DSC00375

 

 

 

 

 

 

 

 

OMSCHRIJVING

Het ‘Aural Warning System’ in deze cockpit is een apart onderdeel van het ‘Cockpit Audio System’ en is samengesteld uit :

  • Aural Warning Module (AWM);
  • Luidspreker(s) (i.p.v. horns, clackers en bell);
  • Prosim Audio module.

De OEM-versie van de  ‘Aural Warning Module’ (AWM) is een mechanisch apparaat dat zich rechts van het throttle quadrant bevindt, tegen de wand van de ‘CDU-bay’ (forward bulkhead MIP).

(OEM = Original Equipment Manufacturer)

Dit apparaat geeft de verschillende ‘warnings’ weer zoals korte tonen van ‘horns’ of belgeluid en dit op een luide en duidelijke manier. Dit om de bemanning te waarschuwen voor een ernstig probleem of bij een foutieve configuratie van het vliegtuig.
Deze auditieve waarschuwingen gaan in samenspraak met waarschuwingslichten zoals op het FWD OVH, fire panel en voorzijde glareshield (Sixpack annunciators, fire warning, master caution).

 

AURAL WARNINGS

Welke specifieke ‘AWM-warnings’ kan men onderscheiden :

  • Overspeed warning (Overspeed clackers);
  • Take Off configuration Warning (Intermittent horn);
  • Landing gear and flaps warning (Continuous horn);
  • Fire warning (Fire bell);
  • Chimes;
  • Autopilot disengage;
  • Cabin pressure warning;
  • Crew call;
  • Selcal alert.

Algemeen kan men beschouwen dat enkel de ‘niet-gesproken warnings’ via de AWM te horen zijn.

Wat deze geluiden betekenen en hoe je deze moet afzetten verwijs ik naar de FCOM van het vliegtuig.

 

CONSTRUCTIE

De OEM-versie (of echte versie) van de AWM is samengesteld uit mechanische onderdelen die de verschillende geluiden moeten weergeven (horns, clackers, bell)

_DWA0230

In mijn zelfgebouwde versie is het enkel voldoende een luidsprekertje(s) hiervoor te gebruiken.
Deze luidspreker(s) is aangesloten op de pc-geluidskaart of een versterker. Een Prosim Audio module doet de rest en stuurt de verschillende geluiden (warnings).

Ik heb mij zoveel mogelijk gehouden aan de originele afmetingen die ik gekregen heb van Iain Williams. Alleen heb ik de AWM dunner moeten maken vermits mijn bakje voor de checklists , rechts van de TQ, te kort tegen de CDU-bay zit. De afstand tussen de checklisthouder en de CDU-bay moet minimum 80 mm bedragen vermits de juiste dikte van de AWM 75 mm is.

De afstand waarover ik beschik bedraagt enkel 35 mm. Dus veel te weinig… 🙁
Ik had tijdens de bouw van de checklisthouder (+ zijpaneel TQ) geen enkele notie van het bestaan van een AWM, anders had ik hier natuurlijk rekening mee kunnen houden.

Dus voor degenen die mijn afmetingen van de checklisthouder willen overnemen, gelieve dan rekening te houden dat deze minimum 80 mm afstand moet hebben van de CDU-bay.

Hierbij de afmetingen van een AWM uit een B737-200 (Thanks to Iain ‘Willow’ Williams – cockpitbuilder).

AWM

 

De AWM uit een B737-800 ziet er een beetje anders uit. Hiervan ook een paar foto’s van het echte 800 serie-exemplaar. Afmetingen hiervan heb ik niet maar ik veronderstel dat die praktisch kunnen overeenkomen met de oudere 200-versie (Thanks to Eddy ‘Warre Geerts – Cpt bij Ryanair – voor het nemen van de foto’s).

De luidsprekerbox heb ik gemaakt uit MDF van 8 mm voor de zijkanten en MDF van 3 mm voor de voorzijde. De ronde openingen hebben een doormeter van 72 mm.
Achter de cirkelvormige openingen heb ik aluminium plaatjes geplaatst en voorzien van de nodige gaatjes.

De binnenzijde van de luidsprekerbox is leeg. Om aan de binnenzijde een luidspreker(s) in te bouwen is hiervoor te weinig plaats. Bij een luidsprekerbox van 75 mm zou dat wel lukken.
Daarom heb ik in de voorzijde van de CDU-bay een ronde opening geboord met een doormeter van 72 mm waarin ik via de binnenzijde van de CDU-bay een luidspreker kan inbouwen of plaatsen.

 

DECAL

De decal aan de bovenzijde is gemaakt via mijn vaste graveerder van alle decals in mijn cockpit. Hij kent ondertussen het klappen van de zweep …

Afmetingen decal :

  • Dikte plaatje : 1 mm;
  • Afmetingen : 30 mm x 12 mm;
  • Lettertype : Arial    Grootte : 9;
  • Afgeronde hoeken;
  • Zwarte achtergrond, witte letters.

De ‘MAINT ONLY’ afstelbout is gewoon een zeshoekige moer die je kan vinden op een kleine potmeter waarin een boutje met gleuf komt. Om het een beetje op de echte te laten lijken :-).

 

PROSIM AUDIO MODULE

De verschillende ‘Aural warnings’ worden gestuurd via een ‘ProSim Audio Module’ die men kan opstarten op de pc waaraan de AWM-luidpsreker is aangesloten.

Er zitten al standaard verschillende ‘warnings’ in de ‘Prosim Sounds’ maar je kan er ook nog toevoegen via de ‘Prosim Audio Addon’ (configuration).

In de ‘ProSim Audio Module’ kan men ook kiezen welke geluidskaart in de pc (met bijhorende luidsprekers) de klus moet uitvoeren. Dus zeer eenvoudig.

Dit bewijst weer de sterkte van ProSim737. Multifunctioneel en eenvoudig te configureren …