DSC01854OMSCHRIJVING

Flaps
De flaps verhogen het liftvermogen van de vleugel en vermindert de ‘stall speed’ tijdens takeoff, low speed maneuvering en landing.

Overeenkomstig de plaatsing van de ‘Flaps Lever’, rechts van het throttle quadrant, zal deze positie worden weergeven op de ‘Flaps Position Indicator’. Deze ‘Flaps Position Indicator’ of Flaps gauge’ bevindt zich in het midden van de MIP rechtsboven de ‘Upper Eicas’. De ‘Flaps Position Indicator’ is ingedeeld in 9 standen : UP-1-2-5-10-15-25-30-40.

De verschillende posities worden aangeduid door 2 naalden (wijzers). Eéntje voor de linkse TE Flaps (Trailing Edge Flaps) en ééntje voor de rechtse TE Flaps. Verder geven ze ook een indicatie weer of er asymitrie of scheeftrekken ontstaat tussen beiden.

Brake Pressure
Het remmen van een B737 gebeurt via hydraulische druk. Het normale remsysteem wordt aangedreven door het hydraulisch systeem B. Het reserve of alternate remsysteem gebeurt via het hydraulisch systeem A.
Indien systeem B faalt of waarbij de druk te laag is zal systeem A automatisch de nodige hydraulische druk leveren voor het alternate remsysteem.

De druk van het remsysteem wordt weergegeven via de ‘Hydraulic Brake Pressure Indicator’. Die bevindt zich rechtsboven de ‘Gear Lever’. De schaalverdeling van deze gauge is onderverdeeld in 1-2-3-4. Elk cijfer is de PSI-druk x 1000 (druk uitgeoefend door één pound-force op één vierkante inch).
De ‘Brake Pressure’-gauge geeft de druk weer in de ‘Brake Accumulator’:
– Normale druk : 3000 psi;
– Maximale druk : 3500 psi;
– Normale oplaaddruk : 1000 psi.

Yaw Damper
Een Yaw Damper houdt eigenlijk in dat het ongewenste bewegingen op de roeras wegneemt (‘rolling’ en ‘yawing’ oscillaties of beter bekend als de Dutch Roll) .
Sommige vliegtuigen (hoe korter de afstand tussen de staart en het CG, hoe groter het effect is) krijgen een soort swingende beweging op hoogte bij bepaalde inputs en soms ook op lagere hoogtes.
Voor passagiers die achterin zitten en de ‘Yaw Damper’ staat niet op kan het best heel erg comfortabel zijn wanneer je van links naar rechts wordt geschommeld …
De ‘yaw damper gauge’ laat zien of het vliegtuig mooi stabiel vliegt. Het witte streepje moet mooi in het midden blijven.

yaw-damper

 


CUSTOM SIM PARTS

Algemeen
In de wereld van de cockpitbouw kunnen we zeggen dat Flight Illusion zowat de marktleider is betreft het leveren van metertjes, klokjes of gauges. Dit bedrijf heeft dan ook een groot assortiment ter beschikking waar iedereen wel zijn gading in kan vinden.
De gauges van FI zijn gemaakt met degelijk materiaal en mooi afgewerkt. De aandrijving van de FI- gauges gebeurt met steppermotoren.

Een paar minpuntjes zijn dat de FI-gauges vrij duur zijn, niet altijd eenvoudig om te configureren en geen realistische backlighting hebben.
Er zit een ledje aan de voorzijde van de frontplaat die de voorzijde verlicht, sommige FI-gauges zijn nog uitgerust met een TL-achtige witte led (Ice white of keukenlicht). Hierbij is er dus geen sprake van ‘backlighting’…

FI Flaps

Toevallig, via het Prosim737-forum, ben ik terecht gekomen bij Custom Sim Parts. Dit bedrijfje maakt ook gauges maar voorlopig in beperkte mate. Op het tijdstip van dit schrijven zijn dat  enkel de B737 MIP-gauges zoals Flaps en Brake Pressure en alle B737-Overhead gauges.

logo2

Wat maken de gauges van Custom Sim Parts zo interessant :

  • Goedkoop;
  • Alle gauges kunnen ‘custom-made’ gemaakt worden volgens de wensen van de klant;
  • De backlighting is zeer realistisch en mooi;
  • Heel eenvoudige installatie en gemakkelijke configuratie;
  • Kunnen gebruikt worden met de Pokeys Microcontrollers + Led extension board en Prosim737 voor een realistische backlight-aansturing.

Afmetingen
Bij de eerste contacten met Custom Sim Parts wordt gevraagd de afmetingen (diameter) door te geven van de gauge-openingen in de MIP of Overhead. Dit samen met de afmetingen tussen de verschillende boutgaatjes waarmee de gauge moet bevestigd worden.
Om de afmetingen nog extra in de verf te zetten kan men ook wat close-up foto’s van de voor- en achterzijde van de MIP of Overhead erbij voegen.

Front

(De gauges op de foto zijn dummies)

Op kritische plaatsen waar weinig of niet voldoende ruimte is, wegens de aanwezigheid van een schakelaar of een printplaat, dan kan er altijd gezocht worden naar een oplossing door bv. de gauge kleiner of in een andere vorm aan te leveren (bv. ruitvorm).
Nadien ontvangt men van Custom Sim Parts een tekening met de voorgestelde gewenste afmetingen voor goedkeuring.

B737 Gauge dimensions

FlyEngravity MIP- Gauge dimensions

Indien de de gauge-openingen in de MIP en OVH al zijn uitgerust met een glasplaatje kan men ook de CSP-gauges bestellen zonder glas aan de voorzijde.

Aansturing
De aansturing van de gauges gebeurt via standaard digitale servo’s en dit samen met een Pololu Servo Controller. Hiervan bestaan 2 versies :

De 6-Channel versie wordt meestal gebruikt voor de MIP en de 12-Channel voor de Overhead.

Met de 12-Channel controller kan men desnoods MIP+OVH ook samen aansluiten, alleen is de afstand OVH>MIP naar de Flaps- en Brake Pressure gauge een hinderpaal …
Daarom is het eenvoudiger voor de MIP en OVH apart een controller te gebruiken.
De overgebleven vrije poorten op de controller kunnen nog altijd gebruikt worden voor digitale Inputs/Outputs. Helaas is Prosim737 niet compatibel met deze Input/Output kanalen. Enkel de Servo-kanalen worden herkend door Prosim737. Dat is een beetje jammer …

Deze Pololu Servo Controllers zijn volledig geassembleerd. Ze zijn erg klein (30 mm x 20 mm) en zijn dus gemakkelijk weg te werken achter de Mip of in de OVH.

Backlighting
De backlighting gebeurt via een led die achter de frontplaat wordt geïnstalleerd. De kleur van de backlight kan men kiezen en is dus optioneel.
De standaardversie is ‘warm wit’. Maar men kan ook kiezen voor een Amber-kleur.

mod2
Mijn FlyEngravity MIP en OVH-paneeltjes zijn al uitgerust met een warme-witte backlighting. Daarom zal de backlighting van de MIP en OVH-gauges ook uitgerust worden met deze warm-witte kleur.

De backlighting kan aangedreven worden via de Pololu-controllerpoort met een bijgeleverde splitterkabel.
Ook is het mogelijk de backlighting aan te sturen op meer realistische manieren (zie apart hoofdstuk).

gauge_splitter

 

SERVO MOTOREN VS STEPPER MOTOREN

Gauges kunnen aangedreven met servo’s of steppermotoren. Beide manieren hebben hun voor- en nadelen.

http://www.arrickrobotics.com/motors.html

De gauges van ‘Custom Sim Parts’ zijn uitgerust met digitale RC servo’s. Waarom?

  • Servo’s zijn veel gemakkelijker te implementeren dan stappenmotoren en veel goedkoper;
  • Ze kunnen worden aangesloten op elke standaard servo-controller wat de gauges universeel of algemeen toepasbaar maken;
  • Servo-controllers zijn erg goedkoop en er is veel keuze in;
  • In de handel is het niet gemakkelijk een combinatie te vinden van een steppermotor met controller tegen een vergelijkbare prijs als bij servo met controller.

 

ONDERDELEN

Welke onderdelen hebben we allemaal nodig om de CSP-gauges te installeren :

Alle kabels en connectors worden gratis erbij geleverd (behalve de USB-kabel) 🙂

C_S_order

 

INSTALLATIE EN AANSLUITEN VAN DE POLOLU SERVO CONTROLLER

1. Installeer de Pololu-drivers met het ‘Maestro Control Center’:

Maestro Servo Controller Windows Drivers and Software (release 130422) (5MB zip)
Dit ZIP-archief bevat de installatiebestanden voor de Pololu Controller met het ‘Maestro Control Center’, de ‘Maestro Command-Line utility en de Pololu Maestro Servo Controller-drivers voor Windows.

2. Aansluiten van de Pololu Servo Controller met de USB kabel:

De Pololu Servo Controller moet aangesloten worden aan de pc waarop Prosim737 is geïnstalleerd. Dit gebeurt met een USB Mini verbindingskabel
(USB A, mannelijk <=>USB B, mannelijk 5-pin – 1,8 m).

Pololu1-1

3. Verifieer of in ‘Apparaatbeheer’ de Pololu USB Controller geïnstalleerd is:

CSP-Device Manager

4. Verbindt de servo van de gauge(s) en de backlighting met de controller:

De gauge is voorzien van 2 bundeltjes kabeltjes : kabels die komen van de servo en een bundeltje voor de backlighting.
Beiden worden met een splitterkabel verbonden met de controller.

gauge_splitterPOLOLU_diagram

De platte stekkers of connectors voor de servo’s bevatten 3 aansluitopeningen : 1 witte voor het signaal en de twee anderen voor de + (rood) en de – (zwart).

Pololu1-3

5. De controller aansluiten met de 5V-voeding

De 5V-voeding kan men halen van een oude pc-voeding. Meestal is een homecockpit al uitgerust met zo’n ‘Power Supply’-bakje en kunnen we daarvan wel ergens aftappen. Het plat stekkertje voor de controller heeft maar 2 aansluitingen, + en – . De derde wordt niet gebruikt.

Power_Supply_Pile_1_smPololu1-4

 

CONFIGURATIE VAN DE POLOLU SERVO CONTROLLER IN HET MAESTRO CONTROL CENTER

6. Open ‘Maestro Control Center’ en controleer of de controller is verbonden (‘Connected to’ gevolgd door de juiste kaartnummer).

CSP-Maestro Control Center1

7. Schakel de toegewezen kanalen in (0-1-2-3-4-5) door een vinkje te plaatsen in het vakje (enabled);

8. Controleer als test de servo door het bewegen van de sliders. De wijzer van de gauge moet samen met de slider bewegen;

CSP-Maestro Control Center1 copy

9. Ga naar de ‘Channel Settings’ -tab;

10. Zet bij alle kanalen ‘acceleration’ op 1 (dit dient om de naalden of wijzers van de gauges vlotter te laten bewegen);

11. Klik op ‘Apply Settings’ en sluit het programma.

CSP-Maestro Control Center2

 

CONFIGURATIE VAN PROSIM737

12. Start Prosim737;

13. Open Configuration/Drivers;

14. Enable Pololu support door een vinkje te plaatsen;

CSP-Prosim1

15. Ga naar de Gauges-tab;

16. Scroll naar onder naar de juiste gauge;

17. Kies de juiste Maestro Controller in de dropdown-lijst;

18. Kies het kanaal waaraan de gauge is verbonden;

19. Configureer met de sliders de juiste instelling van de gauge en druk OK;

CSP-Prosim2

20. Open Flight Simulator en doe een test – Maak desnoods correcties indien nodig.

 

 

VIDEO

 

DE BACKLIGHTING REALISTISCH ACTIVEREN

Zoals de verbindingen van de backlighting hierboven zijn omschreven en men steekt de stekker in het stopcontact dan brandt de backlighting van alle gauges. Niet bepaald een echte ‘Cold&Dark’-situatie en dus ook niet realistisch …

De backlighting zou volgens de Boeing-manuals enkel actief mogen worden wanneer de cockpit onder AC-power staat. Dit is na het opzetten van de Ground Power, APU of bij actieve Generators.

Hoe kunnen we dit simuleren met de CSP-gauges en welk zijn de eventuele mogelijkheden?

  • Sluit de backlighting van de gauges rechtstreeks aan op 5V en plaats er een schakelaar tussen. Wanneer de cockpit is overschakeld naar AC-power zet je de schakelaar op;
  • Gekoppeld aan de schakelaar van de ‘Ground Power’ (via een laagspanning – hoge weerstand – ‘reed relais’ met een apart circuit van 5V of 12V). Wanneer de schakelaar van de ‘Ground Power’ wordt gebruikt zal de relais naar On/Off gaan en ook de backlighting schakelen.
    Maar dan is men wel afhankelijk van enkel de ‘Ground Power’ …
  • Een relaiskaart met digitale Outputs en die compatibel is met Prosim737. In de Prosim737-configuratie wordt dan een ‘Gate’ gebruikt;
    http://www.phidgets.com/products.php?category=9&product_id=1014_2
  • Het gebruik van Output kanalen in de Pololu Maestro Controller en deze koppelen aan een ‘Gate’ in Prosim737 (zoals vermeld in voorgaande).
    Helaas is dit niet mogelijk vermits Prosim737 niet compatibel is met de In/Output kanalen van de Pololu Controller. Op het tijdstip van dit schrijven is Prosim737 enkel te gebruiken met de Pololu servo-kanalen;
  • Het gebruik van een Pokeys Microcontroller en een bijhorende ‘Led extension board’. In de Prosim737-configuratie wordt dan een ‘Gate’ gebruikt.
    Vermits ik één van de (eerste) gebruikers ben van de Pokeys interfacekaart en de ‘Led extension board’ heb ik deze optie ook onderzocht samen met Custom Sim Parts en FlightSimParts.eu (Wendy).
    Na de nodige testen vond ik dit de juiste, gemakkelijkste en goedkoopste oplossing om de backlighting realistisch aan te sturen.

Aansturing van de backlighting via de Pokeys Microcontroller, ‘Led extension board’ en Prosim737

Hierbij volgt een stappenplan om de Pokeys, de ‘led extension board’ en Prosim737 te configureren zodat de backlighting van de gauges begint op te lichten bij het inschakelen van AC power:

  • Koppel de splitters van de backlighting los van de gemeenschappelijke bundel (Servo en backlighting). De 2 draden (+ en -) van de backlight-verlichting zijn nu apart;
  • Verbindt de rode (+) draden van de backlighting parallel met elkaar en verbindt de laatste door naar de gemeenschappelijke (+) van de ‘Led extension board’;
  • Verbindt de zwarte (-) draden van de backlighting parallel met elkaar en verbindt de laatste door naar één poort van de Ledaansluitingen op de ‘Led extension board’.
    (De ‘Led extension board’ is verdeeld in 2 delen : de ene helft is waar de leds worden aangesloten en de andere helft waar de aansluitingen gebeuren naar de Pokeyskaart).
    Op de ‘led extension board’ kan men per poort verschillende leds aansluiten en dit tot max 300 mA. De CSP-gauge is uitgerust met een led van 20 mA. De backlighting van beiden gauges kunnen dus gemakkelijk gezamenlijk worden aangesloten op één poort;
  • Maak vervolgens een verbinding tussen een willekeurige poort op de Pokeys Microcontroller (bv. Poort 2) naar een poort op de Pokeyszijde van de ‘Led extension board’. Deze poort ligt tegenover de poort waar we de Ledverbinding hebben gemaakt (bv. Poort 8 aan de ledzijde = Poort 8 aan de Pokeyszijde);

    Pokeys setup
  • Activeer in de Pokeys configuratiesoftware (Poscope) de desbetreffende poort als digitale Output (in ons voorbeeld Poort 2);
    CSP-Pokeys
  • Dan openen we Prosim737 – Configuration – Gates en kiezen we in de lijst ‘AC Power’ met erachter de juiste Pokeysnr en de juiste poort (Port 2).
    CSP-Prosim3
 
Wanneer we nu de cockpit onder AC Power zetten (bv. Ground Power, APU of generators) gaat de backlightverlichting van de gauges oplichten.
 
 

 

CONCLUSIES

De prijzen van de Custom Sim Parts-gauges zijn erg goedkoop.

Custom Sim Parts is zeer flexibel en klantvriendelijk. De gauges worden gemaakt volgens de wensen van de klant. Zo heb ik de ‘Brake Pressure’ in ruitvorm laten maken en de tekst ‘PSI x 1000’ laten veranderen in een blauwe kleur…

De lead time van 3 à 4 weken voor het produceren en versturen van de bestelling wordt gerespecteerd.

De gauges van CSP zijn mooi en degelijk afgewerkt. De openingen voor de bevestigingsboutjes zitten op de juiste plaats zoals voordien is doorgegeven en waarbij het bevestigen zeer vlot verloopt. Idem voor de verschillende aansluitingen.

Wanneer men bij de configuratie het stappenplan met foto’s/video’s volgt is dit een gemakkelijk en eenvoudig werkje. A piece of cake …

De backlighting van de gauges is realistisch en prachtig om naar te kijken.

De naalden of wijzers van de gauges bewegen vlot en soepel zonder te schokken.

De contacten met Custom Sim Parts (Tom Kaminski) zijn vlot en snel. Tom is zeer hulpvaardig voor geven van adviezen of het zoeken naar oplossingen.
Emails worden binnen de 24Hr beantwoord.

Voor mij was dit ’try out’-project met Custom Sim Parts een succes over gans de lijn.

Zeker een aanrader!