OMSCHRIJVING

Deze B737-yoke van Precision Flight Controls is een replica van de echte Boeing 737-yoke. Ik heb deze yoke toevallig tweedehands op de kop kunnen tikken en is zo goed als nieuw.

Normaal was ik geïnteresseerd in een prachtige 737-yoke van ACE of van Revolution Simproducts. Maar vermits ik de yoke van PFC kon kopen tegen +- de helft van de prijs van een ACE-yoke, was mijn beslissing vlug genomen. Dit was een buitenkans… (2010).     

Ondertussen is dit model verouderd maar ondanks de realistische replica’s (met ronde kolon) die momenteel beschikbaar zijn op de FS-markt blijft deze PFC-yoke dienst blijven doen …

 
 
De yoke is gemaakt van gegoten aluminium en het stuurtje is mooi afgewerkt met een zwarte hoogglanzende poederlak.
 
Heel het zaakje weegt 20,50 Kg.
 
 
Op de bodemplaat bevinden zich 4 gaten waarmee je de yoke kunt vastschroeven op een platform of vloerpaneel.
 
De yoke is compatibel met FSX, X-Plane en P3D. De connectie gebeurt via USB.
 
De yoke is uitgerust met ‘dual trim rocker switches’, ‘autopilot disconnect switch’ en 3 bijkomende programmeerbare knoppen.
 
 
 
 
 

FABRIKANT / LEVERANCIER

 

 

 

 

AFMETINGEN

 

 
 
 
CLIPBOARD 737
 
Om de yoke (stuurtje) wat meer af te werken past er nog een clipboard bij. Die heb ik gekocht bij Simware.
Deze clipboard past niet alleen op de 737/747-yoke van ACE maar ook op yokes van andere fabrikanten.
Om de yoke niet te beschadigen bij het bevestigen heb ik gebruik gemaakt van dubbelzijdig klevende plakband (stevige tape !) en vervolgens de clipboard ertegen geplakt. Ook weer hier is er mogelijkheid om alles eventueel te verwijderen zonder beschadiging van yoke of clipboard. De vorm van de achterzijde van de clipboard komt trouwens mooi overeen met het midden van de yoke (stuurtje).
.
 


YOKE DECALS

De 737-yoke van PFC is niet voorzien van decals (stickers). Ik dacht ze bij Revolution Simproducts te vinden maar die hebben geen yoke-decals. Na wat zoeken tussen de verschillende cockpitbouwers heb ik deze decals gevonden bij Fabio Ippoliti (Rome) en Rudy Danese (BE).

Voor het yoke-stuur heb ik de decals gebruikt van Fabio en voor de stuurkolom (Control Wheel Angle) die van Rudy Danese.

De decals van Fabio zijn gedrukt op zelfklevend hoogwaardig fotopapier. De decal ‘Control Wheel Angle’ staat ook op sticker.

Voor de decals van Fabio Ippoliti kan je terecht bij fabio_ippoliti@hotmail.com.

 

B737 TRIP REMINDER INDICATOR

Om het realisme nog wat hogerop te drijven heb ik ook een ‘B737 Trip Reminder Indicator’ geïnstalleerd op de yoke. Deze indicator wordt ook wel eens ‘Trip Counter’ genoemd.

Je kan deze indicator normaal vinden bij de Capt aan de rechterkant en bij de F/O aan de linkerkant van de yoke.

Aanvankelijk gebruikt men deze indicator om de piloot te laten herinneren welke vluchtnummer (Callsign) hij heeft.
De piloot gebruikt zijn duim om de drie gesegmenteerde wijzerplaten te verplaatsen om het vluchtnummer in te geven.

Bij het gebruik van vluchtnummers samengesteld uit 4 cijfers ligt het wat moeilijker. Je kan er de eerste of laatste 3 cijfers in plaatsen.
Vermits ik op IVAO altijd dezelfde Callsign gebruik (WCT02), plaats ik in de indicator de landingssnelheid (VRef) om deze te onthouden. Dit wordt ook gedaan in het echt.

EFDE  Roubaix

  • De ‘Trip Counter’ heb ik gekocht bij EFDE (Fr).
  • Deze is gemaakt via een 3D-printer uit zwarte hars.
  • Van binnen zitten er 3 draaiwieltjes om de cijfers te selecteren.
  • De indicator is ook uitgerust met een backlightverlichting (warm wit of amber kleur) en dit voor 5V of 12V. Andere kleuren van verlichting zijn ook verkrijgbaar.
  • Het ronde buisgedeelte dat in de yoke moet komen is verschillend volgens de yoke die je hebt. Je kan kiezen uit een diameter van 30, 24 of 22 mm.
  • De ‘Trip Counter’ is volledig gassembleerd en getest.

Inbouw
Op de PFC-yoke bevindt zich rechts een afdekplaatje. Dit kan verwijderd worden met aan de achterzijde 2 boutjes los te draaien.
Hierbij komt er een opening vrij van 31 mm x 31 mm. Dus veel te groot om de indicator in te plaatsen.
Daarom heb ik een ‘bekisting’ of mal gemaakt uit mdf met in het midden een ronde opening van 22 mm. Voldoende om een buisdiameter van 22 mm in te plaatsen.
Nu is het gewoon eenvoudig het ronde buisgedeelte van de ‘Trip Counter’ erin te schuiven.
Wegens praktische redenen heb ik deze ‘Trip Counter’ niet uitgerust met backlighting.

DUMMY YOKE

Aan F/O-zijde ontbreekt een yoke. Reden hiervan is dat deze plaats zelden bezet is. Dus nutteloos om er een dure en ongebruikte yoke te plaatsen.

Om deze leegte toch op te vullen heb ik een dummy yoke gebouwd. Met een replica B737-stuurtje en een houten bekisting aan de onderzijde is dit op een goedkope manier opgelost.

Deze yoke is niet operationeel, alleen de P/T-knop en een andere knop op het stuurtje worden nog aangesloten aan  de Pokeys Interfacekaart.
Dit om de ‘comms’ te laten doen met ATC (IVAO) door een beschikbare F/O …

Het yoke-stuurtje komt van ACV Design & Simulation uit Peru en het onderstel (kolon) is gemaakt uit mdf van 12mm dikte. De bodemplaat is van aluminium van 2 mm dikte.