DSC07454

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OMSCHRIJVING

De ‘avionics pedestal’ (After Electronic panel) is de bak of opbergruimte, tussen de cockpitstoelen,  waarin de verschillende avionics (radiomodules) zijn ondergebracht.

Om de kosten een beetje te drukken en ook dat het vrij gemakkelijk is zelf eentje te bouwen heb ik besloten mijn doe-het-zelf materiaal weer eens boven te halen.

Ik wil trouwens voorlopig mijn GoFlight-modules gebruiken en een kant-en-klaar product leent zich niet om deze modules in te bouwen. Alles is wel voorzien om nadien radiomodules in te bouwen van CPFlight.

 

CONSTRUCTIE EN AFMETINGEN

Om de kosten een beetje te drukken en ook dat het vrij gemakkelijk is zelf eentje te bouwen heb ik besloten mijn doe-het-zelf materiaal weer eens boven te halen.

Ik wil trouwens voorlopig mijn GoFlight-modules gebruiken en een kant-en-klaar product leent zich niet om deze modules in te bouwen. Alles is wel voorzien om nadien radiomodules in te bouwen van CPFlight of FlightIllusion.

Welk materiaal ?

  • 2 MDF-panelen van 6 mm dikte (61 cm x 122 cm)(Brico);
  • 3 m houten latjes (18 mm x 18 mm) (Brico);
  • 60-tal spaanplaatschroeven met verzonken kop (4 mm x 25 mm) (Brico);
  • 1 m Alu L-profiel (10 mm x 10 mm) (Pelthout);
  • 2 Alu-panelen van 0,5 mm dikte (elk 13,2 cm x 47,3 cm) (Legerstock Achel).

.

2 houten latjes (18 mm x 18 mm) worden aan de voor- en achterkant van de zijkanten gelijmd.
Ook op de bodemplaat wordt aan de voor- en achterzijde 2 latjes gelijmd.

De noodzakelijke gaten worden geboord in de voorzijde voor het aanbrengen van het handvat, zekeringen, inbouwbus plug handmic (Pass Address) en inbouwbus jackplug (Interphone).
Voor de  gaten van de zekeringen heb ik een houtboor gebruikt Nr 13.
Nr 12 voor de inbouwbus jackplug en Nr 16 voor de inbouwbus plug handmic.

De voor- en achterzijde worden tegen de 2 zijkanten gelijmd.

 

Aan de onderzijde van de zijkanten en zijkanten van de bodemplaat worden ook houten latjes gelijmd om later de gekromde alu-paneeltjes te bevestigen. Hier moet wel rekening gehouden worden de latjes +- 1 mm naar binnen te bevestigen (de alu-platen zijn 0,5 mm dik). Zo kunnen ze zich spannen in de voorziene uitspraringen.

Alle gelijmde latjes worden van binnenuit nog eens extra vastgemaakt met spaanplaatschroeven met verzonken kop (4 mm x 25 mm). Hierbij moet men wel oppassen dat de schroeven niet te diep worden ingeschroefd zodat ze aan de buitenzijde niet tevoorschijn komen. De lengte van een schroef (25 mm) is trouwens 1 mm te lang.

Aan de bovenkant van de zijkanten heb ik een aluminium L-profiel bevestigd van 10 mm x 10 mm. Hierop komt dan het houten bovenpaneel te liggen waarin de radio-modules  worden ingebouwd. Deze alu-profielen kunnen later ook dienen voor het bevestigen van bv. radio-modules van CPFlight.

De beide openingen aan de onderkant (arc 90 mm)worden dichtgemaakt met gebogen alu-platen van 0,5 mm (132 mm x 475 mm).

Deze alu-platen heb ik kunnen plooien in een gekromd profiel met een volle Cava-fles die klaar stond voor de Kerst-maaltijd. De alu-plaat wordt op een vlakke harde ondergrond gelegd en met de ronding van de fles wordt de alu-plaat gerold en geplooid tot het gewenste resultaat.

Voor wat een Cava-fles toch kan dienen …

.

Voor de constructie van het bakje voor het’ Fire Panel’ is dezelfde werkwijze van toepassing. Aan de voor- en achterkant van de beide zijkanten worden ook weer latjes gelijmd en nadien verankerd met spaanplaatschroeven. Vervolgens wordt de achterzijde eraan bevestigd.

Nadien wordt het geheel via de binnenzijde van de avionics pedestal vastgemaakt aan de  pedestal en dit ook met spaanplaatschroeven.

Alle spleten en niet voorziene gaatjes worden vervolgens dichtgesmeerd met houtplamuur.

Nadien wordt alles glad geschuurd  (papier P280) en de hoeken afgerond.

Ondertussen heb ik van de overschot die ik had liggen van de aluminiumplaten voor de vloer, de opstaande boord gezaagd voor de avionics pedestal. Deze alu-boord is 2 mm dik. Alles is zo juist mogelijk uitgemeten over de ganse lengte (3 zijden van de pedestal),  rekening houdend met de plooilijnen aan de achterzijde. De gezaagde boord heb ik onder een paar MDF-panelen gelegd en met de hand geplooid, juist op de plooinaad. Dit ging vrij gemakkelijk ondanks de 2 mm dikte. En  alles past perfect !

Ik heb vervolgens de gaten geboord waar de verschillende schroeven moeten komen. Het gaatje heb ik nadien extra uitgeboord met een grotere boord zodat de schroef volledig verzinkt in het geboorde gat. De schroeven zijn spaanplaatschroeven (4 x 16) en komen van de Gamma.

Alles is nadien voorzien van 2 lagen primer – Levis Universele primer. Tussen de 2 lagen primer wordt er lichtjes opgeschuurd met fijn schuurpapier (P280).

 

Na de 2 lagen primer is het de beurt aan het aflakken van de avionics-pedestal. Ook weer hier eerst lichtjes opschuren met fijn schuurpapier voor dat de laklaag erop komt. De laklagen worden aangebracht met een verfrollertje met fijne haartjes om mooi werk af te leveren.

Ook tussen de laklagen lichtjes opschuren.

Voor het houten gedeelte gebruik ik SIGMA Tigron Soft -witte verf met een grijze tint en soft satin (Code : RAL 9002). Voor de metalen boord is het een matte Levisverf – Boeing grijs (idem als de MIP) met als code ACC R6.06.30.

Alle verf heb ik gekocht bij Deckers Interieur in Overpelt.

Als er 2 laklagen op zitten kan men beginnen met het fijnere werk namelijk de afwerking zoals het plaatsen van de metalen boord, handvat, zekeringen, inbouwbus plug handmic (Pass Address) en inbouwbus jackplug (Interphone) en niet te vergeten de stickers of placards. De stekkers en zekeringen heb ik gehaald bij Electronic Parts Hamont. De handmicrofoon had ik nog liggen op zolder van mijn CB-radio.
De stickers heb ik laten maken bij In-Zicht in Overpelt. De stickers was een tip van Rudy Danese.

 

Op de bovenzijde komt een houten MDF-paneel van 6 mm (in Boeing-grijs). Hierin worden de GoFlight-modules ingebouwd. Dit houten paneel rust op de L-profielen van de zijkanten en dus gemakkelijk te verwijderen. Het Fire panel ligt +- 25 mm onder de rand en is aan beide zijden afgewerkt met een L-profiel van 10 mm. Op de randen van de L-profielen zijn 2 DZUS-replica’s geplaatst. Enkel voor de show en hebben geen bevestigingsfunctie.

 

AFBEELDINGEN EERSTE OPSTELLING MET GOFLIGHT MODULES