een vrouwelijke jackplug zijn. Dit hangt af welke handmic men gebruikt.

Voor de montage wordt eerst in de sidewall een opening gemaakt. Deze opening moet overeenkomen met de opening van het ‘Audio Port’-blokje. Vervolgens wordt het geheel via de houten kader tegen de achterzijde van de sidewall gelijmd en dit overeenkomstig met de opening die gemaakt is in de sidewall.

Door de dikte van het houten paneel waaruit de sidewall is gemaakt komt het nisje nog wat dieper te liggen. De spleet tussen de sidewall en het blokje van de ‘Audio Port’ kan men wegwerken met wat plamuur.

Nadien komt aan de voorzijde de kunststofkader om de opening mooi af te werken. Voor degenen die over een bovenfrees beschikken kan de kader gemaakt worden uit hout.

Naar eigen keuze kan men eventueel de montage van de ‘Audio Port’ uitvoeren nadat de sidewalls een laag primer hebben gehad. Men kan dan alles in zijn geheel aflakken (inclusief de ‘Audio Port’-zonder metalen plaatje en stekker).

 

 

CONSOLE DOCUMENT POCKETS

De tafels van de ‘sidewalls’ zijn aan beide zijden uitgerust met een opbergvakje (console document pocket) voor het opbergen van allerhande documenten zoals vliegkaartjes, flightplans of checklisten. Men kan er ook een gsm of portefeuille in kwijt. Het lijkt een onbeduidend onderdeel maar erg nuttig trouwens …

Deze ‘console document pockets’ heb ik gekocht bij ‘Flybycockpits‘. Ze zijn gemaakt van kunststof (polyester) en zijn mooi afgewerkt.

 

 

ARMREST CLIPBOARD DV WINDOW

Aan de voorste zijramen (DV windows) op de ‘armrest liner’ bevindt zich aan beiden zijden een klembord (clipboard) waarop documenten allerhande op kunnen bevestigd worden (OFP, vliegkaartjes, etc.).

Deze ‘clipboards’ heb ik samengesteld uit een aluminium plaatje van 2 mm dik en een klem. De afmetingen zijn genomen bij benadering.

De klem heb ik gehaald van een kunststoffen klembord die je kan vinden in winkels waar men bureelmateriaal verkoopt.

Het aluplaatje heb ik Boeinggrijs geschilderd en de klem in satijnzwart.

De klem wordt op de ‘Armrest liner’ geschroefd met eronder de aluminium plaat.

 

 

CHART/MAP LIGHT PANELS

Vooraan op beide zijden van de ‘sidewall tables’ bevinden zich de ‘ Chart/Map Light Panels’. Op deze panels bevinden zich de knoppen om het spotje  (Map Light) naast de FWD overhead af te regelen en het lampje (Chart light) dat zich boven het voorste zijraam bevindt.

De knop van de ‘Chart Light’ ga ik verbinden met het spotje (Grimes light) dat tegen de sidewall is bevestigd i.p.v. de ‘Chart Light’ boven het zijraam. Het lampje dat ik ga gebruiken als ‘Chart Light’ heeft een ingebouwde controleknop en heeft dus geen externe afregeling nodig.

De 2 panels komen van FlyEngravity. De knoppen heb ik gedeeltelijk zelf gemaakt.

Eerst heb ik een standaardknop gebruikt waarop ik een rond plaatje heb gelijmd. Vervolgens geschilderd en nadien voorzien van het nodige stickertje.

Bij het bevestigen van de panels op de sidewalls worden de knoppen aan de beide onderzijden verbonden met elk een leddimmer. Eéntje voor de ‘Map Light’ en ééntje voor de ‘Grimes Light’.

Hiervoor gebruik ik opbouwdimmers die ik strip en waarbij ik enkel het printje en de potmeter(pcb) gebruik.

Voor de backlighting plaats ik aan de onderzijde een ledstrip die ik verder verbindt met de gemeenschappelijke backlight controller van de cockpit (de onderdelen die geen individuele backlight interfacing hebben).

 

 

GRIMES LIGHTS

De ‘Grimes Lights’ zijn de kleine zwarte spotjes met rood ‘achterwerk’ in het midden van de sidewalls. Men vindt er ééntje in de linkse sidewall en ééntje in de rechts sidewall.

Ze dienen als hulpverlichting om hier en daar wat bij te lichten. Deze ‘Grimes Lights ‘ zijn ook afneembaar. Het kleine rode drukknopje is om de lamp aan of uit te doen; de knop moet je ingedrukt houden om de lamp te laten schijnen. Loslaten betekent dat de lamp uitgaat.

De rode schijf (waaruit het knopje steekt) is een draaischijf en in feite een dimmer. Van 0 tot 100%.

De voorkant van de lamp heeft ook een draaimechaniek. Daarmee breng je een doorzichtig rood busje in positie (in de reflector van de lamp) waardoor de lamp een roodkleurig licht gaat verspreiden. Handig in een verduisterde cockpit.

De naam ‘Grimes’ komt van de Amerikaan Warren G. Grimes. De vader van de ‘Aircraft Lighting Industry’. Hierbij denken we aan de bekende rode, groene en witte navigatielichten die te vinden zijn op de vleugeltips en de staart … Om er maar een paar te noemen.

Ik heb deze ‘Grimes Lights’ gebouwd naar het principe van mijn ‘Map Lights’ die te vinden zijn links en rechts van de ‘Forward Overhead’. Deze ‘Grimes Lights’ zijn dus niet uitgerust met alle toeters en bellen zoals bij de echte versie. Ze werken als gewone spotjes en zijn controleerbaar via één van de knoppen op het ‘Map Light Panel’ dat te vinden is aan de voorzijde op de sidewall tafel.

De ‘Grimes Lights’ worden gecontroleerd met een leddimmer (zie Grimes Lights).

Het volledig bouwscenario is te vinden op volgende link : http://www.flightdeck737.be/pc/electronics-2/grimes-lights/

DSC01656