ONDERDELEN ACHTERWAND FO-ZIJDE

De achterwand (rear wall) van de Fo heb ik samengesteld uit volgende onderdelen:

  • Dome Light;
  • Circuit breaker panel P6-1 (Nav, Inst en Com);
  • Circuit breaker panel P6-2 (Systems) met handvat;
  • Circuit breaker panel P6-3 (Fuel system, Lighting & Landing gear) met handvat;
  • Circuit breaker panel P6-4 (Air cond & Electrical);
  • Circuit breaker panel P6-11 (Window heat) met 2 handvatten;
  • Circuit breaker panel P6-12 (Window heat) met 2 handvatten;
  • Circuit breaker panel P6-STBY (Power control unit) met één handvat;
  • Deurtje voor (fictieve) opbergruimte (Latch door);
  • Decals met panelnummering en opschriften;
  • Ampère-stickers CB’s;
  • Dummy scharniersysteem CB-panels;
  • Circuit breaker button caps.
  • 2 dummy stopcontacten 115V;
  • Nis voor het ophangen van een brandblusser;
  • Brandblusser;
  • Bovenrail (metalen baar) window P2;
  • Nis of kuip voor bevestiging bovenrail (metalen baar) window P2;

 

IMG_1495 (Large)

 

OMSCHRIJVING

In de beide uiterste hoeken van de achterwanden is er een nis waarin een metalen baar of rail verdwijnt. Deze ‘upper rail’ hoort bij de constructie van de cockpit. De rail is aan de onderzijde open en zou dienen als geleider van window P2 (volgens niet officiële bron).

 

 

 

CONSTRUCTIE EN BEVESTIGING

De rail heb ik gemaakt uit een U-profiel van 2 mm dikte en 15 mm x 15 mm.

Deze ‘upper rail’ zit tussen de beide zijramen aan de voorzijde in een schuim/rubberachtige behuizing. Deze is bij mij gemaakt uit mdf-hout. Mdf is gemakkelijk te bewerken. Je kan het in alle vormen schuren …

Tegen deze ‘upper rail’ met behuizing zit ook een zwart buisje dat richting voorzijde van de cockpit gaat. Het is mij tot op heden onbekend wat de functie hiervan is. Dit buisje is gemaakt uit een metalen buisje van 8 mm diameter en is bevestigd met een paar kabelhouders.

De houten behuizing is aan de buitenzijde bevestigd aan de rail met een paar boutjes.

Aan de voorzijde zit ook een klein metalen plaatje uit aluminium zoals te zien is bij het echte exemplaar. Als we toch bezig zijn …

Met een klein metalen L-profiel is deze behuizing met rail aan de voorzijde bevestigd aan het frame van de cockpit.
De ‘staart’ van de rail ligt in de geleider in de nis.

Hierbij een paar afbeeldingen met ook  de afmetingen van een echt exemplaar.

 

NIS ACHTERWAND

De nissen hebben aan de binnenzijde een aflopende en glooiende onderrand. Dit is bekomen door de hoeken op te vullen met plamuur en vervolgens gladgeschuurd.

In de nis aan de onderzijde van de binnenste opening heb ik een metalen plaatje bevestigd met een uitgezaagde opening in de vorm van een omgekeerde U. Dit metalen plaatje in de vorm van een U dient als geleider van de ‘upper rail’ (Win P2). De ‘upper rail’ rust gewoon in deze geleider.

De kleur van de nis is boeinggrijs.