COCKPITDEUR

De echte cockpitdeur in een B737-800 is gemaakt uit Kevlar, een supersterke vezel waaruit o.a. de helmen van Defensie worden vervaardigd. De cockpitdeur is kogelbestendig en lekvrij.
En ze beschermt de cockpit tegen mogelijke indringers.

Het cockpit (flightdeck) toegangssysteem is samengesteld uit een Emergency Access Panel, een geluidsmodule, een Door Lock Selector met 2 indicatielampjes, een Cabin Access System-schakelaar en een extra manueel slot te vergelijken met een nachtslot op een gewone deur (deadbolt).

In het midden van de deur is er kijkgat (spionnetje, judasoog) geïnstalleerd om de passagiersruimte te observeren. Dit kijkgat is bij de moderne vliegtuigen uitgerust met een camera waarvan de beelden te zien zijn op de Lower Eicas of op een kleine display in de achterste Overhead.

De deur kan vanuit de cockpit manueel geopend worden door gewoon de deurknop om te draaien. De deur draait open naar rechts richting passagiersruimte.

 

 

Decompressiepanelen
De cockpitdeur is uitgerust met 2 druksensors die 2 decompressiepanelen (blow-out panels) boven en onder in de deur automatisch ontgrendelen bij een eventueel drukverlies en waardoor drukvereffening mogelijk is. Hierdoor wordt voorkomen dat er geen schade komt aan de constructie van het vliegtuig en dat er een nooduitgang ontstaat naar het passagiersgedeelte voor de cockpitcrew.

De 2 decompressie-panelen beschikken over ontgrendelingspinnen die men manueel kan bedienen.
Door deze pinnen eerst uit te trekken en dan naar binnen te schuiven worden de panelen handmatig ontgrendeld zodat ze weggenomen kunnen worden en er een nooduitgang ontstaat indien de deur bv. niet meer opengaat door één of andere storing.

Deadbolt
De ‘deadbolt’ is te vergelijken met een extra slot op een deur. De ‘deadbolt’ op de cockpitdeur wordt enkel gebruikt wanneer het vliegtuig op de grond staat.
De deur kan hierdoor gesloten worden zonder dat de deur is geactiveerd of onder elektrische spanning staat via het ‘Cabin Access System’.

Wanneer men de twee zwarte concentrisch handvatten van het ‘deadbolt’-slot in horizontale richting draait is de cockpitdeur op slot. In deze positie kan de deur ook niet geopend worden via het ‘Emergency Access Panel’.
Wanneer me enkel het voorste zwarte handvatje van de ‘deadbolt’ draait om de deur te sluiten kan men via de juiste code de deur openen via het ‘Emergency Access Panel’.
En wanneer de twee zwarte concentrische handvatten beiden verticaal staan is de deur niet gesloten.

 

CABIN ACCESS SYSTEM

Het ‘Cabin Access System’ is de zwarte langwerpige blok aan de linkerzijde van de cockpitdeur. Op deze module bevindt zich een schakelaar met rode afschermkap (guard).

Wanneer de schakelaar op NORM staat is de cockpitdeur geactiveerd en gesloten via solenoid-schakelaars en geconfigureerd voor de vlucht.
Binnenzijde, onder de zwarte afdekking, bevindt zich een module om de nodige gong-geluiden te laten horen in de cockpit.
Verder kan men in de binnenzijde van deze module verschillende functies instellen zoals de toegangscode, timer, etc.

 

EMERGENCY ACCESS PANEL

Het ‘Emergency Access Panel’ bevindt zich buiten de cockpit rechts van de deur. Het ziet eruit als een gewone witte afstandsbediening met druktoetsen.

Het paneeltje is uitgerust met 6 druktoetsen en dit van 1 t/m 5 en een knop met ENT op.
Ze dienen om een numerieke toegangscode (bv. van 3 tot 8 cijfers gevolgd door “ENT”) in te brengen om de deur in noodgeval te openen wanneer de flight crew niet meer in staat is dit de doen.
Bij het invoeren van de juiste code klinkt er in de cockpit een doorlopend geluidje.
Deze code wordt vòòr de vlucht meegedeeld aan de crew.

Ook dient het vooral om toegang te vragen tot de cockpit of om de flight crew te informeren via een geluidje over andere meldingen.

Op de voorzijde, boven de druktoetsen, staan er 3 lichtindicators (lampjes). De bovenste is rood, de middelste amber en de onderste heeft een groene kleur.

  • Het rood lampje licht op wanneer de deur gesloten is of dat het ‘Flight Deck Access System’ op OFF staat;
  • Het amberkleurig lampje brandt wanneer de juiste toegangscode is ingedrukt;
  • Het groene lampje brandt wanneer de deur niet meer is gesloten.

Wanneer men de “1” indrukt + “ENT” klinkt in de cockpit een éénmalig geluidje (indien dit geprogrammeerd is).

Opm. In de cockpit zijn er altijd 2 personen aanwezig. Wanneer bv. iemand van de Flight Crew naar het toilet moet, wordt er gewisseld met iemand van de Cabin Crew (CC).

 

DOOR LOCK PANEL

Het ‘Door Lock Panel’ bevindt zich op de avionic-pedestal (Aft Electronic Panel) en dat onderaan rechts.

Het paneeltje is samengesteld uit 2 ‘Annunciators’ met ‘LOCK FAIL’ en ‘AUTO UNLK’. En verder een draaischakelaar (Door Lock Selector) met ‘UNLKD’, ‘AUTO’ en ‘DENY’.

Met een veersysteem staat de schakelaar standaard op ‘AUTO’.
‘DENY’ kan gewoon geselecteerd worden door de knop te draaien.
Om de schakelaar in de ‘UNLKD’-positie te plaatsen moet de draaischakelaar eerst worden ingedrukt. Dit als extra waarschuwingsfunctie.

AUTO > De deur is gesloten maar kan geopend worden wanneer de juiste toegangscode wordt ingedrukt op het ‘emergency access panel’ en na het overschrijden van de timerlimiet, tenzij dit proces wordt onderbroken door de Flight Crew.

UNLKD > Wanneer de schakelaar in deze stand wordt gehouden zal de deur worden ontgrendeld. De deur is dan niet geactiveerd en staat niet meer onder (stroom)spanning.

DENY > De aanvraag tot toegang via het ‘Emergency Access Panel’ wordt hierdoor genegeerd en dit voor een aantal minuten. 

 

LOCK FAIL > Wanneer het lampje brandt geeft dit een sluitstoring weer en dit wanneer de schakelaar op AUTO staat of wanneer het ‘Cabin Access System’ op OFF staat.

AUTO UNLK > Dit lampje begint te knipperen wanneer de juiste toegangscode is ingebracht via het ‘Emergency Access Panel’. In de cockpit zijn dan geluiden te horen via het ‘ Cabin Access  System’ voordat de timer afloopt, waarna de deur wordt ontgrendeld. Dit gebeurt zonder enige actie of interventie van de Flight Crew.