Het in elkaar knutselen van dit  metalen draagframe voor de overheads is mede tot stand gekomen door een goede kennis van mij Paul Cox. Hij heeft het laswerk voor zijn rekening genomen en mij voorzien van nuttige adviezen bij het vervaardigen van deze constructie. Waarvoor dank aan Paul.

De bouw van dit metalen draagframe was een werk van lange adem. Om deze constructie te bouwen kwam er veel meet en paswerk bij kijken.

Er moet rekening gehouden worden met verschillende factoren zoals hoogte MIP, de juiste hellingshoek voor de beide OVH’s, de juiste hoogtes en afstanden tussen OVH’s en MIP. Gelijktijdig heb ik ook moeten uitmeten waar nadien de B737-windows op de juiste plaats en hoogte moeten gemonteerd worden aan dit metalen draagframe.

Het ziet er allemaal simpel uit maar het is niet te onderschatten …

  • Welke methode toepassen;
  • Afmetingen en uitpassen;
  • Samenstelling draagframe;
  • Schilderen;
  • Verbindingen en montage;
  • Bevestiging overheads.

.

WELKE METHODE TOEPASSEN

Bij mijn research ben ik nagegaan welke mogelijkheden er allemaal zijn voor het plaatsen van de FWD en AFT Overhead.
Hiervoor worden 3 methoden gebruikt  :

  • Bevestiging aan/in een houten of metalen frame dat  tegen het plafond van de cockpitkamer is gemaakt;
  • Bevestiging in een metalen of houten kader die over de cockpit is gebouwd;
  • Bevestiging onder een metalen draagbalk die over de cockpit is gebouwd.

Plafond

Een bevestiging tegen het plafond in de ruimte waar de cockpit staat vond ik persoonlijk geen goede oplossing voor mij. Dan lijkt het wel of de overhead niet deel uitmaakt van de cockpit maar een onderdeel is van het plafond of cockpitkamer.
Ook wanneer de cockpit wat verplaatst moet worden, moet alles van het plafond gedemonteerd en opnieuw gemonteerd worden naar een andere plaats. Een hele klus dus … en het plafond is dan ook serieus ‘verminkt’.
Bij een kleine kamer, waarbij de cockpit wordt ingesloten door muren, valt een plafondbevestiging minder op.

In een metalen kader

Deze manier van bevestiging wordt meestal gebruikt. Alles wordt in metaal gemaakt  (bij sommigen in hout) waarbij de OVH’s in een houten of metalen kader passen en waarbij de onderste rand van de overheads gelijk lopen met de onderzijde van de kader. Wanneer het in hout wordt gemaakt is de kader (frame) meestal een onderdeel van de cockpitshell. Dit voor de stevigheid.

 

 

 

 

 

 

Onder een metalen draagarm

Dit systeem kan je vergelijken met de bovenstaande manier (in een kader) maar hierbij zitten de OVH’s niet in een kader maar hangen onder een metalen draagarm.
Ik heb dit systeem enkel gezien bij FlyEngravity die dit systeem verkopen als een kant-en-klaar product in aluminium.

.
Ik heb voor dit systeem gekozen om zijn eenvoud en de mogelijkheid om de OVH’s te kunnen verschuiven.
Deze draagconstructie heb ik ook in metaal gemaakt maar niet in aluminium. Niet alleen dat aluminium een pak duurder is maar vooral de speciale lastechniek en apparatuur die hierbij aan te pas komen. Het gebruik van ijzeren buizen is wel zwaarder maar het gewicht hiervan komt de stabiliteit van het geheel ten goede.

 

 

 

 

 

.

.

AFMETINGEN EN UITPASSEN

Op het Internet zijn verschillende afmetingen te vinden. Ik heb de afmetingen aangehouden die te vinden zijn op de website van Markuspilot.com.

Ik ben begonnen met alles uit te tekenen op millimeterpapier. Eerst de MIP met platform op schaal en dan het draagframe.
Hierbij heb ik wel een paar ‘goals’ of referentieafmetingen gerespecteerd waarbij de rest van de constructie mee moet volgen bij het verder uittekenen.

Deze referentiepunten zijn :

  • Verticale afstand van +- 200mm tussen onderkant OVH en bovenrand glareshield;
  • Horizontale afstand van +- 100 mm tussen onderkant OVH en bovenrand glareshield;
  • Hellingshoek FWD OVH van 25°;
  • Hellingshoek AFT OVH van 17°.

Om deze ‘goals’ te verkrijgen is het noodzakelijk te ‘spelen’ met de lengte buis + afstand glare van de verticale buis die zich achter de glareshield/MIP bevindt.
Ook is het een beetje uitzoeken wat de juiste lengte is van het horizontale tussenstuk tussen de 45° (raamhoek)en 25°-buis (Fwd overheadhoek).

.

.

.

.

.

.

Verdere afmetingen van de verschillende  onderdelen van deze draagconstructie hangt af welke afmetingen er werden gehanteerd van bv. de hoogte van de MIP, de breedte en diepte van het MIP-frame, de afmetingen en hoek van de glareshield, de lengte van de cockpit, breedte achterzijde cockpit, enz.
De lengte van de buizen op de bijgevoegde tekeningen zijn dus enkel van toepassing op mijn cockpitsetup.

.

Hierbij heb ik ook rekening moeten gehouden hoe nadien de B737-ramen zullen gemonteerd worden tegen de middenstut van 45°, op welke hoogte het ‘windshield’ moet komen en de hoogte en de breedte van de zijramen die op hun beurt moeten verbonden worden met de achterste rechtopstaande benen van dit metalen draagframe.

Na het uittekenen heb ik alles ruw nagebouwd in hout en uitgepast. Dit om te zien hoe alles in werkelijkheid zou moeten komen en waar hier en daar nog een verbetering moet aangebracht worden.

Nadien kan gestart worden met het laswerk…

.

.

.

.

.

.

.

.

SAMENSTELLING DRAAGFRAME

Het draagframe is gemaakt van ijzeren installatie/meubelbuizen van 40mm x 40mm x 3mm en 80mm x 40mm x 2mm.
De buizen zijn gekocht bij Ijzerhandel Vanbeeck in Leopoldsburg.

Alle buizen zijn eerst voorlopig maar op een paar punten aan elkaar gelast (puntlassen). Dit geeft nog de mogelijkheid om nadien nog iets te veranderen of te verbeteren. Eénmaal dat alles juist is wordt alles definitief dichtgelast en afgewerkt voor het schilderen.

 

 

 

 

 

 

De ganse metalen draagconstructie is opgebouwd uit 5 delen :

  • Voorste steunvork
  • Draagarm
  • Dwarse steunbak
  • 2 Rechtopstaande steunbenen

 

 

 

 

 

 

Voorste steunvork  (40mm x 40mm x 3mm)
Deze voorste steunvork bevind zich achter het MIP-frame en wordt aan het MIP-frame bevestigd.
De steunvork heeft een U-vorm.

 

 

 

 

 

 

Draagarm  (80mm x 40mm x 2mm)
Onder de draagarm worden de 2 overheads bevestigd. Deze draagarm wordt aan de voorzijde bevestigd  op de voorste steunvork en aan de achterzijde aan een dwarse steunbalk die op zijn beurt verbonden is met 2 steunbenen.

In deze draagarm zijn ook 3 gaten geboord van 35 mm voor de kabelrouting van de OVH’s. Eén voor de FWD OVH, één voor de AFT OVH en ééntje aan de achterzijde van de MIP voor de routing naar de pc’s of voeding.

 

 

 

 

 

 

Steunbalk  (40mm x 40mm x 3mm)
De steunbalk maakt de verbinding tussen de draagarm en beide steunbenen.

 

 

 

 

 

 

Steunbenen  (40mm x 40mm x 3mm)
Deze 2 steunbenen staan achter de MIP (achter de zetels) en zijn verbonden met de dwarse steunbalk.
Ze dragen en steunen de draagarm met steunbalk aan de achterzijde van de cockpit.

Op deze steunbenen zijn ook beugels gelast om de B737-zijramen te bevestigen.

.

.

.

.

.

.

.

SCHILDEREN

Het schilderen van het metalen draagframe gebeurt in 4 delen : 2 x met een primer en 2 x met een laklaag.

Eerst worden de metalen buizen ontvet met een ontvettingsproduct en nadien wat opgeschuurd.

De primer die ik heb gebruikt is een universiële primer die ook heb gebruikt bij het MIP-frame. Deze is geschikt voor zowel hout, metaal en PVC.

De laklaag is een krasvaste  soft-zijdeglanslak van Sigma (Tigron Soft-Satin) met als kleurencode ACC R6.06.30 (of RAL 7011).

Tussen elke  schilderbeurt wordt alles lichtjes opgeschuurd met schuurpapier met dunne korrel. Dit voor een betere hechting van de verf.

Het aanbrengen heb ik nu niet gedaan met borstel en rol maar met een spuitinstallatie. Niet zo indrukwekkend zoals gebruikt wordt in een spuitcabine voor auto’s maar een doe-het-zelf huis en tuin gerief-toestel dat ik gekocht heb bij de Aldi.

Het is in het begin een beetje wennen en oefenen om de spuittechniek onder de knie te kregen. Het is belangrijk hierbij de juiste viscositeit van de verf te bepalen en ook na elke spuitbeurt is het noodzakelijk alles grondig te reinigen.

 

 

 

 

 

 

 

 

VERBINDINGEN EN MONTAGE

Om dit draagframe in elkaar te steken zijn er 5 verbindingen of koppelingen :

  • Verbinding tussen steunvork en MIP-frame;
  • Verbinding tussen voorste steunvork en draagarm;
  • Verbinding tussen draagarm en dwarse steunbalk;
  • Verbinding tussen de dwarse steunbalk en opstaande steunbenen;
  • Verbinding tussen de rechtopstaande steunbenen en de B737-zijramen.

 

De voorste steunvork is bevestigd tegen de achterzijde van het houten MIP-frame met 4 bouten van 10 mm dikte. Deze steunvork rust met zijn 2 benen op het cockpitplatform.

Om de vloer van het cockpitplatform niet te beschadigen worden er rubberen voetjes in de onderkant van de rechtopstaande benen geplaatst.

 

 

 

 

 

 

De verbinding tussen de steunvork en de draagarm gebeurt met 3 bouten van 8 mm dikte die door een bevestigingsplaatje gaan dat op het uiteinde van de draagarm is gelast. De middelste bout is bevestigd van onder naar boven door de voorste steunvork en vervolgens vastgedraaid in de draagarm (tapdraad).
De buitenste bouten gaan dwars door het bevestigingplaatje van de draagarm en voorste steunvork en vastgedraaid met een moer met rondel.

 

 

 

 

 

 

De koppeling tussen de draagarm en dwarse steunbalk gebeurt met drie bouten van 8 mm dikte. Ze gaan alle 3 door de dwarse draagbalk en vastgedraaid in de staart van de 80 mm-draagarm (tapdraad).

 

 

 

 

 

 

De koppeling tussen de dwarse steunbalk en rechtopstaande steunbenen gebeurt met 2  rechthoekige koppelingsplaatjes.  De dwarse steunbalk komt tegen het horizontale gedeelte van het rechtopstaand steunbeen en wordt vervolgens verankert door aan beide zijden een koppelingsplaatje te bevestigen met 4 bouten van 8 mm dikte. 2 bouten door de dwarse steunbalk en 2 bouten door  het horizontale gedeelte  van het rechtopstaande steunbeen.

Om de vloer van de kamer niet te beschadigingen worden er rubberen voetjes in de onderkant van de rechtopstaande steunbenen geplaatst.

 

 

 

 

 

 

Om later de B737-ramen te verbinden met de rechtopstaande steunbenen heb ik aan beide benen een beugel laten lassen. Deze raambeugel steekt 140 mm uit naar voren en heeft dezelfde hoogte als de achterste rand van de achterste zijramen. De ramen worden dan tegen de beugel geschroefd met 3 bouten van 6 mm dikte. Door deze verbinding te maken zitten de ramen stevig vast en is het metalen draagframe stabieler.

 

 

 

 

 

 

 

BEVESTIGING OVERHEADS

Voor de bevestiging van de coverboxen van de overheads heb ik plaatschroeven gebruikt die men normaal gebruik bij het monteren van carrosserieonderdelen van een auto. Deze plaatschroeven zijn 6 mm dik en die heb ik gekocht bij Fabory in Lommel.
Deze plaatschroeven kan je ook kopen bij elke shop van carrosserieonderdelen.

 

 

 

 

 

 

Eerst heb ik in de coverbox van de FWD Overhead 8 gaten geboord van 4,5 mm dik en deze vervolgens afgepast op de draagbalk waarin ik opnieuw dezelfde gaten van 4,5 mm heb geboord.

 

 

 

 

 

 

Dan is het gewoon de coverbox tegen de draagarm schroeven met de plaatschroeven.

Nadien kan je nog altijd deze plaatschroeven losdraaien en nadien terug bevestigen. De bevestiging blijft ijzersterk.

 

 

 

 

 

 

Vervolgens is het gewoon het overhead frame met subpanels en knoppen aan de coverbox te schroeven. Deze koppeling gebeurt met 2 bouten van 6 mm dik aan de de achterzijde van de coverbox waarbij het overhead frame volledig naar onder kan gekanteld worden.

 

 

 

 

 

 

Voor het dichtdoen wordt de voorzijde gewoon verankerd met 2 boutjes van 4 mm dikte en dit op de voorziene plaats (Index to lock). Deze koppeling gebeurt met een afstandspen met binnendraad die in de coverbox aan beide zijden is vastgeschroefd.