ONDERDELEN ACHTERWAND CAPT-ZIJDE

De achterwand (back wall) van de Capt heb ik samengesteld uit volgende onderdelen:

  • Dome light met opbouwblokje achterwand;
  • Circuit breaker panel P18-1 (Nav);
  • Circuit breaker panel P18-2 (Inst & Comm);
  • Circuit breaker panel P18-3 (Anti-Ice & Lighting);
  • Head phone dummy panel;
  • Uitbouw met behuizing voor bekerhouder en asbak;
  • Bekerhouder en asbak;
  • Spotje Grimes light;
  • Zaklampen met houder;
  • Dummy ‘observer seat’ met kussens, frame kussenhouder en ‘safety belt’;
  • Maphouder;
  • Ampère-stickers CB’s;
  • Decals met panelnummering en opschriften;
  • Circuit breaker button caps;
  • Nis met ‘upper rail window P2’;
  • Spotje ‘upper rail window P2’.

 

OMSCHRIJVING

De ‘circuit breakers’ zijn de verschillende elektrische zekeringen die te vinden zijn in een B737. Elk individueel elektriciteitscircuit voor eender welk doel heeft zijn eigen zekering of ‘circuit breaker’. Het totaal ervan zou oplopen tot boven de 1100 stuks.
Een ‘circuit breaker’ is normaal in werking als deze ingedrukt is en bij een elektrische panne springt deze terug uit. Om sommige zekeringen sneller terug te vinden gebruikt men gekleurde kapjes of ringen erop (‘chicken rings’).

Een groot aantal van deze ‘circuit breaker’s zijn te vinden op de wanden achter de Capt en de FO. Deze ‘circuit breakers’ zitten geordend op aparte panelen en dit volgens hun gemeenschappelijk functies. Elk paneel heeft zijn eigen specifieke nummer.

Uiteraard zijn in deze homecockpit de ‘circuit breakers’ maar dummy’s en dienen enkel als showelement om de achterwanden op te vullen met een realistische look …

 

 

REAR WALL BULKHEAD 1

 

FLYBYCOCKPITS

De ‘circuit breaker’-panelen die te vinden zijn in mijn homecockpit komen van Flybycockpits (Portugal).

Tijdens mijn bezoek aan het FSWeekend in Lelystad op 01 Nov 2014 heb ik op de stand van Flybycockpits een kant-en-klaar CB-panel gezien. Het CB-panel was prachtig gemaakt en tot in detail afgewerkt. Zo hebben ze ook de ganse CB-panelsset in hun productenlijn (totaal 10 stuks).

Ik heb eerst met de gedachte gespeeld om de ‘circuit breakers’ met panelen zelf in elkaar te knutselen maar na advies van enkele zelfbouwers heb ik dit toch niet gedaan. Het zou even duur uitkomen dan bij aankoop en het is de vraag of dit DIY-project wel kon slagen …

In totaal zijn het 10 panelen waarvan 7 stuks voor de FO-zijde en 3 stuks voor de Capt-zijde. Dit aantal heb ik nog aangevuld met extra panelen die niet door Flybycockpits worden geleverd.
Deze extra homemade-panelen zijn:

  • klein headphone paneeltje bovenaan aan de Capt-zijde;
  • ‘latch door’ paneel onderaan links aan de FO-zijde;
  • uitbreiding van het paneel P6-STBY (Power Control Unit);
  • paneeltje met 2 stopcontacten 115V AC en 28V DC aan de FO-zijde;
  • Handvatten

 

Deze ‘Circuit breakers’-panels van Flybycockpits heb ik verder uitgebreid met een paar extra attributen die ook te vinden zijn op de OEM-versies zoals handvatten, decals met de nummering van de panelen en decals met het aantal ampère per zekering.

 

P18-1 (Nav)


P18-2 (Inst & Comm)

 

P18-3 (Anti-Ice & Lighting)

 

Head Phone dummy panel

 

DECALS met panelnummering en opschriften

De verschillende CB-panelen van Flybycockpits zijn niet uitgerust met hun specifieke paneelnummers. Ik heb ze dus zelf laten bijmaken inclusief de decals voor de ‘Latch Door’, het deurtje onderaan links van de FO-wand.

 

DECALS Ampère CB’s

Elke CB heeft zijn eigen ampère-hoeveelheid die op elke CB staat vermeld.

Iemand uit de cockpitbouw-community had de mogelijkheid een bezoekje te brengen aan de echte cockpit en met veel tijd en geduld heeft deze man alle Amp-nummers opgeschreven om dit te gebruiken in zijn  eigen cockpit. De lijst heb ik gekregen na een vraagje hierover op een forum …

Alle Amp’s heb ik in hun soort en aantal geteld en die laten maken in sticker of decal. Kwestie om ze in de juiste grootte te laten maken zodat ze passen in de middelste circkelopening.  Hier en daar zal er wel eentje op de fout plaats staan …