OMSCHRIJVING

Het gebruik van ramen (windows) in een homecockpit geeft weer wat meer realisme. Bij het vervaardigen van de ‘shell’ of het omhulsel van de cockpit zijn de ramen een belangrijk onderdeel. Ze vormen samen met het metalen cockpitframe (buizenconstructie waaraan de overheads bevestigd worden) een groot gedeelte van de ‘shell’.

Ik dacht eerst de ramen zelf te maken uit hout maar dat bleek niet eenvoudig te zijn. Vooral de verschillende hoeken, zowel verticaal als horizontaal, zijn delicaat. Ook het gebruik van hout zou volgens mij wat te log en niet zo mooi overkomen.

FlyEngravity heeft B737-ramen in hun productenlijn en die zijn zeer realistisch en mooi zijn afgewerkt.
Deze B737-ramen zijn gemaakt uit aluminium van 2,5 mm dikte en gepoedercoat in metaalkleur. Het geheel wordt tegen elkaar gemonteerd met bouten en moeren en na het beëindigen van de klus staat alles mooi onder een juiste hoek.

De ramen worden netjes verpakt aangeleverd . Het pakket bestaat uit 2 voorste ramen (windshield) en 2 zijkanten (met elk de 2 zijramen in een geheel). Het viel mij ook op dat het gewicht te verwaarlozen is en alles bijna niets weegt.

.

 

SETUP EN MONTAGE

Voordat ik aan het metalen draagframe van de OVH’s  ben begonnen, wou ik eerst weten hoe de ramen uitgepast moeten worden rond de cockpit. Hoever staan ze achter de glareshield en onder welke vertikale en horizontale hoeken worden de  voorste ramen en zijramen geplaatst? En welke ruimte nemen ze in beslag in de cockpitroom?

 

 

 

 

 

 

Vermits de linkse en rechtse raamzijde (windshield en zijramen) een centraal bevestigingpunt hebben aan de middenstut van de voorste ramen en die middenstut ook weer het begin vormt van de hele OVH-buizenconstructie (draagframe) is deze informatie toch belangrijk om eerst te weten.

 

Ik heb dus op voorhand uitgemeten op welke hoogte de voorste ramen komen tegen de middenstut.

De bovenzijde van de voorste ramen (windshield) komen gelijk met de onderkant van de de FWD overhead. Nadien is het vrij simpel de ramen verder te monteren.

Wanneer de voorste windows (windshield) zijn bevestigd aan de middenstut van het draagframe is het gewoon de rest van de FlyEngravity-meccano in elkaar schroeven met bouten en moeren van 6 mm dikte.

Voor de bevestiging van de voorste ramen (windshield) aan de middenstut heb ik plaatschroeven gebruikt die men normaal gebruik bij het monteren van carrosserieonderdelen van een auto. Deze plaatschroeven zijn 6 mm dik en heb ik gekocht bij Fabory in Lommel.
Deze plaatschroeven kan je ook kopen bij elke shop van carrosserieonderdelen.

.

 

De achterste windows (zijramen) wordt bevestigd aan de beugels die op de achterste steunbenen van het OVH-draagframe zijn gelast. Deze bevestiging gebeurt ook met bouten, moeren en rondellen (ringen) van 6 mm.

Deze beugels zijn ook op voorhand uitgemeten en afgepast zodat de bovenzijden van alle ramen samen waterpas zijn.

 

AFMETINGEN WINDOW FRAMES