Om het realisme nog wat hogerop te drijven heb ik ook een ‘B737 Trip Reminder Indicator’ geïnstalleerd op de yoke. Deze indicator wordt ook wel eens ‘Trip Counter’ genoemd.

Je kan deze indicator normaal vinden bij de Capt aan de rechterkant en bij de F/O aan de linkerkant van de yoke.

Aanvankelijk gebruikt men deze indicator om de piloot te laten herinneren welke vluchtnummer (Callsign) hij heeft.
De piloot gebruikt zijn duim om de drie gesegmenteerde wijzerplaten te verplaatsen om het vluchtnummer in te geven.

Bij het gebruik van vluchtnummers samengesteld uit 4 cijfers ligt het wat moeilijker. Je kan er de eerste of laatste 3 cijfers in plaatsen.
Vermits ik op IVAO altijd dezelfde Callsign gebruik (WCT02), plaats ik in de indicator de landingssnelheid (VRef) om deze te onthouden. Dit wordt ook gedaan in het echt.

EFDE  Roubaix

  • De ‘Trip Counter’ heb ik gekocht bij EFDE (Fr).
  • Deze is gemaakt via een 3D-printer uit zwarte hars.
  • Van binnen zitten er 3 draaiwieltjes om de cijfers te selecteren.
  • De indicator is ook uitgerust met een backlightverlichting (warm wit of amber kleur) en dit voor 5V of 12V. Andere kleuren van verlichting zijn ook verkrijgbaar.
  • Het ronde buisgedeelte dat in de yoke moet komen is verschillend volgens de yoke die je hebt. Je kan kiezen uit een diameter van 30, 24 of 22 mm.
  • De ‘Trip Counter’ is volledig gassembleerd en getest.

Inbouw
Op de PFC-yoke bevindt zich rechts een afdekplaatje. Dit kan verwijderd worden met aan de achterzijde 2 boutjes los te draaien.
Hierbij komt er een opening vrij van 31 mm x 31 mm. Dus veel te groot om de indicator in te plaatsen.
Daarom heb ik een ‘bekisting’ of mal gemaakt uit mdf met in het midden een ronde opening van 22 mm. Voldoende om een buisdiameter van 22 mm in te plaatsen.
Nu is het gewoon eenvoudig het ronde buisgedeelte van de ‘Trip Counter’ erin te schuiven.
Wegens praktische redenen heb ik deze ‘Trip Counter’ niet uitgerust met backlighting.