OMSCHRIJVING

Het platform is een verhoog of klein podium waarop de ganse cockpit is bevestigd.

Dit platform heeft verschillende doeleinden :

  • Bevestiging van de MIP;
  • Bevestiging van de Yoke;
  • Bevestiging van de TQ;
  • Bevestiging van de Avionics Pedestal;
  • Bevestiging van het railsysteem van de Cockpit Seats;
  • Bevestiging van de ButtKicker;
  • Kabelrouting van MIP, ButtKicker, Avionics Pedestal, verlichting allerhande;
  • Geeft een ruimtelijk zicht naar de geprojecteerde display.

CONSTRUCTIE EN AFMETINGEN

Het platform is gemaakt uit MDF-panelen en heeft de vorm van een trapezium. De afmetingen komen niet helemaal overeen met de echte cockpit vermits ik maar een beperkte ruimte heb om de  de cockpit te plaatsen. Men moet ook nog een acceptabele ruimte hebben om de kamer binnen- en buiten te gaan, zich te verplaatsen in de kamer en om nog een venster te kunnen opendoen.
De MDF-panelen zijn gekocht bij Pelt-Hout in Overpelt en daar op maat en vorm gezaagd.

Het platform bestaat uit 2 delen (2 gelijke helften) omdat één geheel te moeilijk (te zwaar) is om te verplaatsen en te keren. Ook om nadien gemakkelijker te kunnen demonteren bij een eventuele verhuisactie.

De totale hoogte van het platform is 240 mm. Met de zijwanden van de shell (romp) erbij komt de bovenkant van de zijpanelen op een hoogte van 81 cm t.o.v. de vloer van de cockpit en dat is het laagste punt van de ramen.

De MDF-vloerplaat is van 18 mm dikte.

De zijkanten en tussenribben hebben een dikte van 22 mm.

De hoogte van de zijpanelen en tussenribben zijn 220 mm.

De zijkanten en ribben zijn boven op het vloerpaneel geplaatst en zijn aan elkaar bevestigd met MDF-schroeven van 4,0 x 50. Hierbij heb ik geen gebruik gemaakt van eerst de ribben te lijmen vermits ik nog de mogelijkheid wil hebben alles te kunnen demonteren.

Voor de stevigheid heb ik wel versterkingshoeken geplaatst van 40 mm x 40 mm en vastgemaakt met zelftappers met verzinkte cylinderkop (4,2 x 16). Dit materiaal is gehaald in de Gamma.

De binnenste zijde heb ik 25 mm opgeschoven naar binnen toe. Wanneer ik dan beide binneste zijdes van de 2 helften tegen elkaar heb staan is er onder het vloerpaneel een opening van 5 cm dat kan dienen als kabelgoot.

Merk ook op voor- en achteraan de verschillende openingen die geboord zijn voor de kabelrouting.

 

De vloerplaat zijn aan de ribben en zijkanten bevestigd met MDF-schroeven van 4,0 x 40.

Om de yoke en het railsysteem te bevestigen op het vloerpaneel heb ik gebruik gemaakt van inslagmoeren voor hout van 6 mm (Tip: Rudy Danese). Deze worden aan de onderzijde in de voorgeboorde gaten geklopt.

Achteraf wanneer het platform klaar is is het enkel de yoke en railsysteem erop te schroeven. Dit gebeurt met inbusbouten (6.0 x 30) voor het railsysteem van de stoelen en laagbolkopschroeven (6.0 x 30) voor de yoke. Deze laagbolkopschroeven zijn praktisch plat en hinderen niet voor de voeten aan de beide zijkanten van de yoke. De moeren en bouten komen van de Brico.

Het is natuurlijk van belang op voorhand alles juist uit te tekenen en de gaten te boren.

Ook de Buttkicker is op zijn plaats bevestigd. Dit in het midden achteraan om de trillingen zoveel mogelijk achteraan te verspreiden over beide helften en dit ook om hevige trillingen te vermijden op het MIP-gedeelte. De bevestiging van de Buttkicker is vastgeschroefd over beide helften. De kabel van de Buttkicker is doorgetrokken via de kabelgoot in het midden naar de voorzijde links.

 

Eénmaal de ButtKicker geplaatst is kunnen de 2 helften tegen elkaar geplaatst worden en aan elkaar vastgemaakt. Dit heb ik gedaan door de 2 helften met elkaar te verbinden met 2 lange bouten door de beide middenribben te draaien en dit voor- en achteraan. Niet te hard aandraaien is de boodschap want dan beginnen de middenribben te plooien…

De zijkanten krijgen vervolgens een likje verf in Boeing-grijs.

 Vervolgens kunnen we de vloer bedekken met aluminium platen. Ik heb gekozen voor 2 alu-platen van 2 mm (250 cm x 125 cm). Sommige cockpitbouwers gebruiken traanplaten (tegen het krassen) maar dat komt een stuk duurder uit. Trouwens in de ‘echte’ ligt ook vlakke aluminium en geen traanplaten.

Krasbestendig zijn ze dus niet. Loop je erover heen op je kousen of veeg je eens met je zakdoek, dan heb je al vegen of krassen. Ik ben dus benieuwd hoe ze eruitzien na een jaar ? Niet meer maagdelijk blank …

De alu-platen heb ik aangekocht bij Metaalhandel Vanbeeck in Leopoldsburg en is zowat de goedkoopste in de omgeving. Deze platen zijn aan één zijde beschermd met plastiekfolie.

Het is dan de afmetingen van de vloer af te tekenen op de alu-platen en uit te zagen met een elektrische decopeer zaag. Dit gaat vrij gemakkelijk. Niet vergeten het zaagblad te kiezen dat geschikt is om aluminium te zagen.

Eénmaal als alles  juist past worden de platen bevestigd op de houten vloer (randjes of hoekjes kan men wegvijlen). Dit gebeurd met inox-spaanplaatschroeven met verzonken kop (4 x 20 mm). De schroeven worden  bevestigd op plaatsen die men niet ziet zoals onder het MIP-gedeelte. Later worden de stoelen en yoke geplaatst waarmee de alu-vloer ook nog eens wordt bevestigd op de houten vloer.
De gaten van de schroeven worden eerst uitgeboord met een grotere boor om de schroefkop te laten verzinken in de alu-vloer.

Ook de gaten die reeds zijn gemaakt in de houten vloer voor stoelen en yoke worden verder geboord in de aluminium vloer. Hierbij oppassen voor het niet raken van de schroefdraad van de inslagmoeren die we reeds aangebracht hebben…

Om alles nog eens extra te bevestigingen en netjes af te werken wordt de volledige vloer omlijst met aluminium L-profielen ( 25 mm x 25 mm).  Deze profielen worden in verstek gezaagd en ook vastgeschroefd met inox-spaanplaatschroeven met verzonken kop (4 x 20 mm).

Ook hier worden de gaten van de schroeven eerst uitgeboord met een grotere boor om de schroefkop te laten verzinken in het alu-profiel.

De profielen en schroeven heb ik gekocht bij Pelt-hout in Overpelt. Je kan ze ook kopen bij Gamma of Brico.