OMSCHRIJVING

De cockpitdeur is zowat het laatste onderdeel van mijn cockpit dat ik nog moet bouwen. Het is zo’n beetje de kers op de taart …

Veel cockpitbouwers hebben geen deur in hun cockpit maar om de cockpit mooi af te sluiten (letterlijk en figuurlijk) dacht ik toch eentje te bouwen.

Eerst heb ik op het Internet naar voldoende afbeeldingen gezocht wat er allemaal op die deur moet komen. Ook heb ik de nodige hulp gekregen van een bevriend Ryanair-piloot die mij van alle deuronderdelen een detail-foto bezorgde.

De afmeting van de cockpitdeur is gebaseerd op de afmeting van de deuropening waarin de deur moeten komen. Zo simpel is dat.
Ik heb deze afmetingen vergeleken met de afmetingen die te vinden zijn bij MarkusPilot.com en die zijn in het echte vliegtuig:

Hoogte: 1890 mm
Breedte: 560 mm

Vermits ik in mijn cockpit geen gangcompartiment naar achter heb, beginnend ter hoogte van de ‘circuit breaker panels’ tot aan de deur, komt de hoogte van mijn cockpitdeur niet overeen met de deur in het echte vliegtuig. Ik moet mij dus tevreden stellen met de deuropening die er is d.w.z. een hoogte van 1720 mm en een breedte van 570 mm. Dit valt nog best mee.

Andere onderdelen van de cockpitdeur zijn het ‘Cabin Access System’ en het ‘Emergency Access panel’. De uitleg van de constructie van deze onderdelen is op deze pagina ook te vinden.

 

SAMENSTELLING COCKPITDEUR

  • Deurpaneel uit Mdf-hout van 18 mm dikte (een nadeel van Mdf is dat het redelijk zwaar is);
  • Deurpaneel uit hardboard in witte kleur van 3 mm dikte om de deur dezelfde kleur te geven als de buitenzijdes van de achterwanden;
  • Aluminium U-profielen van 25 mm en 2 mm dikte en een U-opening van 21 mm om een kader te maken rond het deurpaneel;
  • Dunne aluminium latjes van 10 mm en 30 mm breedte om de ‘blowout’-panelen te simuleren;
  • Aluminium paneelje van 2 mm dikte om de nodige vlakke onderdelen uit te zagen;
  • Aluminium paneeltje van 1 mm dikte om de nodige vlakke onderdelen uit te zagen en eventueel te plooien;
  • 2 deurknoppen om de deur open en dicht te doen;
  • Spiegel;
  • Zwarte spanriem van 25 mm breedte om de handvatten te maken. Totale lengte 120 à 130 cm;
  • De nodige bouten en schroeven om alle vlakke onderdelen te bevestigen;
  • Decals en gegraveerde plaatjes met opschriften;
  • Deurvastzetter met voetrem om aan de onderzijde te bevestigen en dit om de deur eventueel vast te zetten;
  • Magneetslotje;
  • Mini-camera.

 

CONSTRUCTIE

De bouw van de cockpitdeur is vrij eenvoudig te noemen. Alleen de kleine onderdelen, daar steekt wat knutselwerk in om die wat realistisch te laten uitzien.

Belangrijk! De afmetingen van het deurpaneel uit mdf (of ander hout) moet juist zijn d.w.z. de breedte en hoogte moet passen in de deuropening, rekeninghoudend met de dikte van de aluminium kader en een paar mm speling tussen de deur en deurstijlen links, rechts, boven en onder! Dat is dus wat nauwkeurig meet- en zaagwerk …

Wat betreft de afmetingen van de verschillende onderdelen die op de deur moeten komen zoals metalen plaatjes, handvatten en decals, deze afmetingen zijn op schatting berekend volgens het hanteren van verhoudingen en schaalpercentages. Ze geven dus niet de werkelijke afmetingen weer.

Afmetingen van al deze onderdelen kunnen op aanvraag verkregen worden.

  • Eerst heb ik een mdf-paneel laten zagen overeenkomstig de afmetingen van de deuropening en rekening houdend met de dikte van de aluminium kader (2 mm) en een paar mm speling tussen de deur en deurstijlen;
  • Dan heb ik een hardboardpaneel van 3 mm dikte (met één zijde wit van kleur) laten zagen met dezelfde afmetingen als het mdf-paneel en dit hardboardpaneel heb ik op het mdf-paneel gelijmd met houtlijm. De dikte van de deur is dan 18 mm + 3 mm= 21 mm.
  • Vervolgens kan men één zijde van het deurpaneel schilderen, eerst met een primer en nadien met een paar laklagen in Boeinggrijs.
  • De dikte van de deur (mdf+ hardboard) is net genoeg om een alu U-profiel met binnenzijde van 21 mm als kader er overeen te plaatsen. Erop schuiven gaat net niet, wel voorzichtig met een hamer moet het U-profiel er overheen geklopt worden zodat de rand van het profiel volledig tegen het houten paneel zit (denk aan de afmetingen van de deuropening+speling).Nu hebben we al een deur met aan de binnenzijde een boeinggrijze kleur en aan de buitenzijde een witte kleur zoals de achterwanden.
  • De deur kunnen we nu al eens uitpassen in de deuropening of alles in afmetingen naar wens is en dat de deur haaks staat;
  • De volgende stap is de scharnieren plaatsen op de deurstijl en deur. Deze scharnieren zijn gewoon platte scharnieren van een lengte van 80 mm en een breedte van 18 mm.
    De scharnieren mogen niet te klein worden gekocht en er moeten ook voldoende scharnieren gemonteerd worden om het gewicht van de volledige deur te dragen. De deur is uit mdf-hout en dit met alle attributen erop is het geheel niet aan de lichte kant is. Dus beter iets zwaarder kiezen van scharniermodel en niet te weinig. 5 stuks in totaal.
    Ik heb ook gekozen voor een scharniermodel waarbij men gemakkelijk de deur kan inhangen en afnemen.
    Ik heb 2 scharnieren aan de bovenzijde korter onder elkaar geplaatst (12 cm) dan de anderen (45 cm) omdat de deurbelasting het grootst is aan de bovenzijde. Het vrouwelijk gedeelte van de scharnier is op de deurstijl geplaatst en het mannelijk gedeelte op de deur. De deur draait van binnenuit naar rechts.
  • Als de deur is gehangen en naar wens draait en alles in afmetingen klopt is het moeilijkste gedeelte achter de rug;
  • De deur kan men terug afnemen en beginnen aan de afwerking: het aanbrengen van de verschillende attributen;
  • Kader ‘blowout-panelen: alu-latjes van 10 mm breedte en in het midden zijn de alu-latjes 30 mm breed;
  • Dubbele alu-paneeltjes achter de deurknop: dikte van 2 mm;
  • Deurknoppen: De diameter van de knop is 4 cm en kan men kopen bij Brico, Gamma of in een andere doe-het-zelf-zaak. De aparte as van de knop gaat door de deur heen waarbij de andere knop aan de andere zijde erop wordt gedraaid;
  • Deurvastzetter met voetrem linksonder: Brico of Gamma of in een andere doe-het-zelf-zaak;
  • De 2 Alu-blokken boven en onder in het midden: deze alu-plaatjes zijn 2 mm dik.  Het geplooid plaatje er bovenop aan de onderzijde is 1 mm dik.
  • Zwarte riemen als handvat: die zitten volledig onder de 2 alu-plaatjes. De riem of handvat heeft een totale lengte van 23 cm. De alu-plaatjes om het handvat te bevestigen zijn 2 mm dik.
  • Het achterste alu-plaatje van de ‘deadbolt’ in omgekeerde U-vorm: dikte 2 mm;
  • Het zwart alu-plaatje rechtsboven dat moet geplooid worden is 1 mm dik.;
  • Het kijkgat aan de binnenzijde: hiervoor heb ik gewoon een rond plaatje gebruikt dat normaal moet dienen als het sleutelplaatje op een deur en daarop heb ik een rondel of O-ring gebruikt om de opening van de sleutel te camoufleren. Het ronde plaatje bovenop het kijkgat dat men kan wegschuiven is gewoon een dekseltje van een leeg verfpotje en dit vastgemaakt met een boutje.
  • De spiegel is gesneden uit een oude spiegel die ik nog had liggen;
  • Rond plaatje met 2 rode stippen: een rond sleutelplaatje van een gewone deur. De zwarte langwerpige knop of blokje is gemaakt uit hout;
  • De ronde plaatjes die te vinden zijn boven en onder op de middelste rechthoekige blokken zijn uit kunststof en gesneden met een CNC-machine (graveerder).
  • Decals en plaatjes met opschriften: die heb ik laten graveren bij een lokale graveerder in de buurt. Indien men wenst kunnen deze decals besteld worden bij AWM Lasergravering. Die staan op hun pc en moeten maar enkel afgeprint worden via hun graveermachines (www.lasergravering.be – info@lasergravering.be).
  • Rond plaatje voorzijde deur: alu-plaatje van 2 mm dikte.
  • Als afwerking heb ik aan de buitenzijde van de cockpitdeur een mini-camera (mini-camera.nl) geplaatst om een beeld te krijgen in de cockpit wie er aan de buitenzijde staat. De beelden zijn dan te zien op de smartphone. Deze mini-camera kan men nog goedkoper vinden op het Internet.
  • Om de deur dicht te houden heb ik een magneetslotje gebruikt.

Opm. Een algemene beschrijving van de werking van de cockpitdeur kan men vinden op volgende link:
https://www.flightdeck737.be/hardware/platform/cockpitdoor/omschrijving-en-werking/

 

CABIN ACCESS SYSTEM

Het ‘Cabin Access System’ is de zwarte langwerpige blok aan de linkerzijde van de cockpitdeur. Op deze module bevindt zich een schakelaar met rode afschermkap (guard).

Wanneer de schakelaar op NORM staat is de cockpitdeur geactiveerd en gesloten via solenoid-schakelaars. Binnenzijde, onder de zwarte afdekking, bevindt zich een module om de nodige chime-geluiden te laten horen. Verder kan men in de binnenzijde van deze module verschillende functies instellen zoals de toegangscode, timer, etc.

Dit ‘Cabin Access System’ in mijn cockpit is enkel een replica (dummy) en dus niet operationeel. Het dient enkel voor het realisme …

De afmetingen zijn zoals bij de cockpitdeur, dus op schatting berekend volgens het hanteren van verhoudingen en schaalpercentages. Ze geven dus niet de werkelijke afmetingen weer.
Het is dus bij benadering …

Als ‘bekisting’ of kader heb ik wat mdf-blokjes gebruik die op elkaar zijn gelijmd en waar rondom de langwerpige aluminiumplaatjes worden bevestigd.  De langwerpige alu-plaatjes zijn 2 mm dik en voorzien van de nodige openingen zoals voor de bevestiging van de tuimelschakelaar en de gaatjes voor het geluid.

Op het alu-paneeltje aan de voorzijde heb ik ook boven en onder gaten geboord zoals te zien is bij het echte exemplaar. Die openingen heb ik gebruikt om de CAS-module tegen de achterwand te bevestigen met een paar houtschroeven.

De boven- en onderzijde van de CAS-module zijn dichtgemaakt met twee kleine rechthoekige gelijmde alu-plaatjes van 1 mm dik.

Na een schilderbeurt in primer en nadien in zwarte kleur heb ik de CAS-module voorzien van de nodige stickers. De stickers heb ik zelf ontworpen en geprint.

Afmetingen van al deze onderdelen kunnen op aanvraag verkregen worden.

Opm. Een algemene beschrijving van de werking van het ‘Cabin Access System’ kan men vinden op volgende link:
https://www.flightdeck737.be/hardware/platform/cockpitdoor/omschrijving-en-werking/

EMERGENCY ACCESS PANEL

Het ‘Emergency Access Panel’ bevindt zich aan de buitenzijde van de cockpitdeur (cabin side).

Dit wit paneeltje (ziet er uit als een afstandbediening) is voorzien van 6 druktoetsen en dit van nrs 1 t/m 5 en een ‘ENT’-knop. Aan de bovenzijde bevinden zich 3 lampjes (rood-amber-groen).

Door de juiste code in te drukken kan men in nood van buitenuit de deur openen.
Het dient ook als een soort ‘deurbel’ om de Flight Crew te verwittigen.

Dit ‘Emergency Access Panel’ in mijn cockpit is enkel een replica (dummy) en dus niet operationeel. Het dient ook enkel voor het realisme …

De afmetingen zijn zoals bij de cockpitdeur en dus op schatting berekend volgens het hanteren van verhoudingen en schaalpercentages. Ze geven dus niet de werkelijke afmetingen weer.
Het is dus bij benadering …

Het maken van dit paneeltje is vrij simpel. Een houten blokje uit mdf van 12 mm dik en dit schilderen in wit-satijnkleur.
Aan de voorzijde wordt een wit kunststofplaatje gelijmd met dezelfde afmetingen als het mdf-blokje.
Op het blokje worden de in kunststof gegraveerde cijfers geplakt + ENT. Het oranjekleurige ENT-opschrift is uitgeprint. 

Het frontplaatje in kunststof en decals  met de gegraveerde cijfers komen van een lokale graveerder (www.lasergravering.be – info@lasergravering.be).

Om de 3 lampjes (rood-amber-groen) te simuleren heb ik 3 gaatjes onder elkaar geboord waarin 3 nageltjes met ronde kop worden aangebracht. Eerst zijn de ronde kopjes rood, amber en groen geschilderd.
Het geeft een idee in welke volgorde de lampjes gaan branden in werkelijkheid (goed om uitleg te geven bij een eventueel cockpitbezoek …).

Opm. Een algemene beschrijving van de werking van het ‘Emergency Access Panel’ kan men vinden op volgende link:
https://www.flightdeck737.be/hardware/platform/cockpitdoor/omschrijving-en-werking/