OMSCHRIJVING

Pre Build
Deze setup van FlyEngravity is ‘Fully Pre Build’ en in één stuk geleverd.  Deze desktopversies worden verkocht om als desktop MIP te gebruiken en die men bv. op een tafel of bureau kan plaatsen. Daarom worden deze setup-systemen voorzien van 17 ” wide screen monitors zodat ze niet hoeven te verzinken naar onder (waar tafel of bureau) in de weg komen te zitten.

Een klein nadeel hierbij is dat men niet de volledige displayruimte kan benutten. Men verliest +-1cm aan de buitenzijden van PFD- en ND-windowframe (bezel).

Monitors

Vermits het mijn bedoeling is deze desktopversie te gebruiken in een full-setup (met CDU-stand, etc.) heb ik gekozen voor 19 ” wide screen monitors. Hierbij kan ik wel de volledige displayruimte benutten. Hier echter ben ik wel verplicht deze 19″ screens naar onder te laten verzinken om ze volledig (en onder het ICS) te laten passen.
Anders komen deze TFT’s nog achter de printplaten van het ICS-systeem en staan ze te ver van de windowframes.

FlyEngravity heeft hier rekening mee gehouden en heeft de nodige uitsparingen in de bodemplaat en zijkanten voorzien. In de MIP-stand moeten vervolgens wel wat uitsparingen gezaagd worden.

 

FABRIKANT / LEVERANCIER

 
CONFIGURATIE

De MIP of ‘Main Instrument Panel’  is een ICS MIP Desktop-setup van FlyEngravity.
De Pre Build Desktop MIP is in 3 versies verkrijgbaar : Basic, Medium en Advanced . Het Advanced- systeem dat ik heb gekocht is naar eigen wensen (custom made) aangepast en samengesteld uit volgende onderdelen :

  • Captain panel
  • Center panel
  • First officer panel
  • ICS cockpit system
  • Landing gear lever
  • Sixpack Captain
  • Fire warning switch Captain
  • Master Caution switch Captain
  • PFD/ND monitor Captain – 19″ wide screen (AcerX193HQGb)
  • Upper EICAS monitor – 10,4″
  • Bracket voor MCP/EFIS
  • MCP
  • EFIS voor Captain
  • Dummy EFIS voor First Officer
  • PFD/ND monitor First Officer – 19″ wide screen (AcerX193HQGb)
  • Sixpack First Officer
  • Fire warning switch First Officer
  • Master Caution switch First Officer
  • Backlighted panels

 

SPECIFICATIES
Deze Advanced Desktop MIP heeft volgende specificaties :
  • powder coated aluminium stand
  • aluminium backpanels.
  • full scale
  • performance line toppanels.
  • internally backlit PRO panels
  • molded annunciator shells and legends included
  • glareshield parts of the seperate kits
  • captains side: left glare wing + efis box
  • center part: mcp box
  • F/O part: right glare wing + efis box.

 
ONDERDELEN

Captain side met linkse glare wing en efis box (60x40x32 cm weight 4 KG)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

Center met MCP box en Gear Lever (50x50x20 cm weight 2 KG)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
 

F/O side met linkse glare wing en efis box (60x40x32 cm weight 4 KG)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

Backlit Pro Panels
Alle subpanels zijn voorzien van backlit waarbij de backlightleds zijn geïntegreerd in het subpaneeltje. Op de achterzijde van het subpaneeltje bevind zich een connector die verbonden is met het ICS-systeem.
De ledverlichting is zeer mooi en helder van amber-gele kleur en kan eventueel voorzien worden van dimmers.
Backlit is niet standaard geleverd maar kan als extra optie verkregen worden.
.
 

MIP-Tags
Om de MIP nog wat meer realistisch te laten uitkomen heb ik MIP-tags laten graveren. Deze MIP-tags of ‘placards’ zijn bij verschillende Airlines te vinden op de MIP. De plaats waar ze moeten aangebracht worden zijn niet bepaald door de CAA, alleen moeten ze duidelijk en zichtbaar aangebracht worden.
Het graveerwerk van de MIP-tags (plancards) heb ik laten maken bij ‘Trophy-Shop Lambert Noten’ in Neerpelt.

 

AANGEPASTE GLARESHIELD
Ik wil deze Desktop MIP gebruiken met de B737-windows van FlyEngravity maar deze MIP-versie (vooral de  ‘Glareshield) is hier niet geschikt voor.

Deze ‘Desktop’-glareshield heeft een rechthoekige vorm waarbij de voorste 2 ramen (windshield) niet achter de glareshield kunnen geplaatst worden. Ook de beide zijkanten van het Desktop Mip-frame zijn te hoog en niet voorzien voor het plaatsen van de B737-windows.

Om deze Desktop MIP toch te gebruiken met de FlyEngravity B737-windows is het noodzakelijk de Desktop glareshield te vervangen door het type van de MIP ProLine. De B737-ramen zijn normaal gemaakt om te gebruiken met de MIP ProLine-versie van FlyEngravity.

Ik heb van FlyEngravity (Robert) een tweedehandse ProLine-glareshield meegekregen om uit te testen op de Desktop MIP.

Deze ProLine glareshield heeft een V-vorm en past – na een paar kleine aanpassingen – ook op de Desktop MIP.

Links en rechts moeten er een paar extra gaatjes worden geboord (en draad getapt) voor een bijkomende bevestiging. De bevestigingsgaatjes van beide glareshields komen niet allemaal overeen. Het inschuiven in beide glarewings past ook zoals bij de desktopversie.

Ook de MIP-steunen aan de beide zijkanten heb ik moeten aanpassen. Hierbij heb ik een gedeelte van het MIP-frame moeten wegzagen zodat de 2 voorste ramen mooi kunnen verzinken achter de nieuwe glareshield.

Deze ProLine-glareshield heb ik verder afgewerkt met aan de voorzijde (boven de MCP) de platte en scherpe boord te bekleden met een rubberen strip. Deze strip heb ik gehaald bij een autoafbraak en diende als bevestiging van het voorste autoraam (binnenkant). De rubberen band van 8 mm dikte past perfect op de rand van de glareshield.

Verder als kers op de taart heb ik boven op de glareshield een kaarthouder (Map Pocket) geplaatst. Ik heb ondervonden dat dit een ideale plaats is om een flightlog of vluchtplan op te bergen tijdens een vlucht.

Deze kaarthouder is een B737-replica van Flight Deck Solutions. Ondanks dat we hier te maken hebben met een replica is de houderopening klein uitgevallen. Ook had ik meer kwaliteit verwacht. De houder is gemaakt van dunne kunststof en is niet al te stevig. Voor ‘handige Harry’s’ geen aanrader. Zelf maken dus …