WAT VOORAF GING

Als Flight Simulator Club 27th Squadron gingen we al in de eind jaren negentig demo’s geven aan het publiek. Het desktop-vliegen ging al vlug over naar de eerste cockpit-setups. En we waren dus op zoek naar echte cockpitstoelen.

Als secretaris van de Vlieggroep -10e Tactische Wing in Kleine Brogel had ik toevallig geruchten opgevangen dat de Luchtmacht hun Hercules C-130 cockpits aan het moderniseren waren. Glass-cockpit, andere zetels, etc. En de speurtocht naar die stoelen was gestart.

Een jaar later (16 December 1997) hebben we verschillende stoelen aangekocht (4 Pilot-seats en 5 crew-seats). Sommige  leden (zoals ik) die een crew-seat hadden gekocht gebruiken deze als bureelstoel.

De bouw van de clubcockpit kon beginnen. Onze voorzitter Paul Kellens heeft weken na elkaar zijn living omgebouwd tot schrijnwerkerij.  De generieke cockpit mocht nadien gezien worden. Toen prachtig …

Nu, jaren later, is alles geëvolueerd betreft cockpitbouw. Alles is veel realistischer en high tech. Onze clubcockpit geraakte op de duur ‘outdated’… De investering was te hoog om alles te moderniseren en dat voor één demo om de twee jaar. Einde verhaal van onze clubcockpit.

Met het gevolg dat ik deze cockpit-seats  voor €50 heb overgekocht  om zelf in mijn eigen homecockpitproject te gebruiken. Het zijn weliswaar geen Boeing-seats maar het is beter dan autozetels. En ze hebben gevlogen …

 

OMSCHRIJVING

  • Verstelbaar horizontaal via railsysteem;
  • Verstelbaar in hoogte;
  • Verstelbare rugleuning;
  • Inklapbare armleuningen;
  • Checklisthouder achterzijde;
  • 4-punt safety belts;
  • Bijna nieuw;
  • Lightweight;
  • Ze zitten heel comfortabel.

 

FACELIFT

Ondanks de stoelen er nog bijna-nieuw uit zien hebben ze een grondige facelift nodig. De huidige kleur (beige, bordeaux, oranje) is niet helemaal de juiste look om in een Boeingcockpit te plaatsen.

Daarom zijn volgende renovatiewerken noodzakelijk :

  • Alles onderdelen volledig opschuren;
  • Metalen onderdelen verfspuiten in grijze kleur;
  • Houten gedeeltes van het railsysteem aanpassen en bekleden met aluminium.
  • Arm- en hoofdsteunen opnieuw overtrekken in grijs kunstleder;
  • Kussens opnieuw stofferen/bekleden in grijze kleur;
  • Aanbrengen van de nodige badges en placards;

Verfspuiten in grijze kleur

Na een grondige schuurbeurt zijn de cockpitstoelen met het verfpistool in een grijze kleur gespoten (RAL 7004 – Mat).

 

Houten gedeeltes van het railsysteem bekleden met aluminium

Het houten platform, nog afkomstig van onze 27Sqn-democockpit, heb wat moeten aanpassen en verfijnen om te gebruiken in mijn cockpitsetup.

De houten plaat heb ik mooi langs de rails afgezaagd om dan de beide rails individueel per stoel te plaatsen. Nadat ik alles juist heb afgemeten en uitgepast, zijn de gaten geboord in de houten railplaat en de vloer van de cockpit. In deze gaten, aan de onderzijde van de vloer, heb ik inslagmoeren gebruikt van 6 mm. Nadien is het gewoon de railplaat te plaatsen en vast te draaien met een bout. Hiervoor heb ik gegalvaniseerde  inbusbouten gebruikt van 6 mm x 30 mm.

Om het zaakje wat meer verfijnd af te werken heb ik eerst alles laten verfspuiten zoals de stoelen. Nadien heb ik de railplaten en railsteunen bekleed met aluminium. Dat waren nog de restjes die ik had liggen van de vloerplaat (2 mm) en avionics pedestal (0,5 mm).

 

Arm- en hoofsteunen overtrekken met grijs kunstleder

De arm-en hoofdsteunen heb ik opnieuw laten overtrekken met grijs kunstleder. De oranje kleur van de C130-uitvoering was niet bepaald Boeing.

Gelukkig heb ik de juiste buurman om deze klus te klaren. Mijn buurman, Marc Eekels is zaakvoerder van Grip-Gear, een bedrijfje dat zich bezighoudt met het verkopen van jetski’s. Eén van hun specialiteiten is het bekleden van de jetski-zadels in kunstleder. Je kan ze verkrijgen in alle vormen en kleuren.  En dus de link naar de cockpitstoelen was vlug gelegd…

De hoofdsteuntjes zijn bekleed met grijs kunstleder en zijn ook iets dikker gemaakt. De achterzijde is dichtgemaakt met velcro. Job well done !

De badges zijn ook door mijn buurman Marc Eekels gemaakt. De vorm, tekst en afmetingen zijn afgekeken van airliners.net.

Kussens opnieuw stofferen

De kussens d.w.z. het zitkussen en het rugkussen is overtrokken met zwaar en stevig gordijnstof. Dit heb ik gehaald bij Interieur Heytens. Het grijze schapenvel/fleece-stof komt van Interieur Deckers in Overpelt. Hiermee is het zitvlak en rugsteun mee afgewerkt.

Dit werkje is fantastisch opgeknapt door Yvette Denemoulin, iemand bij mij in de buurt en trouwens een goede 27Sqn-collega. Een echte tovenares in naai- en stikwerk … ! Prima werk afgeleverd !

De badges zijn ook weer het werk van mijn buurman Marc Eekels. De gegraveerde placard aan de achterzijde heb ik laten maken bij Lambert Noten Trophyshop – Neerpelt. Vorm, tekst en afmetingen komen van airliners.net.

Nog een opmerking. U zult zich misschien wel afvragen, waar blijven de veiligheidsgordels ? Die heb ik er bewust vanaf gelaten. De metalen onderdelen ervan zoals de gespen en sluitingen zijn log en zwaar gemaakt en leiden op de duur tot beschadigingen aan de TQ en avionics pedestal.

 

OEM stoffering van de zetels (zetelbekleding)

De huidige bekleding die ik heb op mijn cockpitzetels is niet de echte stoffering die men gebruikt op een originele Boeing-zetel. Ze lijkt er wel erg veel op en de huidige bekleding blijft voorlopig.

De echte OEM Boeing-zetelbekleding kan echter wel besteld worden bij http://www.omnaviainteriors.com/ (USA). Dat ben ik later te weten gekomen …
De bestelling van deze stof kan enkel gebeuren met een minimum afname van 4 yards (3,65 m). Je heb 1.5 yards nodig voor 2 zetels. Om veilig te spelen en met wat overschot is best te kiezen voor 2 yards. De prijs zou rond de $40 per yard zijn. De Boeing Partnr is 2041P/74.

De echte stof

De echte stof

Korter bij huis heb ik toevallig dezelfde stof gevonden en dat is bij West Trading in Nederland. Deze stoffering komt 97% overeen met de OEM-versie. Alleen de structuur van de echte stof is iets groffer en de kleur wijkt een heel klein beetje af. Bij West Trading kan je gewoon bestellen wat je nodig hebt, dus geen minimum afname.
West Trading levert wel niet aan particulieren. Je moet dus een stoffeerder onder de arm nemen om de stof te bestellen …

Artikelnr: VOLK15565

.

 

.