DSC00718Voorgeschiedenis

De cockpitzetels in mijn cockpit komen uit een C-130 Hercules-vliegtuig en dit met het origineel railsysteem. Deze zetels kunnen met de bijhorende I-rails enkel voor- en achterwaarts bewegen.

Deze C-130 zetels vallen nogal breed uit zodat het noodzakelijk is om via de buitenzijde in -en uit te stappen. Tussen de zetel en pedestal is hiervoor geen voldoende ruimte.

Nu bij de bouw van de ‘sidewalls’ is het niet meer mogelijk langs de buitenzijde in- en uit te stappen. Daarom was het dringend noodzakelijk een rail of schuifsysteem te zoeken waarbij de zetels links en rechts kunnen schuiven zodat het in- en uitstappen kan gebeuren tussen zetel en pedestal.

I-Rails

Een J-rail kopen of zelf ontwerpen is geen oplossing vermits de zetels al voor- en achterwaarts kunnen verplaatst worden door het origineel C-130 railsysteem (lineair).

Via een tip heb ik een adres gekregen in Schijndel (NL) bij de firma De Wit waar een railsysteem kant-en-klaar te koop is en niet duur. Deze rails worden normaal gebruik voor een bepaalde type autostoel te monteren in een mobile home of camper. Helaas zijn deze glijsteunen bij De Wit niet meer leverbaar (sinds 2016) …

Dit geleidingssysteem is lineair en kan gebruikt worden voor zowel een voorwaartse of zijwaartse beweging uit te voeren. Het ligt eraan in welke richting men de rails monteert.

De totale afstand (links +rechts) dat men de geleiders kan uitschuiven bedraagt 18 cm. Het volledige systeem is stevig en degelijk gemaakt en is voorzien van een hefboom om te ontgrendelen.

Dit railsysteem heb ik gemonteerd onder de bodemplaat van de huidige orginele C-130 rails. Nu wel in de andere richting voor zijwaarts te bewegen in beide richtingen.

Ontgrendelingskabel

Het railsysteem op zich werkt prima, alleen was er nu een nieuw probleem … de hefboom om te ontgrendelen (unlock, lock) was heel moeilijk te bereiken met de hand. Deze bevindt zich net boven de cockpitvloer en is nauwelijks zichtbaar. Trouwens zat het uiterste gedeelte van de hefboom in de weg voor de linkse ‘sidewall’.

Het was zoeken in de richting om vanop afstand te kunnen ontgrendelen via een andere hefboom of via een kabel zoals een remkabel van een fiets of via een kabel met veer en sluitingspin …

De oplossing is toevallig gevonden in de koffer van mijn afgereden Ford Mondeo van 20 jaar oud.
In de koffer zit er namelijk aan beide zijdes een trekhandvatje dat verbonden is aan een ontgrendelingskabel om de achterste zetel(s) te ontgrendelen om ze dan neer te klappen.

Dit kabelsysteem heb ik dan uit de auto gedemonteerd en vervolgens geïnstalleerd aan het ontgrendelingssysteem van de nieuwe I-rails.

Modificatie ontgrendelingssysteem I-rails

Voor de ontgrendeling van de rail wordt een veer opengetrokken door de hefboom waarbij gelijktijdig de rail wordt ontgrendeld. Bij het loslaten ervan ontspant de veer en wordt alles terug gesloten.

Om de ontrendelingskabel (latch pull control cable) te laten werken met het sluitsysteem van de nieuwe I-rails heb ik eerst de hefboom verwijderd.
Vervolgens heb ik de stalen kabel verbonden met het oogje waardoor de veer wordt bevestigd.
Achter het oogje heb ik de kabel vastgezet met een metalen blokje waarmee je een remkabel van een fiets verankert.

Vóór het oogje heb ik een klein metalen L-profiel geplaatst waarin ik een geleidingsbuisje heb geplaatst waardoor de kabel op- en neer kan schuiven. Dit L-profiel met geleidingbuisje dient om de kabel vóór het oogje een betere routing of geleiding te geven.

Voor ontgrendeling met het kabelsysteem is het nu trekken aan het handvatje (knop) i.p.v. de beweging met de hefboom. De originele veer die normaal dient om te ontgrendelen en te vergrendelen heb ik vervangen door een zwakkere veer. De oorspronkelijke veer was te sterk om opengetrokken te worden met het handvatje.

Dit trekhandvatje (knop) met originele bevestigingsbeugel heb ik tegen de zijkant (binnenzijde) van de cockpitzetel gemonteerd.

Ik kan nu instappen tussen de zetel en de pedestal. Na plaats genomen te hebben in de cockpitzetel trek ik aan het handvatje om de onderste I-rail te ontgrendelenen en schuif ik deze naar de binnenzijde. Bij het loslaten van het handvatje wordt de I-rail terug vergrendeld.

Al bij al een eenvoudige en goedwerkende oplossing voor de zijwaartse beweging en vooral goedkoop ;-).