THROTTLE QUADRANT (TQ)

Wanneer je al een eind bent gevorderd met de bouw van een homecockpit en je hebt al verschillende delen die zeer realistisch zijn zoals de MIP, CDU en Yoke, dan is het ook een beetje normaal dat je in dezelfde lijn moet verder werken. Een Saitek Pro Flight Throttle zou hier niet op zijn plaats zijn …

Wat is een TQ ? Het throttle quadrant is een verzameling van secundaire flight controls zoals air/fuel mixture, carburetor heat, propeller pitch, flaps, thrust reverse, speedbrake en natuurlijk niet te vergeten de gashendels (throttles).

Hoe de configuratie is van een TQ hangt af met welk vliegtuigmodel het wordt gebruikt. Bij commerciële lijnvliegtuigen (airliners) bevindt de TQ zich tussen de CDU-stand en de avionics pedestal. De controle gebeurt via hendels met knoppen die geprogrammeerd zijn voor extra functies.

.

LEVERANCIER / PRODUCENT

.

.

Er zijn verschillende bedrijfjes die B737 TQ’s op de markt brengen zoals Cockpitsonic, Simparts, FSC en Revolution-Simproducts. Al deze TQ’s heb ik van naderbij kunnen bekijken tijdens een FSWeekend te Lelystad. De enigste TQ die er  bovenuit stak was die van Revolution-Simproducts :

  • Mooi afgewerkt en realistisch;
  • Verschillende versies  (Non-Motorized, Low Budget, Standard en ProLine);
  • Hendels in metaal i.p.v. kunststof;
  • DC motoren i.p.v. servo motoren;
  • Compatibel met ProSim737, Project Magenta, Flight Deck Software, SimAvionics en niet te vergeten de PMDG;
  • Uitgebreide mogelijkheden en opties;
  • Gunstige prijzen;
  • Mogelijkheid om een deal te sluiten;
  • FSWeekend korting;
  • Geen transportkosten (persoonlijke aflevering Lelystad);
  • Lovende kritiek van de klanten.

.

SPECIFICATIES STANDARD UITVOERING

  • Fully motorized throttle levers
  • Fully motorized Speed brake lever
  • Fully motorized trim wheels
  • Fully motorized trim indicators
  • Full functioning flap lever
  • Programmed STAB TRIM and AUTOPILOT cutout switches
  • Independent trust reversers
  • Back lighted panels
  • Back light adapter (optie)
  • Lightweight design
  • Programmed based on the real airplane operations
  • Availability to control thrust levers when A/T armed
  • Independent A/T disengage buttons on thrust levers
  • Independent TO/GA buttons on thrust levers
  • Aluminium Handles
  • Machined aluminium Flaps Detente plate with gates
  • Included software


MOGELIJKHEDEN

Deze TQ heeft de kwaliteiten om de prestaties, functies en gedragingen zoals het echte  Boeing 737 Throttle Quadrant zo nauwkeurig mogelijk te evenaren .

In ‘Auto Flight’ worden de bewegende ‘Throttle Levers’ aangestuurd via de data van de Flight Management Computer (FMC). De ‘Trim Wheels‘ draaien in de juiste richting via de FMC en ook door inputs via de ‘Yoke Trim Switches’ tijdens een manuele vlucht. Ook de ‘Trim Indicators’ werken.

Verder heeft deze TQ tijdens de landing de mogelijkheid om een ‘Auto Deploy’ te doen van de speedbrakes (spoilers) en dit vanaf de ‘Armed Position’ of ook bij ‘Down & Locked Detente’ wanneer de crew deze vergeet te ‘Armen’ tijdens de approach.

De speedbrake, tijdens vlucht, is zelfs gelocked in de ‘Flight Detente’-positie, het is trouwens onmogelijk deze dan in de ‘Fully Up’-positie te brengen.

De ‘Reverse Trust’-hendels zijn gelocked tijdens de vlucht en kunnen enkel tot actie komen indien de gashendels in de ‘Idle ‘-positie staan na landing.

Na de landing heeft deze TQ de mogelijkheid een ‘A/T Disconnect & TOGA’– commando uit te voeren en over te gaan naar ‘Manual Trim-inputs via de ‘STAB Trim’ switches.

Welke mogelijkheden heeft deze standard uitvoering niet ?  Geen auto-bewegende Parking Brake, geen echte Speed Brake Arming, ontbreken van de Flap Security Gauge. Deze extra’s zijn wel te vinden bij de ProLine-versie.



HOE WERKT DEZE TQ ?

De TQ wordt verbonden met de PMDG (of uw aircraft/avionics suite) via SIOC (dit is een softwareprogramma van OpenCockpits). Dit voor de data exchange die noodzakelijk is voor de auto-functies van de TQ via de DC motor(en). Hier kan men opmerken dat men geen gebruik maakt van servo-motoren en er dus geen kans bestaat dat men de TQ beschadigt bij het bewegen van de hendels tijdens de werking van de motoren.

De noodzakelijke setup-instructies en het script voor SIOC wordt geleverd door Revolution-Simproducts.

De verschillende knopfuncties worden gegenereerd via een speciale ontworpen joystickcontrollerkaart (door Leo Bodnar) en het gebruik van FSUIPC. De SIOC-software kan gerund worden via een netwerkcomputer en WideFS.

 

 

WELKE AANSLUITINGEN ?

De Standard TQ heeft 4 aansluitingen :

  • 1 Power Adapter (voorziet de TQ van 12V-stroom);
  • 1 USB-aansluiting voor de controllerkaart van de DC Motor;
  • 1 USB-aansluiting voor de joystickcontrollerkaart (BU0836);
  • 1 Power Adapter voor de backlighting (12V).

.

.

.

CONFIGUREREN EN AFSTELLING

Met de handleiding ernaast en de hulp van Revolution-Simproducts is het configureren, programmeren en afstellen van het Throttle Quadrant vrij simpel.

Aan onze kant is enkel wat kennis vereist van het gebruik van FSUIPC en Revolution-Simproducts zorgt voor de aanpassing van SIOC.

Deze configuratie en afstelling van de TQ kan men indelen in 4 stappen :

  • Aanpassing SIOC;
  • Programmeren van de knoppen, switchen en assen (start levers) via FSUIPC;
  • Calibratie van de assen Thrust Reverser 1 en Thrust Reverser 2;
  • Calibratie en afregelen van de assen die onder controle staan van de DC Motor door Revolution-Simproducts (throttle lever 1 en 2, trim wheels en indicators, speed brakes, flaps).

.

Aanpassing SIOC

Zoals ik reeds heb vermeld is SIOC een softwareprogramma dat dient om allerhande cockpithardware aan te sturen. Deze aansturing gebeurt door de inlezing (laden) van een SIOC-script.

Voor de aansturing van deze TQ hebben we dus een persoonlijk SIOC-script nodig. Dit script wordt geleverd door Revolution-Simproducts en is ook afhankelijk voor welk vliegtuig of flightdecksoftware men gebruikt (PMDG, Project Magenta, Flight Deck Software, Sim Avionics). Dus voor elk wat wils …

Deze aanpassing in SIOC kan men gemakkelijk zelf doen. Enkele regels bijvoegen in de SIOC-ini betreft de juiste naam van het script en de juiste IDX en Device Nr van de aangesloten USB DC Motor-controller (na aansluiting af te lezen in SIOC).

Een versie van SIOC kan men downloaden via de Revolution-Simproducts-website of op de site van OpenCockpits.

.

Programmeren van de knoppen, switchen en assen (Reversers) via FSUIPC

Alle knoppen, switchen en assen (Reversers) worden geprogrammeerd (assigning) via FSUIPC. De verschillende toetsencombinaties zijn afhankelijk wat men in de PMDG/737NG-Keyboard Assignment heeft staan (zie PMDG-menu in FS).

  • TO/GA (via Buttons + Switches Page :  Shift+Tab+M);
  • A/T Disconnect (via Buttons + Switches Page :  Shift+R);
  • Parking Brake (via Buttons + Switches Page:  Offset Byte Set 0BC8);
  • Idle/Cutoff Lever 1 en 2 (via Buttons + Switches :  Offset Byte Set 3590 en 3594);
  • Reverser 1 en 2 (via Axis Assignment Page : Reverser 1 en Reverser 2);

.

Calibratie van de assen Thrust Reverser 1 en Thrust Reverser 2

Het calibreren gebeurt via de ‘Joystick Calibration Page’ en scroll naar de pagina van de ‘Reversers’. Vermits het hier gaat om aparte reversers moeten we de ‘No Reverse Zone’ aanvinken?

Het calibreren gebeurt zoals men de calibratie uitvoerd bij een Saitek-throttle.

.

Calibratie en afregelen van de assen DC Motor

  • Throttle Lever 1 en 2
  • Trim Wheels
  • Trim Indicators
  • Speed Brakes
  • Flaps

Deze calibratie en afregelingen zijn voor de assen die onder controle staan via de DCMotor en wordt uitgevoerd van op afstand door iemand van Revolution-Simproducts (Oral Barkay).

Dit gebeurt met Skype en Crossloop. Skype is, zoals iedereen weet, onze online-telefoon en Crossloop een freeware programma om op afstand een andere computer over te nemen.

Aanpassingen moeten gebeuren in de Sioc-ini en het Sioc-PMDG-script of PROSIM737-script. Het scherm en de bewuste files worden overnomen, aangepast en getest. Ik moet enkel doorgeven via Skype wat er gebeurt met de TQ tijdens de aftuning. Dit gebeurt natuurlijk in een testvlucht.

Deze calibratie en aftuning duurde +- 1½Hr.

De IVAO-vlucht die ik een dag nadien uitvoerde verliep vlekkeloos …
Deze vlucht werd als test uitgevoerd in een desktop-setup zonder cockpit.

En niet te vergeten : Thanks to the Revolution Simproducts-Team (Oral Barkay) for the excellent service !

.

.

.

.

.

.

.

*** Download Manual Revolution Simproducts TQ – Version PMDG ***

.

.

CHECKLISTHOUDERS

Tussen de TQ en de CDU-stand is er een opening vermits de TQ niet 100% aansluit met de CDU-bay. Om dit mooi af te dichten heb ik aan beide zijdes een MDF-paneel (6mm) geplaatst die ruimsschoots onder de trimwielen komen en dus niet hinderen.

Ik heb gelijktijdig van de gelegenheid gebruik gemaakt om op deze zijpaneeltjes  checklisthouders te plaatsen. Dus 2 bakjes waarin je documentatie kan opbergen. Bij de ‘echte’ zijn die ook voorzien en hebben +- dezelfde afmetingen.

Checklistholder2

Aan de voor-en achterzijde van de TQ heb ik een paar latjes (balkjes) geplakt met dubbelzijdige plaktape en waartegen de zijpaneeltjes worden geschroefd. Deze balkjes kunnen desnoods achteraf verwijderd worden. Dit heb ik gedaan om niet de zijpaneeltjes rechtstreeks in de TQ te schroeven en deze dus niet te beschadigen vanbinnen.

Deze zijpaneeltjes en checklisthouders heb ik dezelfde kleur gegeven als de CDU-stand en avionics pedestal (RAL 9002).

AANDACHT !

Voor cockpitbouwers die later een ‘Aural Warning Module’ (AWM) willen plaatsen tegen de wand van de CDU-bay moet men rekening houden dat de afstand tussen de checklisthouder en de CDU-bay minimum 80 mm bedraagt ! De AWM-dikte is 75 mm.
D.w.z. dat bij de montage van de checklisthouder deze moet opgeschoven worden naar achteren zodat tussen de CDU-bay en checklisthouder hiervoor voldoende ruimte wordt gelaten ! (zie http://www.flightdeck737.be/pc/sounds/aural-warning-system/)