OMSCHRIJVING

De ‘Window Liners’ zijn de raamkozijnen (raamomlijstingen) die men kan vinden tegen de verschillende raamframes.

Je kan ze kant-en-klaar kopen bij sommige firma’s die cockpit stuff verkopen. Algemeen zijn ze erg prijzig en ze moeten ook net passen met het window frame dat men gebruikt.

Het is dan ook de bedoeling de ‘Window Liners’ zelf te maken.

De ‘Window Liners’ zijn onderverdeeld in :

  • Middle strut windshield window liner;
  • Side window armrest/Chart holder (Capt en F/O);
  • AFT Lower window liners (Capt en F/O);
  • AFT Upper/middle window liners (Capt en F/O);
  • FWD Upper/Front window liners (Capt en F/O);
  • Imitation glass (plexi or pvc).

 

AFT UPPER WINDOW LINER

De ‘Upper Window Liner(s) bevinden zich aan de bovenzijde van de raamframes. Zoals de andere liners zijn deze liners ook gemaakt uit piepschuim.

Niet de grove witte piepschuim die we kennen van verpakkingen maar piepschuim met een grote dichtheid met zeer fijne korrel. Deze piepschuim kan men vinden onder de naam Styrodur (blauwe of groene) of PolyFoam (grijs). Deze piepschuimpanelen worden gebruikt als isolatiemateriaal.
Dit product heeft de eigenschap erg stevig te zijn en goed bewerkbaar (schuren in een juiste vorm).
Voor de ‘window liners’ heb ik PolyFoampanelen gebruikt van 50 mm dik.

Overeenkomstig de buitenomtrek van het aluminium windowframe heb ik een omtrek gemaakt uit karton en deze afgepast op een paneel PolyFoam. De omtrek heb ik afgetekend op het paneel en dan uitgesneden met een decoupeerzaag.

Vervolgens heb ik de verschillende zijdes (boven, onder en buitenrand) van het uitgezaagd paneel in de juiste hoek gezaagd en dit overeenkomstig de verschillende binnenhoeken van de aluminium frameomlijstingen. Die hoeken kan men eerst bepalen door gebruik te maken van een hoekmeter.

 

File_000-(6)

Nadien heb ik de omtrek van de binnenste raamopening van het aluminium window frame afgepast op karton. Het gedeelte uitgesneden karton heb ik afgepast op het reeds gezaagd PolyFoam-paneel. Dit middelste gedeelte wordt vervolgens uitgezaagd.
Wat nu overblijft is enkel de raamomlijsting in piepschuim en dit voor het achterste raam (in de vorm van een gekantelde U).

In het midden van de bocht van de U-vorm heb ik de omlijsting doorgezaagd. Nu heb ik 2 delen: de ‘Lower Window Liner’ en de ‘Upper Window Liner’ van het achterste raam.

AFWERKING VAN DE UPPER WINDOW LINER

De bedoeling is eerst het piepschuim nog extra te schuren totdat de vorm de juiste vlakken en rondingen heeft. Nadien moet het piepschuim verstevigd worden tot een hard en stevig oppervlak en klaargemaakt voor het schilderen.

Acrylic One
In een vorig procedé voor het verstevigen van het piepschuim, waarbij ik de middenstrut van het ‘windhield’ heb afgewerkt, heb ik epoxyhars gebruikt en dit samen met glasdoek en polyesterplamuur.
De epoxyhars heb ik nu vervangen door’ Acrylic One‘. Ik heb ondervonden dat het gebruik van epoxyhars omslachtig is en vooral niet gezond is om in te ademen.
Het idee om te kiezen voor ‘Acrylic One’ komt van een collega-cockpitbouwer Dion (Prosim nickname: Dion73).

Acrylic One‘ is een mengsel van poeder en vloeistof waarbij je een papje verkrijgt dat men met een verfborstel kan uitstrijken op bv. piepschuim. Na een droogtijd van 1Hr is de aangebrachte laag hard en klaar om te schuren. Je kan het vergelijken met gips maar dan veel harder. Acrylic One is gemakkelijk in gebruik en vooral reukloos.

Om te proberen heb ik een testkit gekocht bij Poly-Service (NL). Alles over Acrylic One staat uitvoerig uitgelegd op hun website:
http://www.acrylicone.nl/
http://www.acrylicone.nl/Education/Youtube

Bij deze testkit heb ik ook nog een flesje Acrylic One Thix A gekocht. Deze vloeistof kan je extra bij het mengsel doen om het papje te laten verdikken zodat het mengsel dikker wordt en minder vloeibaar. Goed voor grote groeven of gaten te vullen.

Wat is nu de werkwijze?
Na het mengen (1 min) van de juiste verhoudingen (1 gewichtsmaat vloeistof LPO1 Liquid en 2 gewichtsmaten poeder LPO1 Powder) is het mengsel klaar voor gebruik. Dit mengsel is +- 20 min bruikbaar.

  • Een laag Acrylic One mengsel aanbrengen op het piepschuim met de bijgeleverde verfborstel;
  • Wanneer deze laag nog nat is vervolgens een laag glasdoek er overheen leggen (het is aan te raden de glasdoek op voorhand op maat te knippen – tijdwinst!);
    Opm. In de testkit zit er ook glasdoek maar die is veel te grof om te gebruiken. Glasdoek met een fijnere structuur is gemakkelijker aan te brengen en beter af te werken.
  • Na het aanbrengen van de glasdoek wordt opnieuw een laag Acrylic One er overheen aangebracht.
    Alle handelingen gebeuren achter elkaar zonder te wachten op uitharding.

Om de stevigheid nog extra te verbeteren kan men eventueel deze 3 handelingen herhalen. Voor de ‘Window liners’ is het voldoende dit maar éénmaal toe te passen.
Na 1Hr zou alles uitgehard zijn maar ik heb voor alle veiligheid gewacht tot de volgende dag.

Polyesterplamuur
Om het geheel fijner af te werken heb ik nadien alles voorzien van een laagje polyesterplamuur. Deze plamuur is glad en fijn van structuur en is gemakkelijk glad te schuren. Gaatjes en oneffenheden kunnen nadien ook hiermee weggewerkt worden.

Dan is het de beurt om alles te schilderen. Eerst in een laag primer en nadien de laklaag in Boeinggrijs (ACC Color Map R6.06.30).
Deze schilderwerken zijn gedaan met een spuitbus. Dit kan uitgevoerd worden buiten op het gazon met windstil en droog weer.

Bevestiging
De bevestiging van de kant-en-klare window liner gebeurt op een eenvoudige manier en dit door aan de achterzijde van de window liner dubbelzijdige tape te bevestigen die vervolgens tegen het plexiraam wordt geplakt. De liner met tape kan men nadien nog gemakkelijk verwijderen.
Hierbij moet ik wel opmerken dat de achterzijde van de window liner ook behandeld is met Acrylic One. De hechting met de tape is dan veel beter. Tape op piepschuim lukt niet en plakt niet voldoende …

MIDDLE WINDOW LINER

De ‘Middle Window Liner(s)’ bevinden zich in het midden van de zijramen en staan schuin rechtop.

11346-x737-v4-800-bbj2-basezip-14-737-panel-r

Deze ‘Middle Window Liners’ zijn weer volgens hetzelfde principe en werkwijze gemaakt als de andere window liners.

Hierbij komt wel dat de vorm van de ‘Middle Window Liner’ boven en onder wat verdikkingen vertoont. Die worden apart uitgesneden uit piepschuim en geschuurd tot we +- de juiste vorm hebben verkregen. Vervolgens worden ze tegen de vlakke liner gelijmd met houtlijm.

Het blokje aan de voorzijde is gemaakt uit mdf. Dit blokje is ook tegen de window liner gelijmd met houtlijm.

De afwerking is weer het aanbrengen van Acrylic One, schuren, polyesterplamuur, schuren, polyesterplauur, schuren, primer en aflakken …

Aan de onderzijde  van de window liner is er een kleine uitholling  gefreesd waarin een boutje wordt bevestigd.

De bevestiging gebeurt idem als de ‘Upper Liner’ d.w.z. dubbelzijdige tape aanbrengen op de achterzijde en vervolgens plakken tegen het plexiraam.