OMSCHRIJVING

Het bouwen van de ‘sidewalls’ is weer een zoveelste uitdaging van deze cockpit. De ‘sidewalls’ of zijkanten van de cockpit is een verzameling van de verschillende zijwanden, in- en opbouwonderdelen en van de verschillende ‘window liners’ (afboording zijramen).

Voor de afmetingen heb ik mij gebaseerd op de afmetingen die te vinden zijn op Markuspilot.com en de verschillende tekeningen van de Noor Vidar Fagerjord. Ik heb ook rekening gehouden met de afmetingen van mijn eigen cockpit en vergelijkingen gemaakt met foto’s van de echte versie.

Al deze info wordt in de grote pot gegooid waaruit een eigen concept als resultaat moet komen. Liefst zo nauw mogelijk zoals die te vinden zijn in de echte B737-800 … 🙂

 

SAMENSTELLING

De samenstelling van een ‘sidewall’ bestaat uit :

  • DV Window Armrest/Chart holder;
  • Onderliggende doorlopende dwarsbalk;
  • Zijwand voorzijde (Forward Sidewall Liner);
  • Zijwand achterzijde (After Sidewall Liner);
  • Tafel voorzijde;
  • Deksel toevoerkanalen achterzijde (After raceway covers);
  • In- en opbouwonderdelen (apart hoofdstuk);
  • Window Liners (aparte hoofdstukken).

 

METEN EN PASSEN

Bij het uitmeten heb ik kunnen ondervinden dat de window frames van FlyEngravity niet bepaald 100% kloppen. Wanneer ik de lijn doortrek van de onderzijde van het voorste zijraam (en dus ook de zijkant van de ‘Window Armrest’) kom ik aan de achterzijde ver buiten mijn cockpit. De lijn loopt dus niet gelijk met het achterste zijraam.

Om de doorlopende dwarsbalk binnen de cockpit te houden ben ik verplicht tussen het voorste- en achterste zijraam een hoek (bocht) te maken. Niet bepaald erg realistisch maar er is geen andere uitweg. Trouwens een collega-bouwer heeft deze window frames ook en heeft bij de bouw van zijn sidewalls hetzelfde probleem. Hij heeft ook een bocht moeten maken in de dwarsbalk …

Verder is het meten, passen, meten, passen en … compromissen sluiten.

 

DV WINDOW ARMREST/CHART HOLDER

De ‘window armrest/chart holder’ hoort voor het merendeel thuis bij de ‘window liners’. Die worden besproken in een apart hoofdstuk.

http://www.flightdeck737.be/hardware/platform/window-liners/

 

 

ZIJBALK SIDEWALLS

Voor het bouwen van de ‘sidewalls’ of zijkanten van de cockpit ben ik eerst gestart met de dikke zijbalk die vanaf de voorkant/zijkant MIP loopt naar de achterzijde van de cockpit.
Deze balk bevindt zich tussen de ‘Dv Window armrest/Chart holder’ en de bovenzijde van de ‘sidewall’.

Ik ben met de balk begonnen vermits die aan de onderzijde van de windowframes moet aansluiten. Dan heb je ook een beter idee hoe hoog de ‘sidewalls’ moeten komen t.o.v. de onderzijde van de balk.

Ik heb bij het uitmeten van de zijbalk kunnen ondervinden dat een rechte balk die van voren naar achteren loopt op het einde buiten de cockpitshell uitkomt. De windowframes zijn correct aangebracht, dus het probleem zou kunnen liggen aan de constructie van de windowframes zelf.

Ik ben dus genoodzaakt een bocht (hoek of knik) te maken naar binnen en dit ter hoogte van het einde van het voorste zijraam.

DSC00885

Een andere cockpitbouwer met dezelfde windowframes van FlyEngravity zit met hetzelfde probleem en heeft ook een bocht (hoek) moeten maken in de balk om binnen de cockpitshell te blijven. Heel raar dus …

De balk, uit gewoon hout,  is geschaafd waarbij aan de binnenzijden de randen zijn afgerond. De breedte van de balk  is 100 mm en de dikte 60 mm. Deze afmetingen zouden overeenkomen met de afmetingen van het echte exemplaar.

 

De balk begint aan de zijkant van de glareshield waarvan 100 mm onder de windshield uitsteekt. Overschot kan later worden weggezaagd.

De bocht in de balk heb ik gemaakt door deze in verstek te zagen zodat de tweede helft aan de buitenzijde op het einde van de balk net binnen het cockpitframe komt. De verbindingen heb ik gemaakt met lange zware schroeven via de achterzijde van de balk. De twee verbonden delen mogen absoluut niet bewegen. Later wordt de hoek aan de binnenzijde bewerkt met plamuur. Bij de minste beweging of verschuiving kan de plamuur barsten vertonen …

De voorlopige bevestiging van de zijbalk gebeurt aan de voorzijde met een rechtopstaand balkje die met een paar bouten tegen de zijkant van de MIP-tafel is bevestigd.

Onder de bocht in de zijbalk is ook een rechtopstaand steunbalkje bevestigd dat op de vloer van de cockpitkamer rust.

De definitieve bevestiging gebeurt wanneer de ‘sidewalls’ zijn geplaatst. De balk rust op de panelen van de sidewall. Aan de voorzijde wordt het rechtopstaand houten balkje verwijderd en wordt de balk bevestigd aan de onderzijde met een L-profiel tegen de buitenzijde van de voorste sidewall.
In het midden van de balk wordt het rechtopstaand balkje ook verwijderd en zoals aan de voorzijde wordt de balk ook bevestigd met een metalen profiel aan de sidewalls. Idem aan het uiteinde van de balk.

Theoretisch zou op het uiteinde de onderzijde van de balk een 440 mm verwijderd moeten zijn met de vloer van de cockpit (bovenzijde Aft raceway cover ?).

Sidewall

Op het einde van de zijbalk is bij de echte versie een kleine opstaande glooiing of schansje te zien.

zijbalk schans

Die glooiing heb ik gemaakt uit een houten driehoekig blokje die ik op de zijbalk heb gelijmd. Op de buitenranden van de driehoek heb ik halve ronde houten lijstjes of latjes geplaatst.

Afmetingen schans

Afwerking van de balk

Zoals men kan zien op foto’s van een echte B737-cockpit is er een langwerpige afschermkap te zien aan de voorkant van de balk (net boven de ‘steering tiller’ en onder de ‘armrest’).

kap

Deze afdekplaat (kap) heb ik gemaakt uit aluminium. Deze afdekplaat loopt in zijn lengte schuin naar binnen waarbij het middelste gedeelte – het gedeelte boven de ‘steering tiller’ – nog eens extra naar binnen afgebogen wordt.
Een gedeelte boven de ‘steering tiller’ is trouwens ook in een lichte boog uitgezaagd. Dit allemaal om meer ruimte te creëren boven de ‘steering tiller’ waarbij het draaien hiermee wordt vergemakkelijkt.

Deze afschermplaat is aan de bovenzijde omgeplooid zodat de omgeplooide rand (35 mm) kan gebruikt worden om tegen de onderzijde van de balk te schroeven.
Aan de achterzijde is er ook een hoekje naar binnen geplooid.
Als voorontwerp van de afschermkap is deze eerst in karton gemaakt.

De dikte van de aluminium bedraagt 1 mm.

Dan heb ik de balk  aan de zijkant voorzien van 3 uitgefreesde gaatjes waarin nadien schroeven worden gedraaid met ronde kop (voor de show natuurlijk).

Boven op de balk heb ik vanaf het einde van de ‘armrest’ tot aan de glooiing van het schansje een mdf-latje bevestigd met een dikte van 12 mm. In dit latje zijn een 3-tal inkepingen gefreesd waarin later ook schroeven worden gedraaid met ronde kop. Dit weer om alles een beetje waarheidsgetrouw te laten uitzien.

Dan is het de beurt aan het saaiste werk namelijk het plamuren. Alle barstjes, openingen, naden of oneffenheden worden bedekt met een dun laagje plamuur.

Extra plamuur is noodzakelijk om de overgang van de balk met de aluminium afdekplaat te bedekken en weg te werken. Ook het mooi afwerken van het schansje aan het uiteinde heeft extra plamuur nodig.
Om de hoek (bocht) in de binnenzijde van de balk mooier af te werken heb ik de hoek ook opgevuld met plamuur (laagje per laagje) zodat het resultaat een zacht glooiende bocht vormt.

Na het uitharden van de plamuur wordt alles gladgeschuurd. Vervolgens wordt waar nodig opnieuw plamuur aangebracht zoals bv. om de overgang balk/metalen afdekkap weg te werken en voor de fijnafwerking van het schansje aan het einde van de balk.
En na het drogen terug schuren.
We herhalen het plamuren en schuren tot we het gewenste resultaat bekomen (geduld is trouwens een mooie gave).

Voor het plamuurwerk heb ik 2 soorten plamuur gebruikt: grove plamuur waarin stukjes glasvezel zitten en fijne gladde plamuur. Beiden zijn in een tube verkrijgbaar. De grove plamuur dient voor werkzaamheden waar men een dikke laag kan aanbrengen en de fijne gladde plamuur voor de fijnere afwerking.

Opm. Voordien heb ik de zijbalk al eens bevestigd op de sidewall of deze op de juiste plaats zit en hierbij de balk aan de achterzijde gemarkeerd met de nodige streepjes op welke punten de balk moet overeenkomen met de plaats op de sidewalls.
Na de volledige afwerking van de balk is het dan gemakkelijker deze te plaatsen en te bevestigen.

Dan volgt één of twee verfbeurten met een primer met nadien één of meer lakbeurten in Boeing-grijs (RAL 7011 of ACC R6.06.30).
Het schilderwerk is trouwens uitgevoerd met een spuitbus (primer en lak).

Na het aflakken heb ik de balk voorzien van de nodige schroefjes met ronde kop.

Bevestiging van de balk

De definitieve bevestiging van de balk gebeurt wanneer alle onderdelen van de sidewalls af zijn en en ook al definitief zijn geïnstalleerd.

De balk wordt eerst onder de ‘armrest’ geschoven zover dat de rand van de zijbalk gelijkloopt met de rand van de ‘armrest’.
De zijbalk wordt zover naar voren geschoven zodat de metalen afdekkap (boven de steering tiller) aan de voorzijde over de hoek komt van de voorste ‘sidewall’. Dit moet allemaal op voorhand uitgepast worden zodat men de metalen afdekkap op voorhand nog kan plooien. Plooien van de metalen afdekkap na het schilderwerk gaat helaas niet meer > resultaat barsten en schuren van de plamuur…

De balk wordt vervolgens aan de onderzijde op 3 plaatsen bevestigd met de rechtopstaande panelen van de sidewall (voorzijde, midden en achterzijde). Dit kan uitgevoerd worden met kleine metalen L- of I-profielen.

Aan de binnenzijde van het opliggend mdf-latje heb over de ganse lengte, vanaf ‘armrest’ tot aan het schansje, een metalen rail bevestigd. Dit om de ‘look-alike’ te hebben van de rail waarover het voorste raam wordt opengeschoven (louter voor de show).
Deze rail heb ik gemaakt van een oude aluminium gordijnrail. Deze rail is matzwart geschilderd.

FWD SIDEWALL LINERS

De ‘forward sidewall’ is te vinden onder de ‘Dv Window armrest/Chart holder’en is opgebouwd uit een tafel en verticale panelen.

In de tafel komen de openingen voor de inbouw van het ‘map light panel’, ‘oxygen panel’, ‘console document pocket’ en ‘drink cup holder’.

In de verticale panelen zijn er openingen voor de ‘steering tiller’, asbak en ‘audio port’.

De echte versie

De echte versie

OPMERKING: De ‘sidewalls’ heb ik een 40 mm moeten opschuiven naar de buitenkant. Mijn C130-cockpitstoelen zijn namelijk erg breed (veel breder dan de B737-seats) en om in en uit de cockpit te geraken heb ik een minimale ruimte nodig tussen zetel en pedestal. Vandaar deze extra modificatie.

Betreft de afmetingen van de horizontale- (tafel) en verticale panelen heb ik geprobeerd mij te houden aan de afmetingen die vermeld zijn bij Markuspilot.com en ook van de Noor Vidar Fagerjord. Maar bij deze laatste kloppen de afmetingen niet helemaal. Deze afmetingen zijn te groot.
Verder heb ik mij vooral gericht naar foto’s van de echte om bij benadering de afmetingen te bepalen.

Afmetingen tafel copy

 Mijn cockpit staat op een verhoog of platform waarbij de ‘sidewalls’ gedeeltelijk  buiten dit platform vallen. Dit maakte het extra moeilijk om gedeeltelijk in verschillende niveau’s te bouwen.

De panelen zijn allemaal van MDF en dit van 9 mm en 18 mm. Ze zijn hoofdzakelijk aan elkaar gelijmd en nadien voorzien van schroeven en metalen profielen aan de buitenzijde voor een extra versteviging. Hier en daar op de naden aan de buitenzijde heb ik ook nog Tec7 gebruikt.

De bovenzijde van de verticale panelen van de ‘sidewall’ sluit aan op de onderkant van de zijbalk en waarbij de ‘sidewall’ ook de nodige steun geeft aan de zijbalk. Deze zijbalk is ook aan de voorzijde en het midden verbonden met een metalen bevestigingsprofiel aan de ‘sidewalls’.

De naden van de ‘sidewalls’ worden nog opgevuld met houtplamuur en nadien mooi afgerond geschuurd. Verder zullen de panelen en kanten voorzien worden van poriënvuller en nadien geschuurd om een gladder resultaat te bekomen.

De ‘forward sidewalls’ zijn bevestigd op de vloer van de cockpit met kleine L-profielen. Dit op plaatsen waar ze niet te zien zijn of niet opvallen.

 

 

AFT SIDEWALL LINERS

Dit achterste gedeelte van de sidewall sluit aan op de ‘Fwd sidewall liner’ en vormen samen één geheel.

2324665

De zijkant is voorzien van een ventilatierooster en ook van een opbergvak waarin men bepaalde dingen kan opbergen zoals bv. documenten of de gear pins.

De voorzijde van het opbergvak is dichtgemaakt met een MDF-paneel van 6 mm dikte. De andere panelen zijn 9 mm en 18 mm dik.

Dezelfde informatie die te vinden is bij de ‘Fwd Sidewall Liners’ is van toepassing voor de ‘Aft Sidewall Liners.

 

DE AFWERKING VAN DE FWD EN AFT SIDEWALL LINERS

De afwerking is gedaan door eerst de hoeken op te vullen met plamuur. Hiervoor heb ik een plamuur gebruikt die zich redelijk dik laat opvullen (5mm). Om de hoeken naar gewenste dikte op te vullen heb ik een rubber spateltje gebruikt. Die spatels kan je kopen in een doe-het-zelf-winkel en dit in alle vormen. Je kan ook hiervoor de punt van een koffielepeltje gebruiken.

Na voldoende droging wordt de plamuur glad geschuurd. Desnoods een tweede laagje plamuur is noodzakelijk.

Op de oppervlakken en kopse kanten heb ik nadien een laagje poriënvuller aangebracht die na droging lichtjes wordt geschuurd. Dit om kleine barstjes of gaatjes op te vullen en alles wat gladder te krijgen. Het is dan wel aan te raden de ruimte goed te ventileren! Geen gezond spul …

Nadien is het de beurt om een laag primer aan te brengen. De achterzijde heb ik geschilderd met een verfborstel en roller. De voorzijde of binnenkant van de cockpit met een spuitbus. Hiervoor heb ik universele primer (synthetisch) gebruikt die een goede hechting geeft en geschikt is op alle ondergronden.

Na deze primerlaag heb ik alles lichtjes opgeschuurd met schuurpapier met fijne korrel (360). Nadien volgt de laklaag.

Van een bevriend cockpitbouwer (JWS) heb ik een Sikkens-formule gekregen die het meest aanleunt bij de echte kleur van de laklaag. Sikkens is van AKZO Nobel. AKZO maakt de verf voor KLM (en andere maatschappijen).

Sikkens-formule op waterbasis :
Satura 1 ltr basis WO5
WR1-0,6
WY1- 5
WZ1-12

Het schilderwerk van de sidewalls wil ik uitvoeren met een spuitbus. Helaas kan hierbij geen verf worden gebruikt op waterbasis. Enkel synthetische verf is (voorlopig) geschikt voor spuitbussen.Van andere cockpitbouwers heb ik verschillende RAL-codes gekregen die in aanmerking kunnen komen voor de kleur van de sidewalls. Kwestie weer welke de juiste is of die het meest overeenkomt met de echte kleur van de sidewalls…

  • RAL 7035?
  • RAL 9003?
  • RAL 9002?
  • RAL 7047?

Vergelijken met foto’s is geen goede leidraad vermits foto’s genomen worden in verschillende lichtcondities bv. met zonlicht, kunstlicht, belichting van de camera …
En ook weer rekeninghoudend met :

  • verf op een aluminium ondergrond anders is dan verf op hout of welk ander materiaal;
  • verf binnen of onder een TL-verlichting er heel anders uitziet dan verf buiten in het zonlicht;
  • verf op een vergelijkbare grondverf anders is dan op een andere soort van grondverf;
  • spuitlak anders is dan kwastlak;
  • het nemen van foto’s (zeker in huis) vaak vraagt om keuzes qua belichting (wel of geen flits) met alle gevolgen voor de kleurweergave.

Om mijn keuze te maken heb ik me enkel gehouden aan het kleurenpalet van Sikkens.
De 4 RAL-codes, hierboven vermeld,  heb ik met mekaar vergeleken en de enigste die niet te donker of te licht is, is volgens mij RAL 9002 of Sikkens ACC code G8-03-79. Dit is natuurlijk een persoonlijke keuze.

Na het aanbrengen van de laklaag ben ik erg tevreden met het resultaat ondanks de onwetendheid dat het echt de juiste kleur is … 🙂

Nadat de laklaag is aangebracht kunnen alle onderdelen die te vinden zijn op de Fwd/Aft Sidewalls worden ingebouwd of bevestigd :

  • Steering Tiller;
  • Afdekplaatjes ‘Steering Tiller’ met sticker (Left, Center, Right);
  • Chart/Map light panels;
  • Oxygen panels;
  • Console document pockets;
  • Cup Holders;
  • Grimes Lights;
  • Ashtrays (asbakken);
  • Hand Mics;
  • Audio Ports;
  • Ventilatieroosters;
  • Metalen boord ‘Aft Sidewall Liners’;
  • Bouten en schroeven;
  • Decals.

Uitleg hoe deze verschillende in/opbouwonderdelen zijn gemaakt of waar gekocht is te vinden op volgende pagina :

http://www.flightdeck737.be/hardware/platform/zijpanelen/inopbouwonderdelen-new/

 

 

 

AFT RACEWAY COVERS

Op de vloer van de cockpit en aansluitend met de ‘Aft siderwall liner’ vindt men aan beide zijden de ‘Aft Raceway covers’.

Onder deze zwarte geribbelde deksels bevinden zich een massa bundels van draden en kabels die naar de voorzijde richting instrumentenpaneel lopen. Kwestie om overal aan te kunnen.

Het is ook de gewoonte van de crew dat ze er hun tas met vliegdocs op plaatsen …

2324665 sidewall_737

De houten ‘cover’ is gemaakt uit MDF en de ribbels erop uit houten latjes in de vorm van een driehoek. Te vinden in een doe-het-zelf-zaak of houthandel.

De schuine zijdes – links en rechts – heb ik schuins afgezaagd. Ze zijn op het MDF-paneel gelijmd met houtlijm. Nadien moeten nog alle randen en gaatjes worden gedicht met houtplamuur.
Na een laag poriënvuller wordt alles mooi glad geschuurd en voorzien van een primer met nadien een laklaag in zwarte kleur (Soft Satin).

De ‘Aft Raceway Covers’ worden op de vloer van de cockpit bevestigd met een paar bouten.

 

Afmetingen-raceway

 

 

De afwerking

De ruwe constructie van de ‘raceway covers’ heb ik eerst bewerkt met plamuur. Ik heb een test uitgevoerd met een schuurbare schilderskit van Bison (zo stond er op de gebruiksaanwijzing) maar die bleek zich niet goed te laten schuren. Er kwamen stukjes los die voor de nodige gaatjes zorgden. Dus niet geschikt!

Na een beetje zoeken heb ik een plamuur gevonden die zich beter laat bewerken en schuren. Je kan deze plamuur aanbrengen tot een dikte van max 5 mm (zonder te barsten). Toevallig past op de tube een standaard spuittuitje om de plamuur gemakkelijker en op de juiste plaats aan te brengen. Alleen met een spatel is dat wat moeilijker.

Alle openingen, gaatjes en spleetjes worden dichtgesmeerd met een droogtijd van 24Hr. Dan wordt alles opgeschuurd met schuurpapier met een korrel van 320/360.

Als alles is gladgeschuurd heb ik de ‘raceway covers’ geschilderd met een transparante poriënvuller. Deze poriënvuller wordt ook gebruikt in de modelbouw en zorgt ervoor dat een oppervlak nog gladder wordt en ook steviger. Na droging wordt alles lichtjes opgeschuurd. De poriënvuller is geen gezond goedje en goede verluchting is noodzakelijk. De gebruikte verfborstels met poriënvuller kan men nadien reinigen met Aceton.

 Nu kunnen we een laag primer of grondlaag (All-Grund) aanbrengen. Deze primer is op synthetische basis en is geschikt voor alle ondergronden. Het aanbrengen van de primer heb ik gedaan met een spuitbus (geen gebruik van verfborstels, geen verfborstels zuiver maken, geen strepen of haartjes …). Bij een plaatselijke verfwinkel kan ik de verf op spuitbus laten vullen. Vervolgens 24 Hr of langer laten drogen.

De laag primer wordt dan lichtjes opgeschuurd met schuurpapier met dunne korrel en wordt alles gecontroleerd of er nog ongewenste gaatjes of oneffenheden zijn. Na de laag primer kan je dat heel goed zien. De overgebleven gaatjes worden opnieuw dichtgeplamuurd en na droging opnieuw geschuurd. Een volgende primerlaag is eventueel noodzakelijk.
De laatste primerlaag wordt weer eens lichtjes opgeschuurd.

Vervolgens brengen we de laklaag aan. Dit werkje heb ik ook gedaan met een spuitbus. Hiervoor heb ik een diepzwarte matte kleur gebruikt (RAL 9005). Deze verf is op synthetische basis. Oppassen bij het spuiten dat de afstand niet te kort is waarbij er teveel verf wordt aangebracht met het gevolg dat de verf gaat druipen … Liefst tussendoor een minuutje wachten om verder te spuiten. De verf droogt vrij snel. Dan best een paar dagen goed laten drogen. Desnoods een tweede laag aanbrengen.