ONDERDELEN ACHTERWAND FO-ZIJDE

De achterwand (rear wall) van de Fo heb ik samengesteld uit volgende onderdelen:

  • Dome Light;
  • Circuit breaker panel P6-1 (Nav, Inst en Com);
  • Circuit breaker panel P6-2 (Systems) met handvat;
  • Circuit breaker panel P6-3 (Fuel system, Lighting & Landing gear) met handvat;
  • Circuit breaker panel P6-4 (Air cond & Electrical);
  • Circuit breaker panel P6-11 (Window heat) met 2 handvatten;
  • Circuit breaker panel P6-12 (Window heat) met 2 handvatten;
  • Circuit breaker panel P6-STBY (Power control unit) met één handvat;
  • Deurtje voor (fictieve) opbergruimte (Latch door);
  • Decals met panelnummering en opschriften;
  • Ampère-stickers CB’s;
  • Dummy scharniersysteem CB-panels;
  • Circuit breaker button caps;
  • 2 dummy stopcontacten 115V;
  • Nis voor het ophangen van een brandblusser;
  • Brandblusser;
  • Nis of kuip voor bevestiging bovenrail (metalen baar) window P2;
  • Bovenrail (metalen baar) window P2;

 

CapsOMSCHRIJVING

Op afbeeldingen van de ‘circuit breakers (CB’s)’ zie je dikwijls gekleurde kapjes of kraagjes die rond de CB’s zitten. Ze hebben meestal een rode kleur, soms zijn er gele of groene kapjes.

Deze kapjes rond de CB’s worden in het ‘milieu’ ook ‘chicken rings’ genoemd …

Wanneer er zich een elektrische panne voordoet en er moet snel naar de juiste CB gezocht worden, dan is het dikwijls een hele zoektocht om de juiste te vinden.

De meest gebruikte circuits worden dan gemerkt met een kapje in een bepaalde kleur (eyecatcher). Heel handig voor het maintenance personeel …

Het geeft ook een indicatie of een circuit breaker gezekerd is of niet. Een CB die open moet blijven en niet ingedrukt kan (mag) worden heeft een rood kapje (deactivated).

Een gele kleur van een ‘chicken ring’ duidt een CB aan die snel moet teruggevonden worden tijdens bepaalde procedures.

De CB’s zelf in een B737 hebben een zwarte kleur.

bv. Bij Airbus zijn er enkel groene ‘chicken rings’. De groen gemarkeerde CB’s bij airbus wilt zeggen ECAM monitored. M.a.w. als er zo een CB uitspringt (popped), dan verschijnt er een amber ‘caution msg’ op één van de cockpitschermpjes (ECAM).

CB_m2_measured

 

CONSTRUCTIE

Deze ‘Circuit breaker button caps’ kan je toevoegen aan de CB’s in je homecockpit. Tenminste voor degenen die de CB-panelen hebben geïnstalleerd …

Je kan ze in de handel kopen maar zijn niet goedkoop (€3 per stuk voor een plastiek ringetje).

Ik heb een aantal kapjes zelf in elkaar geknutseld uit dopjes van flesjes water uit de Aldi.

Het witte gedeelte heb ik uit de blauwe dop gehaald en de opening met een boor groter gemaakt zodat deze juist over de knop van de CB kan geschoven worden.
Vervolgens is het bovenste gedeelte op een 7 mm afgesneden met een stanley- of cuttermes. Nadien wordt het ‘kapje’ in de gewenste kleur geschilderd.

Niet 100% hetzelfde zoals de echte versie maar ik kan er mee leven … 🙂