OMSCHRIJVING

Links aan de voorzijde van de Capt-sidewall bevindt zich de ‘Steering Tiller’ (Noise wheel steering wheel). Het is een klein stuurwiel in de vorm van een halve maan dat gebruikt wordt om het neuswiel te sturen bij het taxiën.
Een ‘Steering Tiller’ in de B737  is zelden aanwezig aan de zijde van de F/O.

Het sturen met de ‘Steering Tiller’ geeft een groter en directer stuurbereik dan bij het gebruik van de rudderpedalen. De draairadius is 78° in beide richtingen t.o.v. de rudder die maar bedraagt.

Achter het stuurwiel bevindt zich een ‘decal’ of afbeelding die aanduidt in welke richting men moet draaien om naar links, rechtdoor of naar rechts te sturen.

De ‘Steering Tiller’ wordt vooral gebruikt om bij lage snelheden te sturen tijdens de taxi-operaties. Vooral op de ‘aprons’ of parkings is het erg nuttig om kort te kunnen draaien. Boeing raadt aan voorzichtig om te gaan met de ‘steering tiller’ bij snelheden hoger dan 20 knots.  Vooral voor het gevaar van oversturing waarbij het risico bestaat naast de baan terecht te komen. Het gebruik ervan bij snelheden hoger dan 30 knots wordt trouwens door Boeing afgeraden. Lange rechte stukken of grote brede bochten mogen uitgevoerd met de rudderpedalen.

 

ONDERDELEN EN SOFTWARE

De ‘Steering Tiller’ is gemaakt door Opencockpits en is gekocht bij de ‘Aviation Megastore‘ in Aalsmeerderbrug (NL).
Deze ‘Steering Tiller’ is al volledig geassembleerd en klaar voor gebruik. Hij is stevig en degelijk gemaakt met een goede grip.

dsc00193dsc00191

Welke onderdelen zitten in het pakket:

  • Steering wheel in zwarte kleur met witte pijl of aanwijzer;
  • Stevige metalen bevestigingsblok met ingebouwd veersysteem voor auto-centerfunctie;
  • Degelijke potentiometer die compatibel is met elke Input I/O-kaart.

Bijkomende onderdelen die nog nodig zijn en die niet in het pakket zitten:

  • I/O USB Axes kaart inclusief USB-kabel (van Opencockpits);
  • Steering Tiller decal (van Aviation Megastore of Opencockpits of 737NG Home cockpit);
  • 4 bouten voor de bevestiging van de ‘Steering Tiller’;
  • Rond plaatje met opening waarop de decal of sticker wordt geplakt (homemade);
  • Software: FSUIPC.

 

BEVESTIGING EN AANSLUITEN

Steering Tiller
Eerst wordt in de sidewall op de juiste hoogte een opening geboord waardoor de ‘Steering Tiller’ moet komen. Deze hoogte is afhankelijk van de afmetingen van de sidewall die men heeft gebouwd.
In de echte versie bedraagt deze afstand 575 mm en dit vanaf het middelpunt van de as tot op de cockpitvloer.

Het bevestigen van de steering tiller gebeurt via de metalen blok die aan de achterzijde van de sidewall wordt vastgemaakt met 4 bouten. Het is een beetje opletten in welke richting of hoek deze metalen blok tegen de sidewall wordt bevestigd. De pijl of aanwijzer van de Steering Tiller moet mooi horizontaal wijzen t.o.v. van de vloer. De openingen voor de bouten worden vervolgens afgetekend op het houten oppervlak en genummerd.
Ik heb dus eerst als test de ‘Steering Tiller eens bevestigd tegen de sidewall of die wel op de juiste plaats zit. Na de volledige afwerking van de sidewall is het nadien gemakkelijker om alles foutloos terug te monteren.

De bouten voor de bevestiging kan men aan de binnenzijde van de cockpit laten verzinken in het houten wandpaneel van de sidewall door die lichtjes uit te boren. Nadien kan het decalplaatje met sticker er overheen geplakt worden.

Het stuurwiel van de ‘Steering Tiller’ kan men van de as verwijderen door het uitdraaien van een madebout (inbusbout).

 

I/O-Kaart
Op de achterzijde van de sidewall, kort in de buurt van de metalen bevestigingsblok, heb ik met een 3-tal schroefjes de I/O USB Axes-kaart bevestigd tegen de sidewall. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van ‘spacers’ om de pcb op een beetje afstand te bevestigen van de sidewall.

De I/O-kaart is uitgerust om 5 analoge assen en 24 drukknoppen aan te sluiten. We hebben één analoge as nodig om aan te sluiten aan de potmeter van de ‘steering tiller’.

De 3 pinnetjes van de potmeter worden dan aangesloten op één van de analoge input-connectors van de kaart. Hierbij heb ik connector J3 gebruikt. Dus 3 draadjes van de potmeter richting J3 connector.

Met de hulp van een pin/connector-strip (male/female) heb ik een connector (stekkertje) gemaakt voor 3 pinnetjes. Hierbij heb ik een connector met 3 pinnetjes afgeknipt van de strip en vervolgens telkens een kabeltje gesoldeerd aan elk pinnetje van de connector. Nadien een stukje krimpkous eroverheen om alles wat te isoleren en klaar is Kees.

Voor de pinnetjes van de potmeter heb ik platte mini-stekkertjes gebruikt die je er overheen kan schuiven.

Een beetje opletten welk draadje op welke pin moet komen. Gebruik van draadjes met verschillende kleuren zijn hierbij erg handig om vergissingen te vermijden (zie afbeelding).

BELANGRIJK! Op de overige vrije input-connectors van de I/O-kaart (J4-J5-J6) moet er jumper geplaatst worden op 2 van de 3 pinnen. Dit om deze vrije poorten uit te schakelen en op non-actief te plaatsen. Indien de vrije input-connectors open blijven (zonder jumper) dan is het kalibreren van de ‘Steering Tiller’ nadien praktisch onmogelijk. De kalibratie verloopt chaotisch en de tiller is onhandelbaar.

Verder rest er nog enkel de USB-kabel aan te sluiten.

Decal
Ik heb een rond kunststofplaatje laten maken bij mijn plaatselijke graveerder. In het midden zit er een ronde opening waardoor de ‘Steering Tiller’ komt.

Het ronde plaatje heb ik eerst geschilderd in de kleur van de sidewalls en nadien heb ik de decal erop geplakt. Na de afwerking van de sidewall en bij de bevestiging van de ‘Steering Tiller’ wordt eerst het plaatje met decal tegen de sidewall geplakt.

Opm. Deze decal heeft 2 ingekleurde vlakken in zwarte kleur. Als men de puntjes op de (i) wilt zetten zouden deze indelingen wit moeten zijn met zwarte omlijningen.

2092511

De echte versie

 

FSUIPC

Om de ‘Steering Tiller’ goed te laten functioneren is het aan te raden deze goed te kalibreren. Dit eerst in Windows en vervolgens in FSUIPC.
De kalibratie via FSUIPC  gebeurt verfijnder en nauwkeuriger dan het resultaat in Windows.

In FSUIPC is er geen aparte as beschikbaar voor een ‘Steering Tiller’ maar hierbij wordt wel gebruik gemaakt van dezelfde as van de Rudder.
De maker van FSUIPC heeft op een vernuftige wijze een aparte code geschreven waarbij de as van de Rudder ‘gedeeld’ wordt door de ‘Steering Tiller’ en dat in FSUIPC.ini wordt genoemd als ‘MaxSteerSpeed’.

D.w.z. bij het toewijzen en kalibreren van de ‘Steering Tiller’ in FSUIPC zal de ‘Steering Tiller’ voorrang hebben op de ‘Rudder’ en dit met een schaal van 0 knots tot de waarde van de 60 knots (Standaard MaxSteerSpeed).

M.a.w. vanaf 0 knots tot net onder de 60 knots heeft men stuurcontrole via de ‘Steering Tiller’ en vanaf 60 knots wordt de ‘Rudder’ aktief.

De ene as geeft hierbij telkens 25% voorrang op de andere as en dit om de 15kts:
– 0kts > Tiller: 100% – Rudder: 0%
– 15kts > Tiller: 75% – Rudder: 25%
– 30kts > Tiller: 50% – Rudder: 50%
– 45kts > Tiller: 25% – Rudder: 75%
– 60kts > Tiller: 0 % – Rudder: 100%

 

HOE DE ‘STEERING TILLER’ KALIBREREN

  • Start de pc en verbindt de I/O-kaart met de computer via de USB-kabel. De toewijzing in Windows gebeurt automatisch.
  • Kalibreer eerst de as van de I/O-kaart (naam: IOCa) in Windows > volg de scherminstructies en beweeg de Tiller naar links en naar rechts en slaat op.
  • Open Flight Simulator en open “Options/Settings/Controls” in het FSX-menu.
  • Controleer bij “Control Axes” op de as van de I/O-kaart (IOCa) of er “Joystick Assignments” aanwezig zijn.
    Verwijder alle “Joystick Assignments” die geregistreerd zijn op die as. Vergeet niet op OK te drukken.
  • Open FSUIPC in het FSX-menu (Add-ons).
  • Selecteer in FSUIPC de “Axis Assignment Tab” en druk op “Rescan”. Beweeg de Tiller van links naar rechts om de calibratie te activeren. Als alles normaal verloopt zie je verschillende cijfers bewegen. Dit in de Joy# en Axis# vakken en de In/Out vakken.
  • Links van het scherm zie je “Type of action required”. Selecteer hierbij “Send direct to FSUIPC Calibration”.
    Vink het 1ste drop down menu aan en kies vervolgens “Steering Tiller”.

 

fsuipc1

  • Open dan in FSUIPC de tab met “Joystick Calibration”.
  • Gebruik de pijltjes in het scherm en ga naar “9 of 11: Pan axes”. Onder rechts in het scherm zie je dan een apart vakje met als titel “Steering Tiller”.
  • Klik op de knop “SET”. Hierdoor komen er 3 extra SET-knoppen bij. Elke knop vertegenwoordigt een positie van de Tiller (links-midden rechts).
  • Draai het stuurwiel van de Tiller naar links en klik op de linkse SET-knop. Draai vervolgens de Tiller naar rechts en klik op de rechtse SET-knop.
    Laat de Tiller vervolgens terugkomen naar de midden/centrale positie en druk op de middelste SET-knop.
    Bij deze volgorde van kalibratie kan FSUIPC een geluidje geven waarbij het niet mogelijk is te kalibreren. Hierbij moeten de links-rechts volgorde omgewisseld worden. Bv. Links draaien en de rechtse SET-knop aanklikken.

fsuipc2

  • Test vervolgens uit in Flight Simulator zelf. Draai je bv. met het vliegtuig de tegenovergestelde richting uit dan de draairichting van de Tiller, dan is dit eenvoudig op te lossen door het vakje “REV” aan te vinken.
    De richting wordt dan omgedraaid (links wordt rechts en rechts wordt links).
  • Je kan de kalibratie extra verfijnen door gebruik te maken van de “Slope” en/of “Null Zone”. Hierbij kan je de ‘sensitivity’ verhogen of verkleinen of een ‘dead zone’ inlassen.

TIPS:

  • Gebruik de “Steering Tiller” liefst bij lage snelheden (Max 20kts). Draai langzaam aan het ‘stuurwiel’ en dit met een stevige grip zodat het ‘stuurwiel’ niet terugspringt in de centrale positie.
  • De echte Boeing 737-800 draait met het neuswiel 78°. In FS draait het neuswiel van de B737 maar 55.92°.
    Je kan dit veranderen in de aircraft.cfg, in de sectie [contact_points]. Op de eerste lijn “point.0=1” verander je het 7e getal van 55.92 naar 78.
    Bij bv. een push back moet dit wel manueel gebeuren. Automatisch pushbacks met add-on prgs zoals met GEX, etc, die gebruiken hun eigen stuurlimieten…
  • Het kalibreren kan ook gebeuren rechtstreeks via ProSim737.

 

In het begin is het een beetje wennen en aanpassen. Maar éénmaal dit “ministuurtje” optimaal is afgesteld, dan is het in het begin een sport geworden om op een luchthaven overal extra rond te rijden (taxiën!) …   🙂