MIP STAND

De MIP-stand dient om de Desktop MIP op te plaatsen. Vermits het systeem geen volledige setup is zoals de ProLine is een tafel noodzakelijk. Zoals ik in de inleiding vermeld heb wil ik deze Desktop MIP uitbouwen tot een volledige setup (met CDU-stand, TQ, radio pedestal).
Om deze constructie te bouwen heb ik MDF-panelen (Brico) gebruikt van 18 mm dikte en steunbalkjes (Brico) van45 mm.
Het is wel zo dat deze steunbalkjes niet 100% haaks zijn met het resultaat dat het links en rechts een paar mm kan verschillen. Afmetingen die in het algemeen te verwaarlozen zijn.
Het geheel oogt robust en stevig met het nadeel van het gewicht. Dus niet gemakkelijk om mee te sjouwen. Misschien was MDF van 15 mm al voldoende.

De panelen heb ik laten zagen bij de Brico. Hierbij moet wel wat voorzichtigheid geboden worden vermits ze daar soms niet kijken op een mm.

OPGELET !!!

Je zal zien dat de MIP-stand en CDU-bay gemaakt zijn met stevige mdfpanelen van 18 mm dikte. Ook heb ik een 10 mm extra genomen voor de breedte van de CDU-bay zodat ik zeker was dat alles ertussen zou gaan.

Lower EICAS monitor en CDU’s had ik toen nog niet.Door deze verzameling van al die rechtopstaande panelen wil ik u toch waarschuwen dat je dan moet inboeten betreft de beschikbare ruimte voor de rudderstand en rudder pedals. Die ruimte is een stuk smaller dan de werkelijke breedte in de ‘echte’ Boeing.Als ik alles had gebouwd met aluminiumplaten van 2 mm en dan ook tot op de mm juist, dan zouden de afmetingen overeen kunnen komen met de ‘echte’. Het is een beetje een kettingreactie, je begint met een basisconcept en alles volgt nadien op dat basisconcept.

 

OPGELET !!!

 

Ook wat betreft de totale hoogte van de MIP-stand tot aan de bovenzijde MIP (vloer tot de bovenste rand van de MCP) bedraagt mijn hoogte 1163 mm. Deze hoogte is niet hetzelfde als de afmeting die we vinden bij de afmetingen bij Marcuspilot.com (1080 mm) en ook niet de hoogte die gebruikt wordt voor de MIP-stand + MIP van FlyEngravity (1130 mm).

 

***** BOEING737MEASUREMENTS *****

Ik heb 33 mm extra genomen als de FlyEngravity-afmetingen (1163 i.p.v. 1130 mm) vermits mijn cockpitstoelen + rail van een C130 extra hoog zijn.
Achteraf bekeken is dit iets te hoog en heb ik toch beter gekozen voor de afmetingen van 1080 mm (de hoogte van FlyEngravity is naar mijn mening ook iets te hoog)Reden : de yoke raakt de benen bij het ‘roteren’ … Je kan dit natuurlijk oplossen door de yoke hoger te plaatsen.Ook moet men bij deze berekeningen en afmetingen rekening houden met de hoogte van een eventueel throttle-quadrant en pedestal …
(Btw, de zelfgemaakte TQ-bay,  de TQ van RSP en de zelfgemaakte pedestal sluiten bij mij prefect aan met elkaar).M.a.w. ik wil op deze website geen verplichte wetenschap verkondigen en geef ik enkel een bepaald concept aan en iedereen kan dat gebruiken en uitbouwen op zijn eigen manier en wensen.
De afmetingen van  de MIP-stand op de tekeningen zijn persoonlijke afmetingen en  kunnen dus verschillen met de totale afmeting van de vloer tot bovenrand MCP die wenselijk zijn !!!Ik wil iedereen hierop attent maken dat je later niet voor verrassingen komt te staan (als je bv. al rudder pedals op het oog heb (of heeft) en die dan te breed zijn of een yoke die te laag staat …). Niet zo leuk hè. Hou er dus rekening mee.Mijn eigen afmetingen (onder voorbehoud) zijn te vinden op de tekeningen:
         DSC06856

De MIP is op de MIP-stand geplaatst en alles past als gegoten. Tot op de millimeter. Eén millimeter minder van de breedte van de MIP-stand was te weinig… Van geluk gesproken !

  DSC06849copy

 

FlyEngravity heeft de nodige uitsparingen gemaakt in de MIP-bodem om de 19″-schermen te laten verzinken. Om ze voldoende te laten verzinken moet een gedeelte van de voorzijde van de MIP-stand uitgezaagd worden. De schermen zouden +- 15 mm nodig hebben en komen bijgevolg niet onder het tafelblad uit. Ik moet ook rekening houden dat de ruimte die uitgezaagd moet worden ruim voldoende is om ook aan de knoppen aan de voorzijde van de TFT’s te kunnen.


   DSC06939 DSC06941

 

SCHILDEREN

De Primerlagen

Voor dat de MIP-stand en Ruddercompartiment in de grijze Boeing-kleur wordt geschilderd moeten eerst deze onderdelen 2 x in de primer (grondlaag) worden gezet.

Het materiaal dat ik hiervoor gebruikt heb zijn :

  • Schuurpapier P280 met schuurhandvat;
  • Verfrollertje met dunne haartjes (geen schuimrollertje);
  • Een middelgrote verfborstel van een goede kwaliteit (geen hobbyborstel want die verliest haartjes);
  • Levis Universele Primer;
  • Porion houtplamuur (Aldi);
  • Stekertje om het aanbrengen van de houtplamuur;

Eerst wordt alles lichtjes maar grondig afgeschuurd met fijn schuurpapier (P280).

Nadien moet alles ontdaan worden van stof. Vervolgens kan er de eerste laag primer op. Deze primer (Levis Universele Primer)  is speciaal om te gebruiken bij MDF-hout en is samengesteld op waterbasis. Een voordeel hiervan is dat deze verf niet ruikt. Een nadeel (misschien ook een beetje voordeel) is dat ze heel snel droogt. Wanneer dus te lang nagerold wordt met de roller kunnen er velletjes ontstaan van gedroogde verf en die kunnen blijven zitten op het te verven oppervlak. Dus niet 100% goed…

Deze verf is trouwens ook geschikt voor gewoon hout, PVC en metaal.

Nadat alles goed droog is, na de eerste primerlaag, worden alle gaatjes van verzonken schroeven dichtgesmeerd met houtplamuur. Ook links of rechts openingen of spleetjes die er niet moeten zijn. Als dit uitgehard is worden deze dichtgesmeerde gaten gladgeschuurd (P280). Wanneer de openingen niet volledig dicht zijn volgt er een tweede smeerbeurt met houtplamuur.

Dan volgt er een tweede schuurbeurt met weer een grondige schoonmaak met stofzuiger en vod. Vervolgens kan de tweede laag primer aangebracht worden.

In dit schilderwerk steekt heel wat tijd in. Zeker met al die hoekjes en kantjes zoals bv. de CDU stand : Schuren, zuiver maken van stof, schilderen, plamuren, schuren, plamuren, schuren, zuiver maken van stof,  schilderen van open plamuurplekken, schuren, zuiver maken van stof, schilderen…pfffff.

Merk op de foto hieronder de verschillende voorziene gaten voor de kabelrouting en het inbouwen van de lower panels en subpanels.

 

 

Aflakken in Boeing-grijs

Het werkprincipe voor het aflakken in Boeing-grijs is vergelijkbaar zoals het aanbrengen van de primerlagen. Alleen het bepalen van de juiste grijze Boeingkleur is een ander verhaal…

Wanneer men verschillende websites van cockpitbouwers bezoekt (ook FlyEngravity), zien we dat de kleurcode RAL 7011 door iedereen wordt gebruikt voor de grijze Boeingkleur. Alhoewel hier een addertje onder het gras schuilt want dit is niet helemaal correct.

RAL-kleurencodes zijn niet 100% nauwkeurig d.w.z. ze kunnen lichter, donkerder of met een andere kleurentint overkomen na menging. Ik was hiervan reeds gewaarschuwd door mijn kleurenspecialist.

Afgegaan op RAL7011 heb ik toch verf laten mengen met het resultaat dat de gemengde kleur helemaal niet overeenstemde (blauwachtige tint) met RAL 7011 van FlyEngravity. Eigen schuld, dikke bult… Een gewaarschuwd man is er twee waard…

Indien je alles in je cockpit moet schilderen is er natuurlijk geen kleurverschil en kan RAL 7011 perfect gebruikt worden. Maar als je RAL 7011 moet gaan gebruiken met reeds geschilderde onderdelen zoals bv bij de subpanels dan kan er een probleem ontstaan dat beide kleuren niet met elkaar matchen (te licht, te donker, andere kleurentint).

Dus RAL-kleurencodes zijn niet helemaal betrouwbaar.

Dan maar RAL 7011 opzij geschoven en een andere manier gaan zoeken voor het kiezen van de juiste kleur.
Ik heb vervolgens een juiste voorbeeldkleur (lower-panel FlyEngravity) laten inscannen met een speciale kleurenscanner. Geen kleurenscanner die men gebruikt bij de PC maar een speciaal apparaatje dat dient om een juiste kleur te bepalen. Deze kleurencode kan men na scan aflezen en opzoeken in een voorbeeld-kleurenpallet.

Vervolgens deze kleur laten mengen maar ditmaal mag er geen afwijking zijn. Deze moet perfect overeenstemmen met het gekozen kleurenstaal. Deze gekozen kleur paste dan ook perfect bij de FlyEngravity-voorbeeldkleur.

En nu wat uitleg over andere kleurencodes. RAL hebben we aan de lijve ondervonden dat deze minder nauwkeurig was. We kennen dan nog ACC en NCS.
ACC en NCS zijn veel nauwkeuriger na menging en hebben beiden praktisch geen afwijking met het gekozen kleurenstaal (scan>kleurenpallet>mengsel).

Een ander belangrijk gegeven dat we niet mogen vergeten is dat we nog een andere belangrijke scanner kunnen gebruiken en dat is ons menselijk oog. Na de electronische scan zal deze menselijke scan uiteindelijk de juiste kleur moeten kiezen.

De ACC-code die het meest overeenkomt met het Boeing-grijs van FlyEngravity is ACC R6.06.30 (Levis). Deze kleuren,na menging, matchen perfect met elkaar.

Ter info: De echte OEM Boeinggrijskleur zou zijn ‘Federal Standard 595 Color FS 36118’.

Welke glans past er nu bij? De RAL 7011 van FlyEngravity is een menging van 20% glans en 80% mat.
In de winkel kan men die glans niet zo samenstellen en kan men enkel kiezen tussen hoogglans, satin, soft-satin en mat. En deze laatste komt het meest overeen met het FlyEngravity-kleurenstaal. Dus matte glans.
Deze verf is samengesteld op waterbasis en is niet synthetisch. Op waterbasis heeft voor- en nadelen : droogt vrij snel en kan dus niet langdurig uit elkaar worden gerold met de verfrol (kans op velletjes in de verfrol) en een voordeel is dat deze verf niet ruikt.

Het aanbrengen na de laatste primerlaag gebeurd na een lichte schuurbeurt met schuurpapier P280.
Vervolgens goed laten uitdrogen en terug een lichte schuurbeurt waarna de finale (lak)laag kan aangebracht worden. Hetzelfde materiaal zoals bij de primer kan hierbij gebruikt worden.

Voor het schilderen van de voorzijde van de CDU-stand heb ik RAL 9002 (Sigma Tigron Soft-satin) gebruikt. Deze kleur is wit met een lichte grijze tint en heeft een synthetische samenstelling.

Ook het ‘kleine grut’ zoals schroeven en afdekplaatjes mogen niet vergeten worden…

.