In een 737-cockpit wemelt het van de waarschuwingslampjes of ‘annunciators’ (indicators). Deze zijn vooral te vinden in de MIP en Overheads.

In de ICS MIP of ICS OVH zitten al deze annunciators op de ICS-pcb’s en het interfacen ervan gebeurt ook rechtstreeks via het ICS-systeem.

De annunciator  (GPWS INOP) die te vinden is op het ‘Lower Dimming Panel’ (F/O) hoort niet bij het ICS en moet dus ‘manueel’ aangestuurd worden.

Als test of experiment heb ik hiervoor gebruik gemaakt van de ‘Pokeys Led Extension board’.

Ik had al een Pokeys voor andere dingen te interfacen en de ‘Led Extension board’ was voor mij een zeer goedkope oplossing om deze enkele annunciator te interfacen.

.

OMSCHRIJVING

De ‘Led Extension Board’ wordt zoals de Pokeyskaarten verkocht door Querit uit Merksem (FlightSimParts).

Aan een Pokeyskaart kan men zowel inputs (switches) als outputs (leds) aansluiten. Alleen zijn de outputs gelimiteerd voor leds van 4 mA met een totaal van 100mA in totaal. Wil je bv. een annunciator (met 2 leds) aan één poort van de Pokeys hangen kom je al boven het maximum ampère.

Daarom het gebruik van de ‘Led Extension Board’ die deze beperking oplost.

Met deze kaart heeft men 24 outputs voor High Power leds en waarbij men verschillende leds kan aansluiten op één output met een maximum van 200 mA per output.

Je kan deze kaart zelf in elkaar knutselen (zoals ik gedaan heb) of je kan ze kant-en-klaar kopen bij FlightSimParts. Deze kaart heeft een power supply nodig van 5 Volt. Bijkomende software is niet noodzakelijk.

.

ONDERDELEN EN SAMENSTELLING

Wat heb je nodig :

  • 3 IC’s (Integrated Circuits) ULN2803A (Electronic Parts hamont);
  • 24 weerstandjes (resistors) van 0,25 Watt – 120 Ohm (of een waarde die geschikt is voor de leds die je gaat gebruiken) (Electronic Parts Hamont);
  • ‘Terminal blocks’ van 2,5 mm voor het aansluiten van de leds (je kan de draadjes ook rechtstreeks solderen op de kaart). Je kan ook ‘terminal blocks’ gebruiken voor de aansluitingen naar de Pokeyskaart (Electronic Parts Hamont).

.

.

.

.

.

.

De geëtste pcb met voorgeboorde gaatjes heb ik gekregen van Wendy (Flightsimparts) waarvoor mijn dank voor de adviezen en goede service.

Alleen de terminal blocks waren moeilijk te vinden want de voorgeboorde gaatjes kwamen niet altijd goed overeen met de pinnetjes van de terminal blocks. Met een beetje wringwerk lukte dit wel.

Het totaal kostenplaatje komt rond de 10 Euro.

Alles heb ik vervolgens gesoldeerd en nadien laten controleren door de elektronicaspecialist  van onze FS-club (Marnic Teerlinck). Het is trouwens de eerste keer dat ik een pcb onder handen neem en ‘you never know’ …. (Sommige contacten waren niet voldoende voorzien van soldeertin).

.

.

.

.

.

.

.

INTERFACE ANNUNCIATOR ‘GPWS INOP’

Na het soldeerwerk wordt de kaart aangesloten aan de Pokeys waarna het interfacen kan gebeuren.

Hierbij een tekening van FlightSimParts (Wendy) hoe alles moet verbonden worden.

.

.

Wanneer alles volgens het plannetje is aangesloten is het maar een koud kunstje de leds te interfacen met ProSim737.

In de config-tab van ProSim737 kies je voor ‘Indicators’-tab en vervolgens voor de functie (GPWS Inop). En dan nog de selectie van de Pokeys-kaartnummer en bijhorende poort waaraan de annunciator is aangesloten.

De annunciator begint op te lichten na het opzetten van de vliegtuigbattery en gaat uit na het opstarten van de APU. Het lampje gaat terug branden bij het indrukken van het knopje GPWS SYS TEST (na +- 10 sec) en gaat terug uit na het beëindigen van de test.

.

.

.

.

.

.

De volledige GPWS-test is nog niet volledig geïmplementeerd in ProSim737.

Ik heb ondervonden dat de annunciator aan de achterzijde veel licht afgeeft en het is dus aan te raden het witte plaatje, waarin de leds zitten, te overschilderen met zwarte verf.