DSC00663OMSCHRIJVING

De EFIS737 reproduceert de EFIS selector welke te vinden is in een Boeing 737Ng cockpit, op het glareshield panel, zowel aan de linker als aan de rechter kant van de MCP. De EFIS737 mag beschouwd worden als een logische uitbreiding op de CPFlight MCP737 en kan alleen gebruikt worden in combinatie met de MCP737. De EFIS is de EL-versie van CPFlight.

 

Deze module dient voor de configuratie en instellingen van de PFD/ND-displays.

De EFIS is aangesloten en gestuurd door de MCP,  die op zijn beurt is aangesloten aan het ICS-systeem.
Voor de F/O-zijde gebruik ik een dummie. Dus enkel het paneeltje zonder elektronica.

 

PRODUCENT / LEVERANCIER

.

.

.

.

.

 

SPECIFICATIES

  • Full scale replica of Boeing EFI737 selector.
  • Custom Engravity backlighting frontplate.
  • Custom MAP buttons with backlighting text.
  • 2 rotary encoders with push in switch for MINS and BARO adjustment.
  • Knobs with symbols.
  • 2 lever switches with three positions for VOR/ADF selection.
  • 4 position rotary switch with push in for display mode selection.
  • 8 position rotary switch with push in for ND range and TFC selection.
  • 2 round pushbuttons for FPV and METER selection.
  • 5 pole connection cable and fixing clamp provided.
  • RADIO/BARO and IN/HPA selection ( push and rotate simultaneously ).
  • Compatible with FSX Boeing 737-800, Prosim737, Project Magenta, PMDG, LVLD767 and Sim-Avionics.
    .

FUNCTIES BESCHIKBAAR VOOR PROSIM737

  • Radio/Baro
  • Rst
  • Dec Height
  • Fpv
  • Mtrs
  • IN/HPA
  • Std
  • Altimeter Press
  • VOR1, OFF1, ADF1
  • Mode Selector
  • Range Selector
  • Ctr Tfc
  • VOR2, OFF2, ADF2
  • Wxr/Sta/Terr
  • Wpt/Arpt/Data/Pos

.

*** Download EFIS Manual ***

.

..

.

.

.

.

.

DUMMIE EFIS

Vermits er geen Co-pilot (F/O) voorzien is in deze flightdeck setup is de aanwezigheid van een functionerende F/O-Efis niet noodzakelijk.

De opening, voorzien aan de de F/O-zijde, wordt wel opgevuld met een dummie efis. Dus enkel een afdekplaatje met inscripties en de 4 knoppen.
Het afdekplaatje had ik al van FlyEngravity, maar helaas zonder knoppen.  Daarom heb ik contact opgenomen met Claudio van CPFlight (Italy) met de vraag de ontbrekende draaiknoppen (RST, STD, TFC en CTR) op te sturen.
Voor hem was dit geen probleem en na 2 dagen lagen ze al in mijn brievenbus, gratis en voor niks.  Van snelle service gesproken…

Deze knoppen heb ik met secondelijm op het afdekplaatje gelijmd en vervolgens het afdekplaatje aangebracht in de voorziene opening van de glareshield. Dit heb ik gedaan met dubbelzijdige zelfklevende folio.

De opening in de glareshield is nu opgevuld en met knoppen ziet het geheel er nu wat meer realistischer uit.

.

.

.

.

.

.

UPDATE EFIS-KNOPPEN

Ondertussen heb ik een update uitgevoerd van de EFIS-knoppen. De originele knoppen die te vinden zijn op de Efis737EL van CPFlight zijn éénvoudige standaardknoppen die men overal in de handel kan aanschaffen en die niets gemeen hebben met de knoppen die te vinden zijn op de echte versie.

Bij de firma ACV Design  uit Peru (Lima) heb ik replica’s gevonden die bijna overeenstemmen met de echte exemplaren (op de echte exemplaren voor afregeling van ‘baro en mins settings’ zijn er geen dunne ribben te vinden). De Efis knoppen van de CPFlight Pro stemmen wel overeen met de echten maar volgens CPFlight passen die niet op de EfisEL.

De  knoppen van ACV zijn verder heel mooi en gedetailleerd afgewerkt en zijn uitgerust met een afstelbout (madebout). De ‘decals’ met opschriften horen ook bij het pakket. Ze moeten nog wel op de voorzijde worden gelijmd.
De service van ACV Design is uitstekend en correct d.w.z. snelle reactie na een email, ze spelen in op de wensen van de klant en snelle levering.

De knoppen zijn geen ‘dual knobs’ en zijn dus op het eerste zicht niet geschikt voor ‘dual concentric rotaries’. Desondanks zou het toch mogelijk zijn de grote knoppen te scheiden (van horen zeggen …). Men kan het navragen bij de firma.

Ik heb de knoppen voorzien van een transparant vernislaagje om de knoppen wat glans te geven zoals bij de echte exemplaren. Ook heb ik op elke knop een markeringstrip aangebracht.

Het vervangen gebeurt heel eenvoudig door de originele knoppen van de schakelaar af te trekken en de nieuwe knoppen er overheen te schuiven. De shafts  van de knoppen zijn 6 mm.
Om de ruimte (speling) in de knoppen weg te werken heb ik een heel klein stukje isolatietape op de voorzijde van de schakelaar geplakt en vervolgens de knop er overeen geschoven. Nadien heb ik de afstelbouten aangedraaid om de knoppen vast te zetten.