De knoppen die zich op de lower dimming panels bevinden dienen algemeen voor het afregelen van de MIP-verlichting.

.

OMSCHRIJVING

Deze verlichtingsknoppen op de Lower Dimming Panels bestaan uit :

Boeing 737 Style

Boeing 737 B Style

Dual Concentric Cover

.

.

.

.


.

.

Capt Side

  • Main Panel                 Boeing 737 Style knop                       FlyEngravity
  • Upper DU Brt             Boeing 737 B Style knop                   Homemade
  • Outbd DU Brt             Boeing 737 B Style knop                   Homemade
  • Inbd DU Brt                Dubbele concentrische knop           Simparts
  • Lower DU Brt             Dubbele concentrische knop           Simparts
  • Background               Boeing 737 Style knop                       FlyEngravity
  • AFDS Flood               Boeing 737 Style knop                       FlyEngravity

F/O Side

  • Main Panel                 Boeing 737 Style knop                      FlyEngravity
  • Inbd DU Brt                Dubbele concentrische knop          Simparts
  • Outbd DU Brt             Boeing 737 B Style knop                  Homemade

.

Boeing 737 Style

Deze knoppen (in total 4 stuks) heb ik gekocht bij FlyEngravity. Deze knoppen waren volledig afgewerkt (geschilderd met strip en shaft) behalve de openingen voor de inbusboutjes en de inbusboutjes zelf, om de knop vast te maken aan de schakelaar, waren er niet bij.

.

.

.

.

.

.

.

Boeing 737 B Style

FlyEngravity had deze knoppen niet ter beschikking. Ik heb wel een aantal gegoten proefmodellen gratis van hun gekregen om zelf verder af te werken. Welke werkjes moesten hieraan nog gebeuren :

  • Shaft boren;
  • Opschuren;
  • Schilderen in een primer;
  • 2x aflakken in grijze kleur;
  • Markeerstrip aanbrengen;
  • Aanbrengen mademoeren (inbudsboutjes) voor bevestiging op de schakelaar.

Eerst heb ik een shaft geboord van 6 mm (↔) om de schakelaar erop te laten passen. Nadien alles een beetje opgeschuurd en vervolgens 2x zwart geschilderd om eventueel licht,van de backlight van de lower dimming panels, tegen te houden.

.

.

.

.

.

.

Dan heb ik deze knoppen 2x afgelakt in grijze kleur. Het was niet gemakkelijk dezelfde kleur te vinden als de Boeing 737 Style knoppen van FlyEngravity. Als je verf wilt kopen in een verfwinkel of interieurzaak is de minimale afname een ½ Liter en dat voor een paar knoppen is wat teveel. Daarom maar eens een bezoekje gebracht aan een Modelbouwwinkel (Wouters Modelbouw – Bergeijk– NL) waar men van die kleine potjes kan kopen en dit in alle mogelijke kleuren. De verfkleur die het meest overeenkomt met de Boeing Style knoppen is die van Humbrol – 166 Satin Light Aircraft Grey.

.

.

.

.

.

.

.

Na het aflakken heb ik een markeerstrip aangebracht. De tekeningen hiervoor heb ik gekregen van Richard Nijs die deze strips ook gebruikt in zijn F16-cockpit. Alleen om ze te laten ‘matchen’ met de Boeing-knoppen van FlyEngravity heb ik de zwarte lijntjes wat verdund in Photoshop. Deze tekening heb ik dan doorgestuurd naar de firma ‘In-zicht’ (Lommel) die er een sticker van heeft gemaakt.

Dan is het verder gewoon met een Stanleymes de noodzakelijke strips eraf te snijden en aan te brengen op de knoppen

*** Download tekening markeringstrips ***

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Dubbele concentrische knop

Voor de Capt – INBD DU BRT, LOWER DU BRT en F/O – INBD DU BRT zijn er dubbele concentrische knoppen voorzien.
De buitenste knop dient om de brightness van de ND te regelen en de binnenste knop voor het afregelen van de brightness van de WX RADAR en TERRAIN (beiden bevinden zich in de ND-display).

Vermits in ProSim737 nog geen WX RADAR en TERRAIN voorzien is, heb ik nog geen dubbele concentrische potmeters maar wel gewone potentiometers gebruikt. De binnenste knop is dus niet aangesloten, enkel de buitenste knop.

Ze zullen dus dienen voor de helderheid af te regelen van de ND (INBD DU BRT), Lower Eicas (LOWER DU BRT) bij de Capt en ND (INBD DU BRT) van de F/O.

Deze 3 knoppen of  ‘covers’ heb ik gekocht bij Simparts (D). Deze knoppen zijn gegoten in wit kunststof. Ik heb ze eerst voorzien van een laagje zwarte grondverf (tegenhouden van het licht) en nadien een paar laagjes grijze kleur. En ook zoals bij de andere knoppen heb ik ze vervolgens voorzien van een markeerstrip.

.

.

.

.

.

.

.

Verankering van de knoppen op de schakelaars

Om alle knoppen vast te zetten op de schakelaars heb ik aan 2 zijden van de knoppen (Boeing 737 Style en Boeing 737 B Style) een gaatje geboord van 3,2 mm. Vervolgens heb ik in deze opening een draad getapt van 4 mm. Nadien gewoon een maadschroef (inbusbout of stelschroef) van 4 mm erin gedraaid om de knop te verankeren met de shaft van de schakelaar. Bij de Dual Concentric knop heb ik maar één verankering gebruikt.

De maadschroeven (instelschroeven) heb ik gekocht bij Fabory in Lommel. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het verkopen van alle mogelijke bevestigingsmaterialen.

.

.

.

.

.

.

.

.